Vernieuwing Bacheloronderwijs workshop over inrichting van het onderwijs, verroostering, examenadministratie, etc. Hans Punt, Rudy Oude Vrielink Onderwijsdag 8 april 2011
DOEL van deze workshop Vragen oproepen Discussie voeren over roostering, onderwijsorganisatie en allerlei andere (rand)voorwaarden mbt het model We pretenderen geen antwoorden te hebben. Wel kennis.
MODEL Modulair opgebouwde opleidingen: Modules zijn voltijds onderwijseenheden met een vaste lengte Projectgestuurde werkvormen naast frontaal onderwijs, in een integraal ontworpen module Tussentijdse toetsen en één eindbeoordeling Beperkte set gestandaardiseerde roosters Binnen deze randvoorwaarden volledige ontwerpvrijheid Keuzeruimte: Bachelor met majors en vrije ruimte Zo mogelijk majors ‘over’ meerdere bachelors
project ingangseisen? 8 of 10 weken? 15EC eindbeoordeling vak 5 toets EC’s? vak 1 ingangseisen?
project * ingangseisen? eindbeoordeling toets * instroom minimaal 80 personen
CONCEPT PORTFOLIO Dit is een ontwerpopdracht … TN ST MAJORS TN ST Science & Technology Biomedical Engineering Engineering Technology ICT Design Engineering Psychology Communication Business Administration Public Administration Technische Geneeskunde University College TW, EL GZW TBK, TW, EL BIT, TW TBK, BIT, GZW Andere kruisingen ... BMT WB CiT INF EL IO CreaTe PSY OWK CW BK IBA BSK ES AT Dit is een ontwerpopdracht …
ONTWERP inrichting van het onderwijs verroostering kwartielen 10 weken per kwartiel (nu: 8 + 2) harde knip zelfde stramien voor nieuwe bachelors als de (bestaande) masters of hoeft dat niet? verroostering alleen zalen roosteren voor >= 80 personen geen zalen verroosteren voor projectgroepen: dat regelt de docent? studenten tekenen zich in op onderwijs (alleen) op basis van intekenen wordt geroosterd?
Verdere discussie minimum instroom per opleiding 80 personen? studeerbaarheid: als je niets toetst tussendoor, heb je dan de vinger aan de pols? is dit begeleiding? is dit rendement verhoging? alles klaar van tevoren modules klaar intekenlijsten klaar organisatie klaar dit vergt nog veel meer van de organisatie dan van de student denk aan: nakijken tentamens op tijd herkansingen?