Succesvol betrekken van afstudeerders bij onderzoek: TBM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Research Based Learning
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Samenwerking binnen Nederland: DELTARES en IMARES bundelen hun kennis Mark van Koningsveld Mindert de Vries (DELTARES - WL|Delft Hydraulics)
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Lectoraat Productie en Proces Innovatie
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
VORM- en BETEKENISGEVING
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Tussentijdse presentatie
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Study Abroad! 13 november Study Abroad! Wat kan de IDEA-league voor je betekenen? Prof.dr.ir. F.W. Jansen onderwijsdirecteur TI/MKT Faculteit Informatietechnologie.
Challenge the future Delft University of Technology School at Sea - Sea level experiment Eerste Resultaten GPS en Motion Sensor Hans van der.
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Voorlichting B3 Civiele Techniek Lisette Woud, februari maart
Starten met de master Voorlichting, 21 maart 2012.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Honours Programme Delft
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Omgaan met dilemma’s April, Strategieën 1.Ontkennen 2.Een van de twee kanten kiezen 3.Balanceren tussen de twee kanten 4.Vanuit een ander perspectief.
Bachelor thesis sessie
Stelt u zich eens voor….. …er is een probleem in uw bedrijf…
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
User-Group NL MSP Nieuwjaarbijeenkomst 2012 Welkom!
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Honours Programme Delft
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Project Rewind Team negen Onze game Maak een game over het opraken van grondstoffen.
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Een Nobelprijs waar inkoop wat aan heeft!
Een Nobelprijs waar inkoop wat aan heeft!
Begeleiden van Praktijkonderzoek
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Vergadering Personeelsdienst
E-learning in het onderwijs
Terberg Group Rolling Forecast
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Ipse Idee is ok Rene Albert Blok Oscar van Lingen
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Lean design game Inleiding Erasmus+ Project LEAN
Transcript van de presentatie:

Succesvol betrekken van afstudeerders bij onderzoek: TBM Alexander Verbraeck, TU Delft, Systems Engineering Onderwijsdag, 30 Oktober 2012

Betrekken afstudeerders bij onderzoek Algemeen: Interne afstudeeropdrachten Studenten serieus betrekken bij onderzoek (wetenschappelijke vraag voorrang geven) Studenten betrekken bij schrijven van papers Verkleinen afstand afstudeerders - onderzoekers Externe opdrachten Afstudeeropdrachten in projecten opnemen Afstudeeropdrachten bij 3e geldstroompartners Beperken / sturen van de vraag van de stageverlener Onderwijsdag 2012

Algemeen: serieus betrekken studenten bij onderzoek Geef wetenschappelijke vraag voorrang Te ontwikkelen artefact is een theorie of een methode niet een oplossing Gebruik stageverlener als case study gedegen testplan / meetplan opstellen testresultaten confronteren met de ontwikkelde theorie / methode Diepe literatuurstudie aan het begin resultaten inbedden in de literatuur Onderwijsdag 2012

Algemeen: Studenten betrekken bij schrijven van papers Paper als onderdeel van SEPAM serieus nemen Van te voren nadenken over de wetenschappelijke bijdrage die in een paper / boekhoofdstuk vastgelegd kan worden Recente voorbeelden: Cees J. Meershoek, L. J. (Rens) Kortmann, Sebastiaan A. Meijer, E. Subrahmanian and Alexander Verbraeck, The Culture Driven Game Design Method: Adapting serious games to the players’ culture, in: Integrating Cultures: Formal Models and Agent-Based Simulation, 2012 Sjoerd Helmer, Maarten Noom and Martijn Warnier, The E-CITY 2020 game: the use of simulation games can accelerate market model design for the electric vehicle charging infrastructure (2012), in: Int. J. of System of Systems Engineering, 3:2(194 - 205) Igor Rust, Deniz Cetinkaya, Mamadou D. Seck and Ivo Wenzler, Business Process Simulation for Management Consultants: A DEVS-based Simplified Business Process Modelling Library, in: Proceedings of the 23rd European Modelling and Simulation Symposium (EMSS 2011), 2011 Marian G.C. Bosch-Rekveldt, Y. Jongkind, Herman G. Mooi, Hans Bakker and Alexander Verbraeck, Grasping project complexity in large engineering projects: The TOE (Technical, Organizational and Environmental) framework (2011), in: International Journal of Project Management, 29:6(728-739) Ronald Apriliyanto Halim and Mamadou D. Seck, The Simulation-based Multi-objective Evolutionary Optimization (SIMEON) Framework, in: Proceedings of the 2011 Winter Simulation Conference, Phoenix, AZ, pages 2839-2851, IEEE, 2011 Onderwijsdag 2012

Algemeen: verkleinen afstand afstudeerders - onderzoekers Onderzoeksvraag linken aan onderwerp van een van de stafleden Onderzoeksvraag linken aan onderwerp van een van de promovendi Promovendus opnemen als 3e lid van afstudeercommissie voorbeeld: Tanja Buttler (promovenda op het gebied van lessons learned in project-based organizations) is als 3e lid toegevoegd aan afstuderen van Panagiotis Anninos bij Heerema Marine Contractors (afgestudeerd augustus 2012) Afstudeerders laten presenteren over hun onderzoek in onderzoekscolloquia (succesvol toegepast bij SK gedurende enkele jaren) Onderwijsdag 2012

Externe opdrachten: opnemen in projecten Voorbeeld: in project "SALOMO" van Dinalog is opgenomen dat minimaal 8 afstudeerders gedurende de 4 jaar dat het project loopt, onderzoek zullen doen door een van de ontwikkelde methoden of tools te testen bij een bedrijf buiten de projectpartners Kan ook al eerder in de studie: bij project "IDVV" voor Rijkswaterstaat zijn 6 BSc-projecten gedefinieerd als onderdeel van het project voor basis dataverzameling en modellering van de binnenvaart in 6 vaargebieden in Nederland Onderwijsdag 2012

Externe opdrachten: overige Afstudeeropdrachten bij 3e geldstroompartners Juist de partners zijn ideaal voor afstudeeropdrachten Er is al een onderzoeks "mentaliteit" bij de partners Beperken / sturen van de vraag van de stageverlener Sturen richting onderzoek van sectie en faculteit Actieve rol voor 1e begeleider en hoogleraar bij kick-off Garantie dat resultaten gepubliceerd mogen worden (geen geheimhouding) Onderwijsdag 2012

Conclusies Afstuderen en onderzoek kunnen makkelijk dicht bij elkaar worden gebracht Publicaties uit afstuderen kan voor 40-60% van de afstudeerders Een afstudeercijfer van 8.5 of hoger voor afstuderen zou bijna standaard een paper moeten opleveren Vraagt: actieve rol van 1e begeleider en hoogleraar belang van duidelijkheid bij intake, kick-off en mid-term sturing in de (externe) afstudeeropdracht verwachtingsmanagement richting stageverlenend bedrijf verwachtingsmanagement richting afstudeerder Onderwijsdag 2012