Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
Advertisements

Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
Les 21 (di. 27 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 16 t/m 19 - nakijken - herhalen - samenvattingen maken - mappen/schriften vergelijken: heb je al stencils,
Paragraaf 8 De ontwikkeling van Oost-Europa
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Economie en de politiek-ruimtelijke organisatie
§1.2 – Euroboeren in de kou.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Landbouw in Europa §2.3 Grondgebruik
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Op welke manier veranderden de landbouw en het landschap op de Nederlandse zandgronden en hoe komt dat?
Landbouw Door Maxine & Leah.
Indonesië.
Planning voor vandaag Medelingen: Korte herhaling paragraaf 3.1
Indonesië.
Landbouw in Oostenrijk en NL
Planning: Uitleg paragraaf 2.3 Zelfstandig werken hst 2 = HW.
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Landbouw in Europa §2.2 Middellandse Zeegebied
P4.3: Klimaat en natuurlijke plantengroei. Neerslag Hoe ontstaat neerslag ? Opstijgende lucht koelt af, condenseert en regent uit! Hoe ontstaat neerslag.
Overleven in Europa Mededelingen: Planning:
Indonesië.
Indonesië.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Paragraaf 1.3: Gedaanteverandering van cultuurlandschappen -Welke veranderingen brengt het nieuwe landbouwbeleid teweeg in de verschillende Europese landschappen?
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Herhaling 1.De slow food-beweging is een reactie op de globalisering en zij willen meer streekgebonden producten. 2.Bij een boer die ook verdient aan toerisme.
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
ALLES VERKNALD TAAK 10.
AARDRIJKSKUNDE.
Hoofdstuk 2 Aarde: Middellandse Zeegebied Paragraaf 5
Economische crisis Hoofdstuk 3.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
3.2 Veranderingen van landschapsones
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Goed voorbereid naar de Pabo!
Indonesië.
P1.2 Cultuurlandschappen in Europa
Werkboek blz 28 e.v. a-Vul m.b.v. de Bosatlas Statistiek onderstaande tabel in. Op welke bladzijde van de BA vind je de STATISTIEK met informatie over.
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Inhoud deze les Kort herhalen vorige les
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk §
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
50.
Kan een werelddeel krimpen?
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Welkom Wouter Rozendaal projectleider GLB pilot NFW Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland Ministerie.
De Europese eenwording
Hoofdstuk 7.2 Les 1.
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
THEMA 3  Toerisme .
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
België: samenwerking met Nederland
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Transcript van de presentatie:

Landbouw in Europa Mededelingen: Planning: Donderdag 08 december, excursie Toyota 09:00 – 11:30 (nader bericht volgt nog, maar plan geen proefwerken in op deze dag!) Toets hst 4 (arm en rijk) + hst 1 (landbouw in europa) in week 50. Planning: Bespreken toets Introductie Landbouw in Europa

Paragraaf 1 + 2 in het kort (hoef je niet te kennen). Geschiedenis van de landbouw: Vroeger: Kleinschalig Zelfvoorzienend Nu (na 1945): Grootschalig Gespecialiseerd Dit komt door subsidies van de EU. EU had tot doel: Oorlog te vermijden Nooit meer honger in Europa Dit wilde men bereiken door economische samenwerking (streven naar gelijke spreiding van de welvaart) WTO wil in de toekomst vrijhandel dus de EU moet stoppen met subsidies. Dit zal nooit gebeuren! (zie doel van de EU!)

Landbouw in Europa §1.3 Gedaanteverandering van cultuurlandschappen

Europese cultuurlandschappen Wat is een cultuurlandschap? Landschap gemaakt door de mens! Bekijk afbeelding fig. 1.9 De titel suggereert dat het cultuurlandschap aan het veranderen is. Wat verandert er aan het cultuurlandschap in Europa?

Wat verandert er aan het cultuurlandschap? Boerenbedrijven: Kansen en bedreigingen rond de grote steden. Kansen: Grote afzetmarkt voor landbouwproducten Bedreiging: Concurrentie om de ruimte (stad wil uitbreiden)

Tweedeling in Europa? Er zijn gebieden met veel kansen voor boeren, maar er zijn ook gebieden met weinig kansen voor de landbouw. Welke gebieden hebben veel potentie voor de boeren? Gebieden rond de stad (grote afzetmarkt) Gebieden van de regio Noord-Frankrijk/België (Löss gronden) Poldergebieden (kleigronden) Deltagebieden (vruchtbaar slib) Algemene trend: Ruilverkaveling, schaalvergroting en intensivering Ruilverkaveling

Landbouw Schaalvergroting Specialisatie/mechanisatie/intensivering

Tweedeling in Europa? Welke gebieden hebben weinig te bieden voor de landbouw? Gebieden die klimatologisch of landschappelijk minder aantrekkelijk zijn. (gebergtes, rotsbodems, droge gebieden etc). Regio’s met een prettig klimaat, veel landschappelijk schoon en van groot historisch belang (boeren worden verdrukt door migranten/toerisme).

Einde paragraaf 1.3 Werken aan opdrachten 1.3 Volgende les paragraaf 1.4

Hoofdstuk 1 is goed te doen als zelfstudie Vanaf hoofdstuk 2 zal ik meer gaan uitleggen. Ik wil deze les dan ook starten dat je zelf aan de slag gaat met paragraaf 3. M opdr. 22 t/m 27, 29 t/m 32 Klaar; ga door volgens de studiewijzer Vragen kun je uiteraard altijd stellen!!! Daarvoor word ik betaald!!