www.zeewolde.nlwww.zeewolde.nl : taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Advertisements

Bouw je eigen website met gratis software Je eigen website bouwen  Waarom?  Eigen zaak (  Vereniging (
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Digitale dienstverlening
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Schoolpartnerschappen in Europa
Mailoplossingen voor het onderwijs
Websiteteam van de Barnabaskerk presenteert…
Toptaken in Tilburg Erik de Ridder van naar 190 pagina’s in drie simpele stappen best wel moeilijke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
De kracht van HBSoftware
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Toptakenwebsite Aa en Hunze Eric van Oosterhout Donderdag 20 februari 2014.
‘Beter en concreter - goede regels, gerichte service’ Een samenwerking tussen Gemeenten en Rijk Bestuurlijke bijeenkomst Brabant 22 mei 2013, Leeuwarden.
Kennisforum gemeentelijk distributiebeleid
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
‘Geef uw team vleugels’
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
TOPTAKENWEBSITE GEMEENTE BEST
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Enterprise Document Management Fase
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
ArchiValue: de APG-Case
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Dementievriendelijke zorg: anders bekeken. J. L. L
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Afspraakgericht werken Snel balie
‘Business at the speed of change’
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Boeien en binden van goede medewerkers
De Juiste Zorg Op De Juiste Plek
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT

“Too many web teams want to build things that will help them land on the moon, when they should be sweeping the floor and washing the dishes.” Gerry McGovern

Toptaken? JA!: openingstijden, paspoort, rijbewijs, afval, verhuizen, etc. Voor de organisatie én voor de inwoners Toptaken? Responsive? Gebruik mobiele apparaten neemt enorm toe Eén website voor alle apparaten

Duidelijke visie op dienstverlening Servicebalie (= KCC) doet balie, telefoon én web Wens: taakgerichte website Techniek is niet het probleem Nieuwe website live sinds begin september Gemeente Zeewolde

Wens: taakgerichte website Bezoeker centraal Ingericht op de toptaken: waarvoor komt men naar de gemeentelijke website? Onderzoek Toverwoord: eenvoud en focus op taken Nadrukkelijk géén “digitaal loket” Nieuws is ondergeschikt – andere media gebruiken

Commitment management en bestuur Verandering cultuur gemeente Laat / zet de Web Professional aan het werk Afdeling communicatie: andere rol (adviseren, ondersteunen) Push-neiging loslaten Wat is nodig?

Taalgebruik, terminologie afgestemd op sitebezoeker In weinig klikken naar een antwoord Kleine site - overzichtelijk Voldoet aan webrichtlijnen (toegankelijk) Voordelen inwoner

Kleine site – lagere beheerskosten Geen overbodige informatie (pull ipv push) Op termijn: minder telefoontjes naar de gemeente Inwoner staat centraal Professioneel beheer – “bijblijven” Voordelen gemeente

Inspiratie en tools voor de webprofessionals…

verantwoordelijkheid op de juiste plaats centrale webredactie met duidelijk mandaat stel de inwoner echt centraal doe meer met minder: toptaken processen en systemen zijn niet leidend techniek als middel voor betere dienstverlening geen houtje-touwtje schrijf toegankelijk vraag collega's concreet om hulp let op bij de lancering De 10 beginselen voor een goede gemeentelijke website

Contactpersoon gemeente Zeewolde: Carolien Nicolai