Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Uitdagingen voor de nieuwe Vlaamse Regering
Business model en sturing vastgoedbeheer en financiering
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
Primary colors R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 R 0 G 39 B 118 Modellenstudie FUMO Leeuwarden, 28 april.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Séminarie van de Foundation Séminaire de la Fondation Rotary is a volunteer organization with 33,000 clubs in over 200 countries and geographical areas.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Transformatie van leegstaand vastgoed Nieuwegein, 20 juni 2013 De rol van gemeenten.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Visie op de ambities van Brainport
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
KMO Kompas 2013 Financieel en fiscaal dashboard van de Belgische kmo
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
Seminar Centraal Fonds Volkshuisvesting, april 2010
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
6 stappen in Risico management
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
HR netwerk 27 maart 2015 Deloitte Consulting CVBA Brussel, maart 2015.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Agenda Introductie Deloitte Let us introduce ourselves Workshop:
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
GoudApot DE POT VOOR GOUDSE INITIATIEVEN. Doel Het ondersteunen van Goudse initiatieven. Groot en klein, iedereen is welkom. Geld en adviezen. GoudApot.
Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013.
Hoe lang nog fossiele brandstoffen? Henk Grootveld, Hoofd Trends Investing & fondsbeheerder Rolinco Amsterdam, maart
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Transcript van de presentatie:

Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Even voorstellen… Wouter Kalkman RA Director 06 –

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Enkele stellingen...  Ik wil zoveel mogelijk uitgaven i.h.k.v. de Pgb controleren!  Ik geloof niet in preventieve maatregelen, zoals de eis om verantwoording af te leggen i.h.k.v. PGB’s.

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Aanleiding  Gemeenten verstrekken diverse bijdragen in het kader van de Wmo  ‘Gaat om veel geld’ (2008: € 1,3 mrd.) en ‘grote aantallen’ (2008: )  Focus handreiking op het PersoonsGebonden Budget (PGB)  Bedragen en aantallen vertonen explosieve groei in afgelopen jaren  Verstrekkingen dus voorzien van waarborgen rechtmatigheid en integriteit  Juiste balans controle en verantwoording versus vermindering regeldruk en administratieve lasten is essentieel  ‘Niet verantwoorden om te verantwoorden’ Door vooraf juiste keuze te maken en slim te organiseren, kost de controle en verantwoording achteraf minder inspanningen!

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Proces: huidige inrichting  Intake ⇾ aanvraag ⇾ toekenning ⇾ verantwoording ⇾ controle en evaluatie  Eisen vastgelegd in Wmo-verordening, -besluit en / of –beleidsregels  Kanteling Wmo: van standaard voorziening naar maatwerk  Intake is na kanteling essentieel; maatwerk per gemeente / situatie en daarom niet in de handreiking uitgewerkt  Handreiking geeft handvatten om proces van aanvraag t/m controle en evaluatie slimmer, efficiënter en effectiever in te richten Spelregels, instrumenten en verantwoording moeten worden afgestemd op de lokale situatie en behoeften; er is veel maatwerk mogelijk maar een goede voorbereiding en bewuste keuzes zijn essentieel!

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Proces: slimme(re) inrichting  Géén controle om de controle: focus op de échte risico’s  Interne controle niet richten op kwantiteit (veel dossiers) maar op kwaliteit  Bedrijfsvoering doorlichten en doublures in informatie, controles en afstemmingen schrappen: Gedetailleerde aanvraag Externe indicatie ‘Keukentafelgesprekken’ Periodieke heronderzoeken Verantwoording uitgavenAanvraag met noodzakelijke vragen Integrale controle gemeenteAlleen indiceren bij gerede twijfel EtceteraVerantwoorden o.b.v. €’s en thema’s

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Scenario 1: Preventief organiseren (1/2)  Focus scenario op risico dat PGB ten onrechte wordt toegekend  Proactief (potentiële) aanvragers informeren  Standaard aanvraagformulier beoordelen op: - Nut, noodzaak en toegevoegde waarde van vragen - Gebruik van begrijpelijke taal  Alleen die informatie en bewijsstukken opvragen die écht nodig zijn voor bepalen recht op een PGB  Inventariseer en gebruik bestaande bronnen, documentatie, etc.  Alleen (kostbare) externe indicatie indien écht noodzakelijk  Indien recht / noodzaak voorziening direct duidelijk en / of beperkt qua financiële omvang dan beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk beleggen

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Scenario 1: Preventief organiseren (2/2)  Risico dat recht op PGB tussentijds is vervallen en / of PGB niet wordt besteed aan doel waarvoor het is toegekend, wordt NIET expliciet afgedekt  Echter wel een aantal maatregelen mogelijk: - Verplicht aanvragers iedere wijziging in omstandigheden actief te melden - Vermeld in beschikking mogelijkheid steekproefsgewijze controles - Bestedingsvoorwaarden eenduidig vastleggen in beschikking - Reguliere bronnen (fraudesignalen, anonieme tips, herindicering, etc.) Hanteer financiële grenzen voor het bepalen van het scenario, bijvoorbeeld: - Tot € preventief organiseren - Van € tot € zoeklichtcontroles - Boven € toegespitste aanpak

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Scenario 2: Zoeklichtcontroles (1/2)  Risico dat PGB ten onrechte wordt toegekend, wordt afgedekt met preventieve maatregelen (zie scenario 1)  Risico dat recht op PGB tussentijds komt te vervallen, wordt afgedekt door: - Aanvragers te verplichten iedere wijziging in omstandigheden te melden - Een standaard beperkt verantwoordingsformat vast te stellen - Keukentafelgesprekken te voeren - De verantwoording te beoordelen op eventuele tussentijdse wijzigingen in persoonlijke omstandigheden waardoor recht op PGB had moeten vervallen Het aantal wijzigingen in omstandigheden is vaak beperkt; de wijzigingen worden daarom integraal onderzocht.

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Scenario 2: Zoeklichtcontroles (2/2)  Risico dat PGB niet wordt besteed aan het doel waarvoor het is toegekend, wordt afgedekt door: - Bestedingsvoorwaarden vast te leggen in de toekenningsbeschikking - Een standaard beperkt verantwoordingsformat vast te stellen - Het bespreken van de bestedingen tijdens de keukentafelgesprekken (inclusief ‘waarneming ter plaatse’) - Het beoordelen van de verantwoording Controleer de verantwoordingen niet integraal, de eis verantwoording af te leggen werkt al preventief! Benoem jaarlijks één thema of soort voorziening waarvan de verantwoordingen inhoudelijk worden gecontroleerd (zoals scootmobielen, taxivervoer, etc.).

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Scenario 3: Toegespitste aanpak  Risico dat PGB ten onrechte wordt toegekend, wordt afgedekt met preventieve maatregelen (zie scenario 1)  Risico dat recht op PGB is vervallen en / of PGB niet is besteed aan doel, is afgedekt met diverse maatregelen (zie scenario 2)  Belangrijke verschillen tussen zoeklichtcontroles en toegespitste aanpak: 1.Wijze van verantwoording - Zoeklichtcontroles: opgave aard en omvang bestedingen - Toegespitst: uitgaven specificeren, toelichten en voorzien van nota’s e.d. 2.Controle door gemeente - Zoeklichtcontroles: controle o.b.v. één thema / voorziening - Toegespitst: integrale controle verantwoordingen Op basis van risico’s en kosten-baten aan te bevelen de verantwoording en controle toe te spitsen op de qua financiële omvang grootste PGB’s.

© 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Afsluitend  Focus op de échte risico’s  Scenario’s uitwerken aan de hand van grensbedragen en thema’s  Spelregels en instrumenten actualiseren, vereenvoudigen en / of aanvullen  Weloverwogen keuzes maken op basis van kosten-baten analyse Succes is afhankelijk van durven loslaten én durven kiezen!

© 2010 Deloitte The Netherlands Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms. Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 140 countries, Deloitte brings world-class capabilities and deep local expertise to help clients succeed wherever they operate. Deloitte's approximately 169,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence. This publication contains general information only, and none of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, Deloitte Global Services Limited, Deloitte Global Services Holdings Limited, the Deloitte Touche Tohmatsu Verein, any of their member firms, or any of the foregoing’s affiliates (collectively the “Deloitte Network”) are, by means of this publication, rendering accounting, business, financial, investment, legal, tax, or other professional advice or services. This publication is not a substitute for such professional advice or services, nor should it be used as a basis for any decision or action that may affect your finances or your business. Before making any decision or taking any action that may affect your finances or your business, you should consult a qualified professional adviser. No entity in the Deloitte Network shall be responsible for any loss whatsoever sustained by any person who relies on this publication.