AI21 Deel I: Terminologie Voorbeelden Zoekrichting (forward, backward) Deel II: Zoekmethoden depth-first breadth-first iterative-deepening eigenschappen van zoekmethoden Leeswijzer: Hoofdstuk 3 (niet 3.3) AI Kaleidoscoop College 2:Zoeken zonder kennis
AI22 State Space Search Gegeven:- begin toestand (I) - doel-conditie (G) - mogelijke overgangen Zoek:een serie toestands overgangen die vanuit I een toestand bereiken waarin G waar is
AI23 Terminologie + Vb (doolhof) abcde c3 c2 d2d1 e1 b4 b3 a3a5 b5a2 a1b2 b1 c1 a4c4 c5 d5 e5 d3 d4 e4 e3 e2 diepte=0 diepte=8 wortel blad doel interne knoop label kind ouder voorouder vertakkingsgraad
AI24 Terminologie Boom= graaf met max 1 pad tussen elk paar knopen =elke knoop heeft max 1 ouder = vrij van cycles Fout Voorbeeld c3 c4b3 abcde
AI25 Verkorte Representatie abcde c3 e1b4 a4 b5 c4 e5d4 e2 d3 a2 a1c1
AI26 Voorbeeld: 8-tallen Initieel: Doel: Overgang = up,down,left,right
AI27 Voorbeeld: MU-puzzle Initieel: MI Doel:MU xI xIU ‚ Mx Mxx xIIIy xUy „ xUUy xy MI MIIMIU ‚ MIUIU ‚ MIUIUIUIU ‚ MIIUMIIII ‚ MIIUIIU ‚ MIIIIU MIIIIIIII MUI MIU gericht boom
AI28 Zoekrichting Data-driven = begin vanuit initiële toestand Goal-driven = begin van doel toestand Doolhof, data-driven abcde c3 e1b4 a4 b5 c4 e5d4 e2 d3 a2 a1c1
AI29 Zoekrichting Data-driven = begin vanuit initiële toestand Goal-driven = begin van doel toestand Doolhof, goal-driven abcde d3 d4 e4 e3 e2 c4 c5b4 a4b3 c3
AI210 Zoekrichting Data-driven = begin vanuit initiële toestand Goal-driven = begin van doel toestand MU-puzzle, goal-driven xI xIU ‚ Mx Mxx xIIIy xUy „ xUUy xy MU MIIUUI MIIIMUUU MUUIII MIUUII MIIIUU MUIIIU „ „ „ „ „
AI211 Keuze tussen data-driven & goal-driven Is er een éénduidige begin- of eindtoestand? Welke vertakkingsgraad is kleiner? Voorbeeld van vertakkingsgraad Stam ik af van Willem van Oranje? Data-driven: –kinderen van WvO, kleinkinderen, achterkleinkinderen,.... –N generaties, 3 kinderen = 3 N Goal-driven: –ouders van mij, grootouders, overgrootouders –N generaties, 2 ouders = 2 N (3 10 =59049) (2 10 =1024)
AI212 Zoekmethoden Breadth-first search Depth-first search Depth-first iterative deepening Keuze tussen zoekmethoden Geheugen gebruik Vinden van optimale oplossing Rekentijd Deel II
AI213 Breadth-first search a bcdefgh ijklmn opqr Volgorde: A Gegarandeerd optimale oplossing Moet onthouden: Alle knopen op huidige nivo = b d b = vertakkingsgraad (branching-factor) d = diepte B CD E F G HI J K L M
AI214 Depth-first search a bd i e jk op fcg lqr h mn Volgorde: Soms geen oplossing (oneindige bomen), Geen gegarandeerd optimale oplossing Nodig om te onthouden: Van alle voorouders alle nog onbezochte kinderen = b d A B D IE JK OP
AI215 Depth-first iterative deepening a
AI216 Depth-first iterative deepening a bc
AI217 Depth-first iterative deepening a bdefcgh
AI218 Depth-first iterative deepening a bd i e jk fcg l h mn
AI219 Depth-first iterative deepening a bd i e jk op fcg lqr h mn Volgorde: Gegarandeerd optimale oplossing Nodig om te onthouden: Als depth-first = b d Maar: dubbel werk! Hoeveel?? (weinig!) A- A B C -A B D E F C G H A B D I E J K F C G L H M
AI220 Keuze van zoekmethoden branchingfactor = b, diepte = d Gegarandeerd een oplossing: Gegarandeerd optimale oplossing: Geheugengebruik: ergste rekentijd:
AI221 Leesmateriaal voor volgende keer Hoofdstuk 4.0 t/m 4.2