De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR
1970 Albert Hirschman Exit, Voice and Loyalty Vroeger in de publieke sector: veel vanzelfsprekende ‘loyalty’
Onderzoek van Janet Newman Consumerism in Engeland Conclusie: er bestaat nog maar weinig consumerism. Er is heel veel loyalty.
Voorbeelden. In de wachtkamer van de dokter … Tevredenheidsonderzoek in de zorg, onderzoekers geloven de cijfers vaak niet. Exit formulieren in het Erasmus MC, onderzoek naar zorgpreferenties.
Op weg naar het verpleeghuis
In het verpleeghuis …. Tevredenheidsonderzoek van de inspectie.
Bij de RIAGG… Op school … Bij de politie …
Ethos van de publieke sector Trouw zijn aan de waarden van je sector In de zorg In het onderwijs Bij de politie
Politieke filosofie Michael Walzer, Spheres of Justice, 1983.
John Rawls, A Theory of Justice, Original position, veil of ignorance Twee principes. Difference principle. Andere theorieën (Nozick, Dworkin, Ackerman). Tegentheorieën.
Tegentheorie Walzer, 4 stellingen Rechtvaardigheid is particularistisch. Rechtvaardigheid moet worden gedefinieerd binnen de grenzen van politieke gemeenschap. In onze gemeenschap: scheiding van sferen. Scheiding van sferen leidt tot complexe gelijkheid.
Spheres of Justice Geld en goederen (markt) goddelijke genade Politieke macht medische zorg onderwijs ambten uitkeringen liefde
Publieke sector onder vuur Hiërarchische sturing: prestatie- indicatoren. Meer markt, exit stimuleren. Meer voice, inspraak en verantwoording.
Resultaat Eindeloze hoeveelheden administratie. Zowel bij hiërarchie, als ten behoeve van exit, als ten behoeve van voice.
Maar hoe is het voor de burger? Tijd.
Hoe is het voor de burger? De tirannie van de grote monden.
Hoe is het voor de burger? Krijgen we andere professionals? Kunnen we ‘vermarkte’ professionals nog wel vertrouwen?
Hoe is het voor de burger? Afname van sociale cohesie. Je kiest je eigen publieke voorzieningen op basis van je eigen preferenties. Zorg en onderwijs op maat.
Hoe is het voor de burger? Inkomensdifferentiatie in de publieke sector.
Hoe is het voor de burger? Kwaliteitsverbetering zal alles goed maken. Is dat zo? Enkele wijze lessen over prestatie-indicatoren uit voorheen de Sovjet Unie.