de tijd van burgers en stoommachines

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de tijd van burgers en stoommachines
Advertisements

Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
De Opstand Les 1: Karel V en de Gewesten én het begin van de Opstand
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Kenmerk 23 Streven naar Absolutisme Les 1: Centralisering van de macht
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
de tijd van burgers en stoommachines
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
3 Industrialisatie en Ismen
3 Industrialisatie en Ismen
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Tijd van burgers en stoommachines,
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
3 Industrialisatie en Ismen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
5.2 De sociale kwestie.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
de tijd van burgers en stoommachines
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
De Opstand Les 3: De Opstand & het ontstaan van de Republiek
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
6de jaar ASO Lindsay Borremans
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Salt & Light Zout & Licht
de tijd van burgers en stoommachines
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
English 23 April 2018.
Transcript van de presentatie:

de tijd van burgers en stoommachines 1800-1900 Kenmerk 34 Discussies over de ‘sociale kwestie’ Les 34 – De Sociale Kwestie

H8:§ 3:p190-2 1700 1720 1740 1760 1780 1800 1820 1840 1860 1880 Sociale Kwestie Slechte woon- en werkomstandigheden komen eind 19e eeuw steeds meer op de voorgrond/ men krijgt er oog voor Wie zijn men? Sommige fabrieksdirecteuren/particulieren Ingegeven door christelijke, sociale en/of economische motieven Politici Ingegeven door christelijke, sociale en/of electorale motieven Ingegeven door angst voor de emancipatie der arbeidersklasse Nb: kerk en lokale overheden deden wel wat om het ergste leed te verzachten

Sociale Kwestie Wat moet er dan veranderen? 1700 1720 1740 1760 1780 1800 1820 1840 1860 1880 Sociale Kwestie Wat moet er dan veranderen? De idee dat de werking van een kapitalistisch systeem/economie uiteindelijk leidt tot welvaart voor allen wordt verlaten Particuliere initiatieven – hoe lovend ook – zette weinig zoden aan de dijk De overheid moet (langzamerhand; beetje voor beetje) ingrijpen in de woon- en werkomstandigheden van de arbeidende klasse

The Factories Act 1802 The act had the following provisions: Factory owners must obey the law. All factory rooms must be well ventilated and lime-washed twice a year. Children must be supplied with two complete outfits of clothing. Children between the ages of 9 and 13 can work maximum 8 hours. Adolescents between 14 and 18 years old can work maximum 12 hours. Children under 9 years old are not allowed to work but they must be enrolled in the elementary schools that factory owners are required to establish. The work hours of children must begin after 6 a.m., end before 9 p.m., and not exceed 12 hours a day. Children must be instructed in reading, writing and arithmetic for the first four years of work. Male and female children must be housed in different sleeping quarters. Children may not sleep more than two per bed. On Sundays children are to have an hour's instruction in Christianity. Factory owners are also required to tend to any infectious diseases. Fines of between £2 and £5 could be imposed on factory owners, but the Act established no inspection regime to enforce conditions. The act failed to provide a clear law of the hours one is permitted to work and failed to include supervision to make sure the law was being followed. The law was largely ignored by the factories but paved the way for more Factory Acts to follow.

Sociale Kwestie The Factory Acts 1700 1720 1740 1760 1780 1800 1820 1840 1860 1880 Sociale Kwestie The Factory Acts Doordat eerdere Acts niet werden nageleefd en mensen uit de elite zich steeds drukker gingen maken om de slechte omstandigheden in de fabrieken en de stad (woonomgeving), kwamen er nieuwe Acts In 1833 kwamen de eerste Acts die enige succes kenden. Kinderarbeid onder 9 jaar werd verboden Kinderen van 9 tot 13 mochten maar 9uur per dag werken Kinderen vanaf 13 to 18 mochten maar 12 uur per dag werken Iedereen jonger dan 18 mocht geen nachtwerk doen En niet onbelangrijk; er was nu sprake van enige controle op naleving Stap voor stap zou het beter gaan worden!

Huiswerk Maakwerk in de klas Van vorige les: Opdracht 1, 2 & 6 (p.184-5) (Waar: toetsvraag zonder bron bij Tijdvak 8) Deze les: Beschrijf in minimaal 70 woorden waar de Sociale Kwestie over ging (Waar: toetsvraag met bron bij Tijdvak 8) Huiswerk Lezen blz. 190-2 Maken/meenemen Een afbeelding vroege fabriek (begin 19e eeuw)