Prof. Dr. F. Dochy Universiteit Maastricht/ KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
ONREGELMATIGE WERKWOORDEN
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Applets as didactical tools for the learning of algebra
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finance Matters CoP Case studies
Professional Growth: Conferences and Workshops
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. F. Dochy Universiteit Maastricht/ KU Leuven Assessment in CBL programs – assessment for learning and feedback/ self-responsibility -autonomy Prof. Dr. F. Dochy Universiteit Maastricht/ KU Leuven

Assessment according to Jim Popham His most recent books are Classroom Assessment: What Teachers Need to Know, 6th Ed. (2010) and Assessment for Educational Leaders (2006), Allyn & Bacon; The Truth About Testing (2001), Test Better, Teach Better (2003), Transformative Assessment (2008) and Instruction that Measures Up (2009) ASCD; America’s “Failing” Schools (2005) and Mastering Assessment (2006), Routledge; and Unlearned Lessons (2009) Harvard Education Press.

OUR FAILURE TO USE FORMATIVE ASSESSMENT: IMMORAL OMISSION?

Please, just for a moment, suppose that the world’s pharmaceutical industry has developed a new medicine to treat a serious, life-threatening disease affecting young children. Suppose, further, there is a flock of compelling clinical evidence that this medicine effectively halts the dangerous disease, and that it is eminently affordable. Now, for your final supposition—and this one strains credulity—I want you to suppose that few physicians use the medicine with their young patients nor do they make parents of those children aware of the new medicine’s existence. As indicated, this kind of conduct from physicians, even though fictional, is surely unlikely.   Okay, looking back at the previous paragraph’s excursion into Supposition Land, if such a scenario were factual, how do you think our society—and parents in particular—would react to physicians’ failure to either use the new medicine or to describe its potential benefits to parents? Well, recalling my own experience as a parent of young children, I’m certain that parents would be outraged. For physicians neither to use the new medicine or to let parents know about its merits would surely be regarded as unprofessional and, more likely, as downright immoral. Assuming some children might actually die because their parents knew naught about this effective but unused medicine, for physicians to hide its curative powers from the world would be a profound professional blunder. The medical profession would be—and should be—on the receiving end of well warranted castigation.

Content Students’ views on assessment Feasibility of assessment in CBL Assessment policy Pitfalls Working and learning in teams Practical guidelines

1. Assessment and CBL: Is the assessment policy known to students 1. Assessment and CBL: Is the assessment policy known to students? Do students know they work on competences?

Strategic behaviour of students : Directed towards the type of assessment Directed towards what is perceived as being important Towards what is possibly part of the exam

MIT research(Snyder) “Students constructed their own understanding of the curriculum from messages, implicit and explicit, about what counts in assessment.” “The extent to which students were cued in to assessment demands was found to be a strong predictor of their overall performance”.

2.Assessment by individual teachers : feasibility?

Case study in innovation In groups of 10 students: work on real/ authentic professional problems Transition to groups of 20 students one could not afford small problem classes and could not afford to reinstate weekly marking of all problem sheets Mean testscores decrease from 55% to 45%

Peer assessment Peer-assessment sessions were introduced. Students gave feedback to the problem sheets and discussed them with (75% van de taken moest opgelost zijn om toegelaten te worden aan het tentamen) “The only change to the course was these six peer- assessment sessions which did not contribute to course marks” Testsscores increased from 45% to 75%. Explanations?

Explanations? Time on task Assessment generates appropriate learning activity: studenten verdiepen zich in exact datgene wat gewenst is, in competenties die vereist worden (o.a. door het gebruik van de criteria) Good practice gives prompt feedback: Keyword is here ‘immediately’. (POPHAM!!!) To get better in playing darts, you have to be able to see where the darts land. Internalization of criteria for quality. Vergelijk met academici die een artikel voor publicatie indienen.

3. Assessment policy: Alignment of assessment plans at the level of the training program

Starts with mapping all the assessments in the training program ; Matrix of courses/projects and assessments. State priorities: competence list; special learning lines; subject matter priorities (e.g. continuous link with practice; first basic knowledge, then applications; basic attitudes and generic competences continuously integrated in courses and projects, etc.)

Points of attention in CBL Assessment beroepscontextgebonden? Stijgende zelfsturing lln, zelfverantwoordelijkheid eigen leren? Ontwikkelingsgericht werken? Docent als coach? Competentiegericht (integratie K,V,H)? Welk soort sturing door assessment? (Toets je wat je wil toetsen? Wat is het effect op studenten?) Zelfreflectie (report of 5’ evaluation in each of the minutes of each meeting)

Zorg eerst voor een visie op instellingsniveau, gedeeld door opleidingshoofden Zorg voor enige uniformiteit in aanpak over opleidingen heen. Opleidingshoofden hebben de expliciete taak om een assessmentbeleid op te stellen. Dat start bij een eenvoudige matrix.

4. Pitfalls in CBL assessment 1. Enkel uitgaan van een ‘Assessment center’ (‘het assessment’) Ook ‘kennis’ als basis is belangrijk: dit dient zich te weerspiegelen in de mix aan assessmentvormen. Kennis is een deel van elke competentie.

Pitfalls in CBL assessment 2. Een mix van assessmentvormen is noodzakelijk = Visible in the assessment policy

? ? ? Mix van toetsvormen: voorbeeld producttoets kennistoets product toetsen producttoets kennistoets Co-assessment ? praktijktoets OAT summatieve/ selecterende toetsen formatieve/ diagnostische toetsen portfolio assessment portfolio ? 180° feedback procesverslag ? 360° feedback proces toetsen

Pitfalls in CBL assessment 3. De output van CGO is niet vergelijkbaar met de output van traditioneel opleiden. Men poogt een ander soort eindproduct op te leveren.

Pitfalls in CBL assessment 4. Nieuwe assessmentvormen kennen soms dezelfde algemene nadelen als klassieke toetsen Bijv: portfolio (1 per opleiding; beoordeelbaar; incl. Reflectieverslag; structuur) (T to T; anticipatie; …)

Pitfalls in CBL assessment 5. Het 40/80 concept Hebben we echt 80 toetsen nodig in een opleiding om te weten wat onze studenten waard zijn?

5. Learning and working in teams?

Onderzoek naar leren en werken in teams Cooperatief leren Projectonderwijs en PGO door studenten Maar: veel varianten !!! En : wat bepaalt nu het effect? Leren en werken in teams: studie van de sterkst voorspellende variabelen

Basic factors influencing working in teams (Decuyper, Dochy, Vd Bosssche, 2010) Constructieve conflicten / co-constructie: constructive controversy Psychologische veiligheid Interdependentie Zelfverantwoordelijkheid (individual accountability) Cohesie (divers in soorten teams)

Constructive conflict Teamleerprocessen Teamleergedrag is beste voorspeller van team efficiency Co- construction Constructive conflict Boundary crossing Team reflexivity Team activity

Teachers’ teamwork in assessment: how? Toetscommissie per opleidingsonderdeel Assessmentvorm varieren (assessmentplan) / casusmateriaal maken Kwaliteitsverhoging: nalezen, controle door diverse mensen Let op: nietjestoetsen!!! Dus: assessment van grotere gehelen inhouden en competenties is af en toe nodig

Assessment 2020 Assessment 2020 Seven propositions for assessment Assessment has most effect when : ….. Assessment 2020 Seven propositions for assessment reform in higher education

6. Practical guidelines

Wat doe je als je wil dat studenten initiatief nemen? Zorg voor duidelijke richtlijnen over het doel en kader (min. vereisten; tools; etc.) Zorg dat de toetsen /opdrachten zeker aansluiten bij het onderwijs Geef gepaste regelmatige feedback en feedforward (voldoende detail) (initiatief gaande houden) (vraag notulen van elke groepsmeeting) Zorg voor een open opdracht die studenten deels kunnen invullen (engagement) Zorg voor keuze in opdrachten / ook evt. keuze in moeilijkheidsgraad Zorg voor duidelijke deadlines (zonder uitstelmogelijkheid) Voelen van autonomie (niet-controlerend), verbondenheid, competentie (Self determination)

Wat niet doen als je wil dat studenten initiatief nemen? Controlerend optreden en feedback geven (ipv vragend) Teveel kleine omlijnde opdrachten geven Voor alles cijfers geven (hordenloop) Alles zelf bepalen als docent (criteria, doelen, werkwijze, planning, timing, etc.) Ook zwakke studenten een voldoende geven !!

Ten slotte

Onderzoek naar bewijsmateriaal voor de invloed van toetsing op motivatie van studenten “the use of summative tests not only inhibits the practice of formative assessment but has a negative impact on motivation” (Onderzoek W. Harlen) “improving formative assessment can significantly raise standards of attainment”

Tests of the kind that takes away control from the learner, reduces motivation and leads to surface learning. “High stakes summative assessment squeezes out assessment for learning”.

Workshop

Individuele beoordeling bij groepswerk

Individuele beoordeling bij groepswerk 3 vragen: 1. Hoe doen we de individuele beoordeling bij groepswerk? 2. Problemen die we daarbij ervaren? 3. Hoe lossen we die problemen op of hoe kunnen we ze oplossen?

Indiv. beoordeling bij groepswerk Beoordeling van indiv. bijdrage in groepsgesprek van taak- en relatiespoor. Verdeling van het totale aantal punten door de groep (bij een groepsscore van 6 op 10, mag een groep van 6 studenten 36 punten verdelen over alle studenten) Groepsscore voor elke student + een individuele score (door docent; door groep; door beide) (evt. Op basis van individueel POP) Groepsscore + individuele opdracht (identiek maar in andere context en alleen uit te voeren)

Denk aan: Interdependentie Individuele accountabiliteit Psychologische veiligheid TLB: constructive controversy