Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Karel en grote problemen
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Tijdvak: Steden en Staten
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinse klassenmaatschappij.
Hoofdstuk 3 De grieken.
8 Athene en Sparta: poleis met een eigen karakter.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 1: Het Ontstaan van steden in Mesopotamië.
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
Griekse geschiedenis.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Griekenland.
BRUGGE: STAD IN DE MIDDELEEUWEN
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Goed voorbereid naar de Pabo!
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
Van polis tot keizerrijk
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
Griekse geschiedenis.
De Atheense Democratie
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
De Grieks-Romeinse wereld
Blok 2 Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 3 De Grieken.
De Grieks-Romeinse wereld
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia; geografie en bestuur

H2:§ 1-2:p22-3 geografie

geografie Vragen aan de geografie Voor- en nadelen 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 geografie Vragen aan de geografie Ligging t.o.v. andere landen Eigen gebied Voor- en nadelen Voordeel: transport, visserij Nadeel: beperkt gebied

Ontwikkeling van de Polis 1 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Ontwikkeling van de Polis 1 De macht in de Griekse gebieden lag bij een adellijke groep. Deze macht was gelegen in het bezit van grond en herverdeling (pacht) hiervan. Hierdoor ontstond op een centraal/strategisch punt in het landschap een (versterkte) plaats dat het economisch en bestuurlijk centrum werd Hier werd het surplus opgeslagen (en weer herverdeeld) Hier produceerde ambachtslieden hun producten Hier huisden soldaten

Ontwikkeling van de Polis 2 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Ontwikkeling van de Polis 2 Deze vestigingen groeiden (welvaart) waardoor er een aantal problemen ontstonden Let op! Foutje in boek op p 22: “De bevolking groeide, maar er was weinig vruchtbare grond” Dit moet zijn …was te weinig… De landbouwgronden konden niet worden uitgebreid Bergen, zee, onvruchtbare stukken land & vervelende buren Een nieuwe klasse ontstaat: de handelaren Handelaren worden door hun succes steeds belangrijker in de Griekse samenleving Olijfolie (!), Wijn & Graan Ook hier specialisatie *(zoals in Egypte) Vanaf ca. 650 VC verandert de ruilhandel in handel met geld

Kolonisatie Middellandse-Zeegebied 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Kolonisatie Middellandse-Zeegebied Deze poleis met hun markten barstte uit hun voegen: noodzaak kolonisatie (750-770 VC) gebieden buiten het Griekse

Verandering van bestuur 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Verandering van bestuur Door de overbevolking en opkomst van de handelaren en hun groeide rijkdom én belangrijkheid kwam de macht van de adel onder druk te staan Handelaren zorgden ervoor dat de stad kon blijven eten haar producten kon verhandelen Hoe nu om te gaan met de veranderde economische macht? Twee uitersten Versterking greep van de macht door de heersende klasse: Sparta of Invoering democratie: Athene

Democratie; bijvoorbeeld Athene 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 Democratie; bijvoorbeeld Athene Door het volk, d.w.z. de officiële burgers van de stad, dat heet democratie (demos = volk) Maar besturen met z’n allen in een volksvergadering is niet zo handig Oplossing Raad van 500 en uit hen midden werd een aantal (vijftigtal) bestuurders voor de dagelijkse gang van zaken gekozen (1 jaar zitting)

De andere oplossing; Sparta 3000 2000 1500 1000 700 400 200 1 De andere oplossing; Sparta De Spartanen hadden een andere oplossing voor de demografische en bestuurcrises. Deze → Onderwerping buren Daar wordt de gehele samenleving op afgestemd Men kende wel een volksvergadering, maar haar macht was beperkt. Edelen stellen het beleid voor Edelen voeren het leger aan Edelen besturen