: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT
“Too many web teams want to build things that will help them land on the moon, when they should be sweeping the floor and washing the dishes.” Gerry McGovern
Toptaken? JA!: openingstijden, paspoort, rijbewijs, afval, verhuizen, etc. Voor de organisatie én voor de inwoners Toptaken? Responsive? Gebruik mobiele apparaten neemt enorm toe Eén website voor alle apparaten
Duidelijke visie op dienstverlening Servicebalie (= KCC) doet balie, telefoon én web Wens: taakgerichte website Techniek is niet het probleem Nieuwe website live sinds begin september Gemeente Zeewolde
Wens: taakgerichte website Bezoeker centraal Ingericht op de toptaken: waarvoor komt men naar de gemeentelijke website? Onderzoek Toverwoord: eenvoud en focus op taken Nadrukkelijk géén “digitaal loket” Nieuws is ondergeschikt – andere media gebruiken
Commitment management en bestuur Verandering cultuur gemeente Laat / zet de Web Professional aan het werk Afdeling communicatie: andere rol (adviseren, ondersteunen) Push-neiging loslaten Wat is nodig?
Taalgebruik, terminologie afgestemd op sitebezoeker In weinig klikken naar een antwoord Kleine site - overzichtelijk Voldoet aan webrichtlijnen (toegankelijk) Voordelen inwoner
Kleine site – lagere beheerskosten Geen overbodige informatie (pull ipv push) Op termijn: minder telefoontjes naar de gemeente Inwoner staat centraal Professioneel beheer – “bijblijven” Voordelen gemeente
Inspiratie en tools voor de webprofessionals…
verantwoordelijkheid op de juiste plaats centrale webredactie met duidelijk mandaat stel de inwoner echt centraal doe meer met minder: toptaken processen en systemen zijn niet leidend techniek als middel voor betere dienstverlening geen houtje-touwtje schrijf toegankelijk vraag collega's concreet om hulp let op bij de lancering De 10 beginselen voor een goede gemeentelijke website
Contactpersoon gemeente Zeewolde: Carolien Nicolai