Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectiviteit.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Optellen en aftrekken tot 20
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Leer de namen van de noten 1
PsycINFO Psychologische tests Universiteitsbibliotheek.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leer de namen van de noten 2
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Help! Statistiek! Doel:Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd:Derde woensdag in de maand, uur 16 april : Hoe interpreteren we toetsresultaten?
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
De tafel van:.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Op reis naar een dierentuin
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Uitgangspunt bij dit onderzoek (dia 3 t/m 6) Methode (dia 7 t/m 12)
Pensioen naar uw eigen wensen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Feedback geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.

Overzicht Welk doel kan een tussentijds toetsen hebben? Tussentijds toetsen als leerstrategie: het testing-effect 4 studies over tussentijds toetsen (testing-effect)

Doel van tussentijdse toetsen (2) Uit ons onderzoek onder leerlingen van het voortgezet onderwijs en Universiteitsstudenten blijkt dat… –“Een tussentijdse toets bedoelt is om te kijken wat ik nog niet weet en waar ik dus nog aandacht aan moet besteden”. –“Een tussentijdse toets bedoeld is om van te leren. Door het maken van een toets onthoud ik veel meer”. –“Een tussentijdse toets een idee geeft van het tentamen”.

Doel van tussentijdse toetsen (2) Uit ons onderzoek onder leerlingen van het voortgezet onderwijs en Universiteitsstudenten blijkt dat… –“Een tussentijdse toets bedoelt is om te kijken wat ik nog niet weet en waar ik dus nog aandacht aan moet besteden”. –“Een tussentijdse toets bedoeld is om van te leren. Door het maken van een toets onthoud ik veel meer”. –“Een tussentijdse toets een idee geeft van het tentamen”.

Tussentijds toetsen als leerstrategie Uit onderzoek blijkt dat het het maken van een tussentijdse toets een effectieve manier is om feiten lang te onthouden.

Effectiviteit -Met name vragen die veel moeite kosten (effortful retrieval) -dus WEL open vragen, NIET MC vragen -Met name wanneer de tussentijdse toetsvorm overeenkomt met de eindtoetsvorm -dus wel open vragen – open vragen, NIET MC-vragen - open vragen -Feedback versterkt het effect van tussentijds toetsen. Feedback kan bijvoorbeeld zijn -Herlezen -Goede antwoorden geven -Antwoorden laten opzoeken

Probleem ! Uit het testing-effect onderzoek blijkt enkel dat het het maken van een tussentijdse toets een effectieve manier is om feiten lang te onthouden (m.n. open vragen) Maar in het onderwijs is onthouden niet genoeg

Onderzoek 1 Onderzoeksvraag: Leidt tussentijds toetsen niet alleen tot beter onthouden van identieke feiten maar heeft het ook en effect op het toepassen van principes en procedures? –38 leerlingen uit VWO 4 (60 % jongens) –Leeftijd tussen 15 en 16 jaar (M = 15.91; SD = 0.67) –Twee groepen: LLLL; LTLT –Instructie tekst (899 woorden) over kansrekening –Eindtoets: 5 herhaalde feitenvragen; 5 herhaalde toepassingsvragen

Onderzoek 1: Resultaten

Onderzoek 2.1 Onderzoeksvraag: Leidt tussentijds toetsen niet alleen tot het beter maken van identieke toepassingsvragen, maar heeft het ook effect op nieuwe toepassingsvragen? –56 Duitse leerlingen uit VWO 4 (50 % jongens) –Leeftijd tussen 15 en 16 jaar (M = 13.16; SD =.69) –Twee groepen: LLL; LTL –Instructie tekst over kansrekening –Eindtoets: 5 herhaalde toepassingsvragen, 5 nieuwe toepassingsvragen

Onderzoek 2.1: Resultaten

Onderzoek 2.2 Onderzoeksvraag: Is een extra toetsmoment belangrijk voor het vinden van een effect? –44 leerlingen uit VWO 4 (60 % jongens) –Leeftijd tussen 15 en 16 jaar (M = 15.61; SD =.65 ) –Twee groepen: LLLL; LTLT –Instructie tekst (899 woorden) over kansrekening –Eindtoets: 5 herhaalde toepassingsvragen en 5 nieuwe toepassingsvragen

Onderzoek 2.2: Resultaten

Onderzoek 3 Onderzoeksvraag: Helpt tussentijds toetsen leerlingen om hun eigen leren beter in te schatten? 42 leerlingen (50% jongens, leeftijd: M = 15.53; SD = 0.63) Twee condities: LLLL+; LTLT+ Tekst over kansrekening Posttest met 5 herhaalde feitenvragen, 5 herhaalde toepassingsvragen, 5 nieuwe feitenvragen en 5 nieuwe toepassingsvragen Judgements of learning

Ondezoek 3: Resultaten

Onderzoek 4 Onderzoeksvraag: Leidt tussentijds toetsen tot ander leesgedrag? 23 VWO leerlingen (42% jongens; leeftijd: M = 16.03; SD =.68) Tekst over kansrekening Eindtoets met 5 herhaalde feitenvragen en 5 nieuwe feitenvragen

Onderzoek 4: Resultaten 17 Aufbau Hintergrund der Studie Forschungsfragen Design und Materialien Hypothesen Ergebnissen Zusammenfassung und Diskussion Fragen

18 Aufbau Hintergrund der Studie Forschungsfragen Design und Materialien Hypothesen Ergebnissen Zusammenfassung und Diskussion Fragen Onderzoek 4: Resultaten Eerste keer lezenTweede keer lezen

Take home messages Tussentijds toetsen is effectief voor het onthouden van feiten Dit effect kan verklaard worden door het feit dat leerlingen hun aandacht richten op de informatie die in de toets afgevraagd wordt. Tussentijds toetsen is ook effectief voor het toepassen van principes en procedures En, het leidt ertoe dat leerlingen hun eigen leren beter kunnen inschatten Tussentijds toetsen is dus een effectieve leerstrategie.

Meer lezen? Butler, A. C. & Roediger, H. L. (2007). Testing improves long-term retention in a simulated classroom setting. European Journal of Cognitive Psychology, 19, 4/5, doi: / Kang, S. H. K., McDermott, K. B., & Roediger, H. L. (2007). Test format and corrective feedback modify the effect of testing on long-term retention. European Journal of Cognitive Psychology, 19, 4/ doi: / Marsh, E. J., Roediger, H. L., Bjork, R. A., & Bjork, E. L. (2007). The memorial consequences of multiple-choice testing. Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), doi: /BF McDaniel, M.A., Roediger, H.L., & McDermott, K.B. (2007). Generalizing test-enhanced learning from the laboratory to the classroom. Psychonomic Bulletin & Review, 14, doi: /BF Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006a). The power of testing memory. Basic research and implications for educational practice. Perspectives on Psychological Science, 1(3), doi: /j Heeft u interesse of vragen over ons onderzoek, mail dan naar