1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Programmeren in Java met BlueJ
Hoofdstuk 1 Programmeren.
UvA, opleiding AI, cursus IOOP UvA - Opleiding AI Cursus Imperatief & Objectgeoriënteerd Programmeren College 1: maandag 31 januari 2011.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 19 januari Universiteit Leiden.
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Omgevingen zijn dan geïmplementeerd als Symbol Tables. Symbol Table mapt een symbool met een Binding Meerdere noties van binding –Meerdere manieren te.
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Hoofdstuk 5: Bestanden.
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Verdieping Programmeren in Java - deel 1 college 6 mei 2001.
Frank Stalpers en Ad Baars
Numerieke Natuurkunde
SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Java en BlueJ Een goed idee?.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
JAVA1 Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Scanf voorbeeld #include int main(void) { int i=-1,j=-1,k=-1,l=-1; int b; b=scanf("%d %d %d %d",&i,&j,&k,&l); printf("res=%d.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Contracten voor Sandboxing gebaseerd op Stack Inspection Jan Smans, Bart Jacobs en Frank Piessens.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Datacommunicatie en netwerken
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tweedimensionale arrays
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
7 Databases i&i-conferentie 25 november Databases i&i-conferentie 25 november 2015 Van boek naar interactief 2001: Turing (voorloper Enigma) twee.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Objectgeoriënteerd Programmeren
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Object georiënteerd programmeren
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Display en temperatuur
Gameprogrammeren: Game Basics
Tinpro015b-les4 Klassen.
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Programmeren in Java Ma 29 januari 2001

2 extra l Sleutelwoord static l code conventies l datum/klok aanpak

3 Java Basic Concepts : static l variabelen, referenties, methoden die bij de klasse behoren en niet bij de instanties van de klasse, wel toegankelijk voor instanties l bv fig 2.8 Addition, 3 x static: u main(..) u JOptionpane.showInputDialog(..) u Integer.parseInt(..)

4 Declaratie l Bv methode main(..) l speciaal: automatische uitvoering l binnen static methode geen instantie variabelen of methoden te gebruiken: u non-static variable cannot be referenced from a static context u non-static method cannot be referenced from a static context

5 Initialisatie l Interpreter initialiseert alle static variabelen en voert main(..) uit l interpreter initialiseert alle instantie variabelen voor elk nieuw object l locale variabelen: zelf ‘unconditional’ initialiseren, anders: u variable xx might not have been initialised

6 Gebruik l Klasse kan geen instantie variabelen en methoden gebruiken l instanties kunnen wel klasse variabelen en methoden gebruiken, bv: u JOptionpane.showInputDialog(..) u JOptionpane.INFORMATION_MESSAGE u Integer.parseInt(..)