Wetenschappelijk en significantie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Idee voor App Rob Schuit © 2013 Rob Schuit 1 Didac Rekenmagneet.
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
- Hoe noem je uitkomsten?
Standaard-bewerkingen
Machten van 10 en wetenschappelijke notatie
Werken met het begrip wetenschappelijk en significant.
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
Snelheid.
Een manier om problemen aan te pakken
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 1: Reële getallen
Grootheden factor eenheden
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Uitleg Russisch delen.
Vlakke figuren Hoeken meten
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?. Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?
Rekenen Hoofdstuk 9.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Les 68 De waarde van π.
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Hoe kan je lengtematen, inhoudsmaten en gewichten herleiden?
Grote getallen.
Heel kleine getallen.
Regels voor het vermenigvuldigen
Toveren met kommagetallen
Gemaakt voor alle leerlingen voor de basisklassen van het 3 e leerjaar.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Reken- Ben je er klaar voor?.
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
 12 dm bestaat uit 2 delen  12 is het maatgetal  dm is de maateenheid.
Zuurgraad Verband pH en [H 3 O + ] – pH = - log [H 3 O + ] – [H 3 O + ] = 10 -pH – pH = 3,56 Wat is [H 3 O + ] – [H 3 O + ] = 10 -pH = Hoe zit het met.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Grote getallen.. Om de 3 cijfers een stip. Begin achteraan te tellen. Duizendstip Miljoenstip Miljardstip.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Zuurgraad Verband pH en [H3O+ ] pH = - log [H3O+ ] [H3O+ ] = 10-pH
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Wiskunde voor Engineering
Cijferen 5de leerjaar.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Het gebruik van de Rekenmachine.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Wetenschappelijk en significantie
De natuurlijke getallen
Breuken optellen en aftrekken
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Rekenen Les 2: Oriëntatie.
Info 2 Breuken gelijknamig maken M A R T X I © André Snijers W K U N E
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Welkom!.
Van minder naar meer Getallen 11 t/m 20.
Je maakt kennis met grote getallen.
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk en significantie

Wetenschappelijk  

Significant Komt uit het engels en betekend belangrijk. Het getal 1.435.678 Welk getal is hier belangrijker de 1 of de 8? De 1 natuurlijk van 1 miljoen is belangrijker dan de 8.

Hoe noteer je significantie?

Voorbeeld 1: 1.435.678 1 significant cijfer 1 x 106 2 significante cijfers 1,4 x 106 3 significante cijfers 1,44 x 106 4 significante cijfers 1,436 x 106

Komma getallen Bij een Komma getal tel je de voorloopnullen niet mee. Bij het getal 0,000534678. De nullen voor de 5 tellen niet mee. Je begint bij de 5 te tellen. Hoe doe je dat?

Voorbeeld 2 0,00534678 1 significant cijfer 5 x 10-3 2 significante cijfers 5,3 x 10-3 3 significante cijfers 5,35 x 10-3 4 significante cijfers 5,347 x 10-3

De rekenmachine

Wetenschappelijk invoeren Reken de volgende som uit: 5 x 103 / 2,5 x 10-2 Invoer: 5 EXP 3 / 2,5 exp -2 Uitkomst: 200.000 = 200 x 103 = 0,2 x 106

Hoe schrijf je een antwoord op? Standaard regel: Zoek het minst significante getal uit de opgave. Antwoord in hetzelfde aantal significante cijfers.