Welke diagrammen er zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Advertisements

Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Gelijkmatige toename en afname
Het verschil tussen momentane en gemiddelde snelheid.
Het verschil tussen momentane en gemiddelde snelheid.
Snelheid.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw
Een manier om problemen aan te pakken
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Samenvatting H29 Parabolen
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Hoe je een kracht kan weergeven. De gevolgen van een kracht
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Regels voor het vermenigvuldigen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Les 8 : MODULE 1 Snedekrachten (1)
Evenredig Evenredig © Ing W.T.N.G. Tomassen. Wat is evenredig? Als x twee maal zo groot wordt dan Wordt y ook twee maal zo groot Evenredig.
Weet je wat recht evenredig te maken heeft met veerconstante
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Van meting naar diagram
Eenparige beweging opgave 1
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Experimenteel onderzoek
Kracht teken je als een pijl. Lengte pijl: grootte kracht.
Natuurkunde Paragraaf 3.4 & 3.5
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Kevin van Dorssen 3 april 2008Hfst 8 L1K Formules en letters.
H7 Kracht.
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Vergelijkingen oplossen
Regels voor het vermenigvuldigen
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
soorten beweging groot- en eenheden de formule soorten diagrammen .
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Assenstelsel tekenen.
Bewegen Vaardigheid: Hoe je een probleem oplost. Wat GFIBAC betekend. © Ing W.T.N.G. Tomassen.
Verschillende grafieken en formules
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
Een beweging vastleggen
TF GRAFIEKEN TEKENEN : Oefening
Grafiek van lineaire formule
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Onderzoek Basisstof 6.
Welke diagrammen er zijn
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Titel Ondertitel.
Titel Ondertitel.
Bewegingen onderzoeken
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
En wat opdrachten bespreken
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Welke diagrammen er zijn Bewegen 4-4-2017 Na deze les weet je: Welke diagrammen er zijn Hoe je ze afleest Hoe je ze tekent. © Ing W.T.N.G. Tomassen (c) Ing. W.Tomassen

Bewegen 4-4-2017 (c) Ing. W.Tomassen

Hoe kan je een beweging weergeven? Grafieken Hoe kan je een beweging weergeven? Een grafiek /diagram. Een grafiek geeft een verband aan tussen twee grootheden.

Twee diagrammen s-t diagram v-t diagram Grafieken Twee diagrammen Welke twee soorten diagrammen zijn er s-t diagram v-t diagram Zoek m.b.v. tabel 6 op wat voor soorten diagrammen dit zijn?

Zie ook EPN site.

BEWEGING – GRAFIEKEN EN VERBANDEN Grafieken met een eenparige beweging t in s s in m Stilstaan Constant Versnellen Vertragen t in s s in m t in s s in m t in s s in m t in s v in m/s t in s v in m/s t in s v in m/s t in s v in m/s

Grafieken Hoe heb je bij wiskunde geleerd om een grafiek te maken? Schrijf deze stappen nog een op.

Stap 1: Bereid je voor door een tabel te maken van je metingen. NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Hoe maak je een grafiek? (ALTIJD OP RUITJES!!) Stap 1: Bereid je voor door een tabel te maken van je metingen. lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8

Stap 2: Teken een assenstelsel. NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 2: Teken een assenstelsel. Let op dat je ruimte moet houden om getallen e.d. naast de assen te zetten. lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8

Stap 3: Zet de juiste grootheid en eenheid (meting) bij de juiste as. NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 3: Zet de juiste grootheid en eenheid (meting) bij de juiste as. Horizontaal = oorzaak Verticaal = gevolg Zet pijltjes om aan te geven in welke richting de waarde oploopt lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 ---> massa (kg) ---> Lengte (cm)

Stap 4 Zoek bij elke as een juiste schaalverdeling. NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 4 Zoek bij elke as een juiste schaalverdeling. STAPJE VAN 1, 2, 5, 10, 20, 50 ENZ lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 70 ---> massa (kg) 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

Stap 5 Zet de waarden in de grafiek met een kruisje NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 5 Zet de waarden in de grafiek met een kruisje lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 70 ---> massa (kg) 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

Stap 6: Teken een vloeiende lijn door zoveel mogelijk kruisjes. NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 6: Teken een vloeiende lijn door zoveel mogelijk kruisjes. Kruisjes die niet bij de grafiek lijken te horen neem je niet mee. lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 70 ---> massa (kg) 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)

NASK - GRAFIEKEN Les 4 / 10 Stap 7 Zet een titel boven de grafiek om aan te geven wat de inhoud weergeeft. lengte massa (cm) (kg) 30 1,8 40 3,2 50 5 60 7,2 70 9,8 80 12,8 90 16,2 100 20 110 24,2 120 28,8 130 33,8 140 39,2 150 45 160 52,2 170 57,8 180 64,8 MASSA VAN JONGENS 70 ---> massa (kg) 60 50 40 30 20 10 20 40 60 80 100 120 140 160 180 ---> Lengte (cm)