Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 4.2: Verschuivende werelden.
Advertisements

Hoofdstuk 1A: Europeanen
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
De tijd van de wereldoorlogen
Hst 4: De wereld indelen.
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
1.4 een geglobaliseerde wereld
Paragraaf 8.1 Europa. Wat voel jij je het meest? Bewoner van mijn dorp/stad Brabander Nederlander / inwoner van mijn land van herkomst Europeaan Wereldburger.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Cultuurgebieden.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Maya’s 1In houd . 2.de Maya`s. 3.wat voor steden hadden ze?
Multicultureel Amerika
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Azië is het grootste continent ter wereld. Aan de westkant grenst het aan Europa en Afrika, in het noorden aan de Oceaan, in het oosten en zuidoosten.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
11 Feminisme.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Indonesië.
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
De Indo-Europeanen.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Landschappen en wereldkaart
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Oic.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 13.6 Globalisering.
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Een multiculturele samenleving
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Dide Breuer.
Les woensdag 7-1 Nakijken huiswerk 4.2 en 4.3. Geen HW check. (vraag mij maar waarom niet) - Max. 15 min. Maken opdracht deel C van samenvattingsopdracht.
Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
1.4 Globalisering: one culture?
Transcript van de presentatie:

Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties

Planning van vandaag Paragraaf 1.4: Globalisering en de culturele dimensie Opdrachten maken

Paragraaf 1.4 Globalisering en de culturele dimensie Deelvragen: Welke dimensies zijn te onderscheiden aan het proces van mondialisering en hoe beïnvloeden ze elkaar? Op welke wijze beïnvloeden de cultuurverschillen het wereldsysteem?

Het wereldsysteem vanuit verschillende dimensies bekeken ►Het wereldsysteem kan bestudeerd worden vanuit dimensies. (Overzicht vaardigheden en werkwijzen.)

Cultuur verenigt en (onder)scheidt ►Binnen het wereldsysteem komen cultuurgebieden voor. Daartussen bestaan grote verschillen, bijvoorbeeld taalkundig. Soms is een lingua franca nodig. ►Volken hebben een eigen identiteit. Globalisering bracht de meest uiteenlopende volken en culturen met elkaar in contact. Wat is een volk? Wat is identiteit? Unieke combinatie van culturele kenmerken

Identiteit Veel mensen vrezen door globalisering (lees amerikanisering) voor verlies aan regionale identiteit Ik voel me in NL  Brabander. (Afgebakend en veilig overzichtelijk gevoel en herkenning!) In Europa ben ik een Nederlander! In de VS kom ik uit Europa! Regio’s spelen een belangrijke rol in de identiteit van mensen (+ beeldvorming) Een persoon kan dus meer identiteiten hebben en dus is de discussie over een dubbel paspoort, onzinnig!!!

Verspreiding van cultuurelementen ►Culturen veranderen zowel van binnen uit als door het contact met andere culturen. Sinds het ontstaan van het wereldsysteem zijn cultuurelementen tot in alle uithoeken van de wereld verspreid. Voorbeelden: de introductie van de kapitalistische markteconomie zorgde voor privébezit de standaardisering van ‘tijd’ amerikanisering spanningen tussen bevolkingsgroepen uit verschillende cultuurgebieden, bv. met de Islamitische wereld

Diffusie (=Verspreiding) ►Vier vormen van ruimtelijke diffusie zijn: - expansie - diffusie via relocatie - contactdiffusie - hiërarchische diffusie Het verloop van ‘ruimtelijke diffusie’ hangt af van: ■ De manier van overbrugging tussen herkomstgebied en introductiegebied. ■ De bereidheid om vernieuwingen te accepteren. ►Westerse ICT-technologie maakt het vrij moeilijk om waarden en normen ‘buiten de deur’ te houden. Het gevoel van culturele superioriteit heerst bij de centrumlanden; “onze cultuur is de beste en zo moet het! De rest is achterlijk”  Landen uit andere cultuurgebieden worden op deze wijze belachelijk gemaakt/onderdrukt.

Cultuurgebieden Een gebied dat wordt gekenmerkt door min of meer dezelfde cultuurelementen. De belangrijkste drie cultuurelementen zijn: taal, godsdienst en geschiedenis. Overgangsgebieden tussen cultuurgebieden vormen een bron van spanningen, dit is een voedingsbodem voor fundamentalisten (Clash of Civilizations, Huntington!, zie figuur 1.22) http://geert-hofstede.com/netherlands.html

Cultuurverandering door migratie ►Migratie leidde tot contacten met andere culturen en volkeren. Sommige culturen verdwenen (grotendeels) of er vond acculturatie (ene cultuur neemt elementen uit de andere over) plaats. Op mondiale schaal vallen een aantal migratiepatronen op: Europa kreeg vanaf de jaren vijftig langzaam een positief migratiesaldo; Dit kwam door dekolonisatie + arbeidsmigranten (jaren 60) + gezinsherenigingen + Asielzoekers (jaren 80/90). Noord-Amerika was altijd een immigratiegebied bij uitstek. Latijns-Amerika heeft lang te maken gehad met immigranten uit onder andere Europa.

Afrika is al eeuwenlang een vertrekgebied Afrika is al eeuwenlang een vertrekgebied. Zuid-Afrika is een van de weinige uitzonderingen. Vanuit het Europees deel van de voormalige Sovjet-Unie migreerden Russen richting Azië. In Australië en Nieuw-Zeeland is de Europese culturele invloed uiteraard ook groot. Het zijn eeuwenlang vestigingsgebieden voor Europeanen geweest.

Vestigings- en vertrekgebieden

USA

Voor nu: Paragraaf 1.4: 3 opdrachten uitkiezen