Vermelding onderdeel organisatie 1 Llowlabs Sustainability Overview Kansen & Uitdagingen Gertjan de Werk – September 16, 2010
Het Lowlands gevoel.... 2
Waarom Lowlands: Perfecte Nichemarkt Kleine stad ( enthousiaste open-minded mensen) Klein introduceren (Llowlab) en faseren ‘stage by stage’ Off grid: als het hier werkt, werkt het overal Mojo is GROOT Powerplay Powerplay: subtiel dwingen ondernemers Level playing field creeren 1 festival = alle festivals Branding: Lowlands = COOL 3
Focus cq overzicht onderzoek FestivalBedrijvenPubliek Energie Consumptie Water Logistiek Afval 4
Duurzaamheid Lowlands 5
Energie generators liters diesel 17 kW brandstofcelLichten aan overdag LED display Spotlights on all day Not LED
Transport 7 90 bussen 2.8 mensen per auto Vorig jaar elektrisch nu diesel 2000 trucks om alles op Lowlands te krijgen
Afval 8 50 ton afval in container 50 ton op de grond 300 ton op camping 20% afval zijn de tenten Backstage recycling hout, metaal, glas, plastic Geen GFT Problemen met vuilnis ophalen, nog steeds veel afval
Water 9 Grijswater systeem Backstage kleine flesjes in koelkast Grijs water van spoeltoiletten en plas- piramides wordt gemixt, daarna in riool
Voedsel 10 Op terrein: divers aanbod, inclusief biologisch Voedselhandelaars moeten biodegradable materiaal gebruiken Backstage, verschillende cateraars, proberen bewust te zijn, maar altijd probleem met niet genoeg geld.
Leuke ‘overkoepelende’ uitdagingen 1.Slaap service = logistiek/afval 2.Mest en biogas sanitair = afval/water/energie/logistiek 3.AGV pendelservices 4.Electrisch vervoer op het terrein 5.Something cool to take home 11
Time to get started: stop the talking!!! Interuniversitair duurzaamheidsconsortium Projecten op de campus Samenwerken en kennis en projecten uitwisselen Interactief tentoonstellen in Nemo ( man) Samen naar een duurzaam Lowlab: Leven in 2040 Geen losse techieken meer, maar alles gekoppeld om te laten zien dat duurzaam leven kan in 2040 (Lowlab 2.0) 12
Geen schoorstenen meer!!! 13
14