Onze leerkrachten vandaag: lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs Eerste resultaten van de Teaching and Learning International Survey.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Voorrangsregels bij rekenen (2)
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Keuze techniek in het (V)MBO Verbetering imago techniek Tussenstand van onderzoeken Bestuursvergadering SIC 19 november 2009.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Gepresenteerd door Melissa Billiau o.l.v.: Dr. F. Martens P. Dedeckere 1.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
2008 Rood Beursjaar Bel20 -6% -54,76% Aex 4% -52,32% CAC40 1% -42,68% Dax 22% -40,37% Dow Jones 6% -33,84% Nasdaq 10% -41,89% Nikkei -11% -42,12%
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Transcript van de presentatie:

Onze leerkrachten vandaag: lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs Eerste resultaten van de Teaching and Learning International Survey (TALIS) voor Vlaanderen 16 juni 2009

1 Overzicht presentatie Resultaten voor Vlaanderen in internationaal vergelijkend perspectief:  Inleiding  Profiel leerkrachten eerste graad secudair onderwijs  Profiel schoolleiders  Profiel scholen

2 Inleiding Wat is TALIS?  Teaching and Learning International Survey  Internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek (OESO)  Focus op werkcondities van leerkrachten en leeromgeving in secundaire scholen (eerste graad): -erkennen, evalueren (inclusief feedback geven) en belonen van leerkrachten -schoolleiderschap -lespraktijken, attitudes en opvattingen -professionele ontwikkeling van leerkrachten  Doel van gegevens  verder ontwikkelen van beleid en praktijk

3 Inleiding Doelgroep  leerkrachten die les geven in eerste graad van gewoon secundair onderwijs + schoolleiders van betreffende scholen  Voor beide doelgroepen afzonderlijke vragenlijsten (online of op papier aangeboden)  Selectie in 2 stappen (op toevalsbasis): eerst scholen (260 in Vlaanderen) en daarbinnen leerkrachten (+/- 20 per school)  Vlaanderen: effectieve deelname van 203 scholen met meer dan 3500 leerkrachten

4 Inleiding Deelnemende landen (24): Europese landenOverige landen België (Vlaanderen)IjslandOostenrijkAustralië BulgarijeItaliëPolenBrazilië DenemarkenLitouwenPortugalKorea EstlandMaltaSpanjeMaleisië HongarijeNederlandSloveniëMexico IerlandNoorwegenSlowakijeTurkije TALIS-gemiddelde

5 Inleiding Tot slot …  Strikte kwaliteitseisen op vlak van: Instrumentontwikkeling (cultureel en linguïstisch valide) Vertaling Steekproeftrekking Gegevensverzameling Responsgraad: 75% op schoolniveau, minstens 50% leerkrachten per school en 75% leerkrachten overheen alle scholen  Resultaten zijn generaliseerbaar naar Vlaamse populatie (scholen en leerkrachten)  Resultaten zijn gebaseerd op zelfrapporteringen

6 Profiel leerkrachten: hoogst behaalde opleidingsniveau Bron: TALIS, OESO Vlaanderen TALIS- gemiddelde secundair onderwijs (incl. sociale promotie) 3%= hoger onderwijs 1 cyclus / professionele bachelor / hoger onderwijs voor sociale promotie 84%►13% academische bachelor4%◄52% licentie of master / academische leerkrachtenopleiding 8%◄31% doctoraat0%◄1% Totaal100%

7 Profiel leerkrachten: Participatie aan/impact van professionele ontwikkeling Bron: TALIS, OESO in % leerkrachten IMPACT (redelijk tot sterk) PARTICIPATIE Vl. TALIS-gem. informele gesprekken met collega’s omtrent verbeteren van eigen lesgeven 91%72% ◄ 87% cursussen of workshops 85%53% ◄ 81% professionele literatuur lezen 80%58% ◄ 83% onderwijsconferenties of seminaries 33%43% ◄ 74% onderzoek, individueel of in groepsverband 32%68% ◄ 89% deelname aan een netwerk van leerkrachten 26%54% ◄ 80% mentoring en/of observatie en coaching van collega’s 22%48% ◄ 78% programma dat leidt naar diploma, certificaat of getuigschrift 18%67% ◄ 87% observatiebezoeken aan andere scholen 15%47% ◄ 75%

8 Profiel leerkrachten: professionele ontwikkeling - tijdsbesteding Bron: TALIS, OESO

9 Profiel leerkrachten: wens naar méér professionele ontwikkeling Bron: TALIS, OESO

10 Profiel leerkrachten: professionele ontwikkeling - ondersteuning Bron: TALIS, OESO

11 Profiel leerkrachten: jobtevredenheid en self-efficacy Bron: TALIS, OESO

12 Profiel leerkrachten: Leerkrachtenevaluatie en -feedback (1) Bron: TALIS, OESO Vanwege …schoolleider Frequentie (in % leerkrachten) Vlaanderen TALIS Nooit 19% ◄ 22% < 1 keer per 2 jaar 24% ► 9% 1 keer per 2 jaar 10% ► 5% 1 keer per jaar 25% ► 23% 2 keer per jaar 10% ◄ 12% 3 keer of meer per jaar 8% ◄ 17% Maandelijks 2% ◄ 7% > 1 keer per maand 1% ◄ 5%

13 Profiel leerkrachten: Leerkrachtenevaluatie en -feedback (2) Bron: TALIS, OESO Vanwege …andere leerkrachten of leden van het schoolmanagementteam Frequentie (in % leerkrachten) Vlaanderen TALIS Nooit 42% ► 29% < 1 keer per 2 jaar 10% ► 7% 1 keer per 2 jaar 3% = 1 keer per jaar 11% ◄ 13% 2 keer per jaar 7% ◄ 10% 3 keer of meer per jaar 15% ◄ 19% Maandelijks 7% ◄ 10% > 1 keer per maand 6% ◄ 9%

14 Profiel leerkrachten: Leerkrachtenevaluatie en –feedback: consequenties (1) Bron: TALIS, OESO 1: financiële bonus/andere beloning in geld 4: mogelijkheden tot professionele ontwikkelingsactiviteiten 7: publieke erkenning vanwege directeur en/of collega’s 2: wijziging in salaris5: rol in schoolontwikkelingsinitiatieven 3: wijziging in kansen op promotie 6: wijzigingen in verantwoordelijkheden die job aantrekkelijker maken

15 Profiel leerkrachten: Leerkrachtenevaluatie en –feedback: consequenties (2) Bron: TALIS, OESO Matige tot grote wijziging op vlak van lesgeven (in % leerkrachten)Vlaanderen TALIS- gemiddelde Lesgeven aan leerlingen in een multiculturele setting 8% ◄ 22% Ontwikkelings- of trainingsprogramma om lesgeven te verbeteren 16% ◄ 37% Kennis van/inzicht in belangrijkste vakgebied 17% ◄ 34% Lesgeven aan leerlingen met bijzondere leernoden 19% ◄ 27% Kennis van/inzicht in lespraktijk in belangrijkste vakgebied 20% ◄ 38% Aanpak van problemen inzake discipline en gedrag 20% ◄ 37% Nadruk op verbeteren van toetsresultaten 20% ◄ 41% Klasmanagement 21% ◄ 38%

16 Profiel leerkrachten: Leerkrachtenevaluatie en –feedback: houding Bron: TALIS, OESO

17 Profiel schoolleiders - leerkrachtenevaluatie Bron: TALIS, OESO 1: resultaat melden3: ontwikkelingsplan opstellen5: rapporteren aan andere instantie 2: maatregelen bespreken4: materiële sancties6: werk vaker beoordelen

18 Schoolkenmerken: klasgrootte Bron: TALIS, OESO

19 Schoolkenmerken- ondersteuning: Bron: TALIS, OESO aantal leerkrachten per (ondersteunend) lid, belast met … pedagogische ondersteuning administratie en management Oostenrijk24 Oostenrijk23 Vlaanderen21 Vlaanderen12 Italië20 Ierland11 Spanje19 Portugal11 Slovenië18 Polen9 Litouwen17 Spanje9 Ierland16 Malta9 Slowakije14 Hongarije8 Bulgarije12 Litouwen8 Portugal11 Noorwegen8 Estland10 Slovenië8 Polen9 Estland8 Denemarken9 8

20 Schoolkenmerken: schoolklimaat Bron: TALIS, OESO % leerkrachten in scholen waar volgend leerlingengedrag het leren in zekere mate of erg veel belemmert Vlaanderen TALIS- gemiddelde Storend gedrag in de klas 51% = 60% Intimidatie/verbaal beledigen van andere leerlingen 39% = 35% Te laat komen op school 28% ◄ 39% Ongewettigde afwezigheid * 20% ◄ 46% Vandalisme * 13% ◄ 27% Intimidatie/verbaal beledigen v. leerkrachten/ personeel 12% ◄ 17% Diefstal * 8% ◄ 15% Gebruik/bezit van drugs en/of alcohol 8% = 11% Bedrog plegen * 6% ◄ 21% Godslastering/vloeken * 5% ◄ 37% Fysieke verwonding van andere leerlingen * 3% ◄ 16%

21 Schoolkenmerken - schoolautonomie Bron: TALIS, OESO % leerkrachten in scholen met aanzienlijke verantwoordelijkheid inzake … TALIS- gemiddelde Vlaanderen disciplinair beleid 95% ◄ 100% leerlingenevaluatiebeleid 89% ◄ 100% keuze van handboeken 90% ◄ 100% aanwerving 68% ◄ 99% ontslag 61% ◄ 96% budgettoewijzingen binnen school 88% ◄ 94% toelatingsbeleid 85% = 89% schoolbudget opstellen 75% = 80% vakkenaanbod 72% = 76% financiële middelen > professionele ontwikkeling 60% ◄ 74% vakinhoud 66% = 60% startloon bepalen 24% ► 0% loonsverhoging bepalen 26% ► 0%

22 Schoolkenmerken – formele aanvangsbegeleiding Bron: TALIS, OESO

23 Schoolkenmerken – frequentie van evaluatie Bron: TALIS, OESO (in % leerkrachten)Opstellen zelfevaluatierapportExterne evaluatie … in voorbije 5 jaar Vlaanderen TALIS- gemiddelde Vlaanderen TALIS- gemiddelde nooit22% = 20%10% ◄ 30% 1 keer33% ► 16%55% ► 31% 2-4 keer31% ► 18%33% ► 21% 1 keer per jaar13% ◄ 35%2% ◄ 11% > 1 keer per jaar1% ◄ 10%0% ◄ 7% totaal100%

24 Onze leerkrachten vandaag: lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs. Eerste resultaten van de Teaching and Learning International Survey (TALIS) voor Vlaanderen 16 juni 2009