Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric van der Voort Faculty of Industrial Design Engineering
2 rendementsverbetering struikelvakken gestart juni projecten: Collegerama Activerende werkvormen dynamicaonderwijs CiTG Expertsysteem Technisch modelleren IO 7 april 2009
3 rendementsverbetering struikelvakken Collegerama Activerende werkvormen dynamicaonderwijs CiTG Expertsysteem Technisch modelleren IO 7 april 2009
4 rendementsverbetering struikelvakken Collegerama Activerende werkvormen dynamicaonderwijs CiTG “Expertsysteem”: kennissysteem Technisch modelleren IO link: april 2009
5 online-assistent, voorbeeld 1
6 7 april 2009
7 online-assistent, voorbeeld 1 7 april 2009
8 online-assistent, voorbeeld 1 7 april 2009
9 online-assistent, voorbeeld 1 7 april 2009
107 april 2009 online-assistent, voorbeeld 1
11 online-assistent, voorbeeld 2 7 april 2009
12 online-assistent, voorbeeld 2 7 april 2009
13 online-assistent, voorbeeld 2 7 april 2009
14 online-assistent, voorbeeld 2 7 april 2009
15 online-assistent, voorbeeld 2 7 april 2009
Bachelorherziening IO 2007 Grote geintegreerde vakken (7.5 EC) Toepassen van theoretische vakken bij het ontwerpen Subdoelstellingen: Vergroten motivatie van studenten voor techniek Verbeteren van rendement. 7 april 2009
Afdeling Design Engineering (DE) 7 april 2009
Voorbeeld eerder vak (1a)
Voorbeeld eerder vak (1b)
Voorbeeld eerder vak (2)
Voorbeeld eerder vak (3) Conclusie TMtool noodzakelijk
Nieuwe Bachelor Afdeling DE 7 april 2009
23 Uitgangspunten IO-project Software-ondersteuning voor Studenten Docenten Technisch onderwijs DE Kwaliteitsverbetering & verhogen efficiëntie 7 april 2009
24 Aanpak Literatuurstudie Studenten / Docenten Implementatieplan OC Focus PvE + Opzet TMtool Software Prototype Pilot Evaluatie Herontwerp … Mauer (2001) 7 april 2009
25 Technisch Modelleren in Ontwerpen 7 april 2009
26 Opzet TMtool Kernwoorden: structuur, interactief, individueel, ‘intelligent’ Coachen d.m.v. vragen Context-specifieke help Nuttige output Aantrekkelijk en motiverend Onderhoud door docenten Sterkteleer 7 april 2009
TMtool 277 april
Resultaten Vak Technische Product Optimalisatie: 350 studenten en 400 studenten (doel bereikt) Studenten volgen modelleerproces Rapportage goed te volgen Start gemaakt met visualiseren Nog te doen Toepassing bij regulier ontwerponderwijs: slechts in beperkte mate doel bereikt TMtool ook richting ontwerpoplossingen (inspirerende info) 7 april 2009
29
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april
7 april