Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Samenleving en cultuur
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Tijdvak: Steden en Staten
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Hoofdstuk 3 De grieken.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Les 5 - Groei van de Steden
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 1: Het Ontstaan van steden in Mesopotamië.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
Griekse geschiedenis.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Griekenland.
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Situering in tijd en ruimte
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
4.5 De Nederlanden onder de Bourgondiërs - de Gewesten
de tijd van burgers en stoommachines
Van polis tot keizerrijk
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
Het bestuur van de polis
3.1 De Grieken Hoofdstuk 3.
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
De Atheense Democratie
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Blok 2 Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 3 De Grieken.
De Grieks-Romeinse wereld
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland, Geografie, economie en bestuur

H2:§ 2.1, p38-40 geografie

geografie Vragen aan de geografie Voor- en nadelen 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 geografie Vragen aan de geografie Ligging t.o.v. andere landen Eigen gebied Voor- en nadelen Voordeel: transport, visserij Nadeel: beperkt gebied

Ontwikkeling van de Polis 1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Ontwikkeling van de Polis 1 De macht in de Griekse gebieden lag bij een adellijke groep. Deze macht was gelegen in het bezit van grond en herverdeling (pacht) hiervan. Hierdoor ontstond op een centraal/strategisch punt in het landschap een (versterkte) plaats dat het economisch en bestuurlijk centrum werd Hier werd het surplus (landbouwoverschot) opgeslagen (en weer herverdeeld) Hier produceerde ambachtslieden hun producten Hier woonden de soldaten

Ontwikkeling van de Polis 2 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Ontwikkeling van de Polis 2 Deze vestigingen groeiden (welvaart) waardoor er een aantal problemen ontstonden de landbouwgronden konden niet worden uitgebreid Bergen, zee, onvruchtbare stukken land & vervelende buren Een nieuwe klasse ontstaat: de handelaren Handelaren worden door hun succes steeds belangrijker in de Griekse samenleving Olijfolie (!), Wijn & Graan Vanaf ca. 650 VC verandert de ruilhandel in handel met geld De andere oplossing voor het bovengenoemde probleem was Kolonisatie

Kolonisatie Middellandse Zeegebied 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Kolonisatie Middellandse Zeegebied Deze poleis met hun markten barstte uit hun voegen: noodzaak kolonisatie (750-770 VC) gebieden buiten het Griekse

Verandering van bestuur 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Verandering van bestuur Door de overbevolking en opkomst van de handelaren en hun groeide rijkdom én belangrijkheid kwam de macht van de adel onder druk te staan Handelaren zorgden ervoor dat de stad kon blijven eten haar producten kon verhandelen Hoe nu om te gaan met de veranderde economische macht? Twee uitersten Versterking greep van de macht door de heersende klasse; ontstaan van een oligarchie: Sparta of Invoering democratie: Athene

Democratie; bijvoorbeeld Athene 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Democratie; bijvoorbeeld Athene Door het volk, d.w.z. de officiële burgers van de stad, dat heet democratie (demos = volk) Burgers waren alle die mannen die Vrij waren én mee konden helpen bij de verdediging van de polis Maar besturen met z’n allen in een volksvergadering is niet zo handig. Oplossing Raad van 500 werd door loting gekozen en uit hen midden werd. een aantal (vijftigtal) bestuurders voor de dagelijkse gang van zaken gekozen (1 jaar zitting); een Grieks jaar duurde dan ook 10 maanden.

Huiswerk Lezen Maken blz. 36 t/m 40 opdracht 2 en 3a, p. 26 Meenemen afbeelding (foto/print) van Oudgriekse kunst (vb. beeld, gebouw, vaas, zuil, fresco, enz.). Dit voor het Tijdvakkendossier! eisen bij afbeelding: Bronvermelding Netjes uitknippen en verwerken