Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur en economie
Het begin; het Koninkrijk H2:§ 2.3 & 2.4:p46-52 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Het begin; het Koninkrijk Romules en Remus Stichting van het koninkrijk (753 VC) Verhaal van de stad: de 7 heuvels en de Tiber Hun legende
Maatschappij en sociale verhoudingen 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Maatschappij en sociale verhoudingen De patriciërs vormden een gesloten groep (adel) Waren de bestuurders; de officieren; de grootgrondbezitters Het overgrote deel van de Romeinse bevolking werd het plebs (het volk) genoemd Ook zelfs rijk geworden plebejers mochten zich niet met de patriciërs mengen De onderkant van de samenleving werd gevormd door de proletariërs; zij waren arm en hadden geen invloed Vrouwen kenden geen formele macht Slaven waren bezit Motor van de (landbouw-) economie Armen (plebejers & proletariërs) konden tot slaaf vervallen Meestal een ellendig leven
Van Koninkrijk naar Republiek 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Stichting van het koninkrijk (753 VC) Republiek (510 VC) (S.P.Q.R) Senatus Populusque Romanus (De Romeinse Senaat en het volk) In de Republiek vormde de senaat, waarin de elite de baas is, het bestuur senatoren waren patriciërs
Groei van het imperium Romanum 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Groei van het imperium Romanum Redenen en oorzaken vb. Reden Machtsuitbreiding door de elite, of personen die daartoe behoren; vb. Generaals (Ceasar) vb. Oorzaak Noodzaak Rome te voeden/onderhouden Verband = Hoe groter Rome, hoe groter het Rijk!
Hoe groter het rijk …. Hoe groter Rome werd 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Hoe groter het rijk …. Hoe groter Rome werd Hoe minder Romeins Rome werd Immigratie armen van het platteland (proletariers); veelal door verlies van landbouwgrond (lees: land) uit alle windstreken (multiculti) Hoe machtiger de senaat werd advies werd veelal beleid, doordat in de senaat veel oud-bestuurders zaten (zie sheet provincies) Hoe sterker de Griekse cultuur werd Hoe rijker de rijken werden Hoe moeilijker het werd een goed leger op de been te brengen Eerst kende men namelijk dienstplichtigheid Hoe slechter het met de landbouw op het schiereiland ging Door diezelfde dienstplicht
De samenleving
Provincies
Huiswerk Lezen Maken blz. 46 t/m 48 Maakwerk in de klas Van vorige les: Verwerken afbeelding Griekse kunst (zie dossiervoorbeeld!) Daarna bij Jagers & Boeren kenmerkende aspecten belangrijke begrippen Toetsvraag maken Deze les: Opdracht 2 (p.49) in je tijdvakkendossier (plaats: toetsvraag zonder bron) Huiswerk Lezen blz. 46 t/m 48 Maken opdracht 1, p. 49 & ,meenemen afbeelding bij Romeinen, waarmee je een toetsvraag gaat maken