Cijfers met een betekenis!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinsdelen.
Advertisements

Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Meten met Maten.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 10
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Rekenen 31 januari.
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Snelheid.
Een manier om problemen aan te pakken
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Significante cijfers: (s.c.)
Samenvatting Newton H2(elektr.)
lengtematen en gewichtsmaten
Module ribCTH1 Construeren van een Tennishal Week 05
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 9
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 10
Blok 11 les 7 Breuken. 1. Ik heb …… dingen Ik verdeel in ….. gelijke delen van de delen noem ik … Dit deel telt ….. dingen.
Breuken blok 9 les 7. 1 van de 6 honden = 1 6    
Centrummaten gemiddelde
2.6 Welke stoffen lossen op in water?
Schuifmaat.
Waardoor onnauwkeurigheid?
Wetenschappelijk en significantie
NASK – METRISCH STELSEL
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
De schaal Hoe bereken je die?.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Belastingen op daken Herman Ootes.
Sneeuwbelasting Herman Ootes.
Meetnauwkeurigheid opgave 1
44 Doosjes (1) Lengte, breedte, hoogte meten Inhoud berekenen
H1 Experimenteel onderzoek
Opgave blok 3 les 9 opg 2 opdrachtenboek.  Regel 1: Hoeveel heb ik te verdelen?  Trek de twee bekende getallen van elkaar af.  Vind je het lastig om.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
Breking van lichtstralen door lenzen.
Rekenen Hoofdstuk 9.
priemgetallen priemgetal:
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
ISO passingenstelsel Ilona Duivenvoorde.
Boxplot … en andere diagrammen
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Techniek en handvaardigheid op de Viaan
Deelbaarheid.
1 Sneeuwpoppen Kies een leuk spel Gertrude van Walstijn.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Presentatie titel Kennisbasis Rekenen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Blok 1A Quiz week 1. 1 Welk getal hoort tussen 101 – 200? AB CD Waar horen de andere getallen?
Zoek de het juiste antwoord 100 cm1 meter Tien voor drieKwart over drieKwart over tien Tien uurDrie uurKwart over elf next.
1 millimeter dik 6 millimeter regen? 4 millimeter groot 2 millimeter groot.
1.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
De gulden snede in de kunst
Getallenkennis 5de leerjaar.
Metend rekenen 5de leerjaar.
Wat is het grootste getal
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Wanddikte=2mm 40 A= =9mm 9. Wanddikte=2mm 40 A= =9mm 9.
NASK – METRISCH STELSEL
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Hoofdstuk 5 Afronden. Hoofdstuk 5 Afronden Paragraaf 5.1 In het midden.
Hoofdstuk 21 Metriek stelsel. Hoofdstuk 21 Metriek stelsel.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Hoofdstuk 6 Metriek stelsel. Hoofdstuk 6 Metriek stelsel.
Transcript van de presentatie:

Cijfers met een betekenis! Significante cijfers Cijfers met een betekenis!

Liniaal zonder verdeling. Wat is de lengte van het blok hout?

Liniaal met decimeter verdeling. Wat is de lengte van het blok hout?

Liniaal met centimeter verdeling. Wat is de lengte van het blok hout? 10 20 30 Liniaal met centimeter verdeling. Wat is de lengte van het blok hout? Het laatste cijfer van een getal is geschat. Je geo kan tot op 2 tiende van een mm nauwkeurig meten.

l = 23 ± 2 m maar als het niet gegeven is dan is afwijking de helft van het ‘kleinste’ getal vb. x = 5  4,5 ≤ x < 5,5 γ = 5,0  4,95 ≤ γ < 5,05

Opdrachtje x=0,006  x=0,060  x=0,600  x=6,000  0,0055≤x<0,0065 Getal Uiterste waarde Procentuele afwijking x=0,006  x=0,060  x=0,600  x=6,000  0,0055≤x<0,0065 0,0005/0,006*100=8,3% 0,0595≤x<0,0605 0,83% 0,5995≤x<0,6005 0,083% 5,9995≤x<6,0005 0,0083%

Aantal significante cijfers Nullen voor een ‘echt’ getal (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) tellen niet mee vb. 0,000006805  4 significante cijfers Nullen achter een ‘echt’ getal (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) tellen wel mee vb. 5603220,000  10 significante cijfers

Rekenen met significante cijfers Vermenigvuldigen / delen Minst aantal significante cijfers is de beperkende vb. 5,55∙8,249×104 = 457819,5 = 4,58×105(3 sign.) Optellen / verschil nemen Minst aantal cijfers achter de komma (in dezelfde eenheid) is de beperkende vb. 65kg + 2,17kg = 67,17kg = 67kg (2 sign.) LET OP: AFRONDEN OP SIGNIFICANTE CIJFERS MOET ALLEEN BIJ JE EINDANTWOORD

Experiment