Boren van Double-O-Tube tunnels Een constructieve analyse van de lining Erik Alink 7 december 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 12
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Afschuifstijfheid en maximale schuifspanning van ronde doorsneden
Constructief ontwerp Muziekpaleis Utrecht
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
Passie - Verrijzenis Arcabas
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Module ribCTH Construeren van een Tennishal Spantconstructies. Week 14
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Tweedegraadsfuncties
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Onderdelen van een band. 2 Maataanduidingen op banden.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
1 29 juni 2014 Zoetermeer. Filippi 4 4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u!... DANKT te allen tijde in de naam van.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Boren van Double-O-Tube tunnels Een constructieve analyse van de lining Erik Alink 7 december 2007

Opbouw presentatie Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie in grondparameters Conclusies

Double-O-Tube tunnels Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Afkomstig uit Japan (sinds 1988) Ontwikkeld door Daiho, Obayashi en Taisei Corporation Recent ook in China en binnenkort in Taiwan

TBM / Methode Multi-Face (MF) schild DOT schild Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Multi-Face (MF) schild DOT schild

Voor- en nadelen van DOT tunnels Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Voordelen: Compact, weinig ruimtebeslag Minder brede zettingstrog Minder brede schachten en bouwputten Geen extra handelingen nodig voor aanleg verbindingen tussen buizen Nadelen: Relatief duur Geen ervaring (buiten Azië) Bouwproces en logistiek complexer dan bij ronde tunnels

Opzet onderzoek Werkwijze: Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Werkwijze: De benodigde dikte van de lining (d) is bepaald bij de volgende belastinggevallen : Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Hierbij is de aanlegdiepte H gevarieerd. Alle berekeningen zijn voor zowel ronde als DOT tunnels uitgevoerd.

Bepaling vijzelkrachten Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Evenwichtsmodel van De Rijke Vijzelkrachten bestaan uit bijdrage uit: Resulterende horizontale kracht op de TBM Resulterend moment op de TBM

Bepaling vijzelkrachten Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Berekenen lijnlast qvijzel Bepaling geometrie van de lining en vijzelconfiguratie Integreren qvijzel voor elke vijzelkracht

Benodigde dikte van de lining Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Benodige dikte is voor een DOT tunnel Ongeveer 10 tot 15% groter dan voor een ronde tunnel

Ringgedrag bij grondbelasting Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Twee (halve) ringen Staven Rotatieveren (langsvoegen) Lineaire koppelveren (ringvoeg) Grond geschematiseerd als lineaire veren Met: = stijfheid van de radiale grondveer = oppervlak dat de veer representeert = oedometer stijfheid van de grond = externe straal van de tunnel = modelfactor, afhankelijk van de optredende vervorming Grond geschematiseerd als lineaire veren Toepassing van 2,5D staafwerkmodellering Initiële grondspanningen als belasting Gebruik van constructieve computerprogramma’s ANSYS en LDesign

Bepaling benodigde dikte bij grondbelasting Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Berekenen maximaal optredend moment M Berekenen momentcapaciteit Mu Berekenen veiligheidsfactor y = Mu /M DOT Rond

Benodigde dikte van de lining Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Bij diktes kleiner dan 400 mm, neemt de stijfheid van de lining dermate af, dat de belasting op de tunnel afneemt.

Opdrijfmechanisme in grout Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Theorie voor ronde tunnels (Blom) Reactiedruk uit grout op DOT tunnel Grondwaterspanning als belasting Gebruik van ANSYS en LDesign

Bepaling benodigde dikte bij grondbelasting Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Berekenen maximaal optredend moment M Berekenen momentcapaciteit Mu Berekenen veiligheidsfactor y = Mu /M DOT Rond

Benodigde dikte van de lining Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies De waarden van de dikte van lining zijn voor de ronde tunnel tot 30% groter dan voor een DOT tunnel

Maatgevend mechanisme Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Voor de DOT tunnel

Maatgevend mechanisme Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Voor de ronde tunnel:

Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Onderzocht: Verschillend gedrag bij belasten en ontlasten Invloed van verschillende grondlagen Stijfheidsverhouding ondergrond – lining

Stijfheidsverhouding tussen ondergrond en lining Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Ontwerpdiagrammen van Duddeck-Schulze:

Stijfheidsverhouding tussen ondergrond en lining Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies DOT tunnel is minder gevoelig voor variatie van de stijfheidsverhouding tussen grond en lining dan een ronde tunnel

Kosten Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies

Conclusies (1) Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies De vijzelkrachten op de lining van een DOT tunnel zijn ongeveer 15% groter dan bij een ronde tunnel in gelijke situatie De ringwerking van een DOT tunnel onder grondbelasting is, net als bij een ronde tunnel, in grote mate afhankelijk van de stijfheid van de grond en de lining. Bij een DOT tunnel onder grondbelasting treedt het maximale moment op in de bovenste sluitsteen. Dit moment is 10 tot 15% groter dan bij een ronde tunnel. De momenten in de rest van de doorsnede zijn echter kleiner dan in een ronde tunnel. Een DOT tunnel is minder gevoelig voor opdrijven in grout, vergeleken met ronde tunnels. De momenten zijn tot 30% kleiner

Conclusies (2) Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Maatgevende belastingsituatie is afhankelijk van de aanlegdiepte Vuistregel d = 1/20 D is ook geldig voor DOT tunnels

Double-O-Tube tunnels: Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies Double-O-Tube tunnels: Het overwegen waard!

Inbouwen van segmenten Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Geometrie van segmenten Inbouwvolgorde Complexe logistiek

Drukspanning onder vijzelplaat Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Drukspanning onder vijzelplaat: Maximaal toelaatbare betondrukspanning volgens NEN 6720:

Momentverloop bij grondbelasting Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen DOT rond Monoliet Met langs- voegen

Toepassing belaste en ontlaste grondveren Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Grond gedraagt zich stijver tijdens ontlasten dan tijdens belasten Vervormingen bij gelijke veerstijfheden Vervormingen bij toepassing belaste en ontlaste veren

Toepassing belaste en ontlaste grondveren Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Gevolgen voor momenten in de lining:

Tunnel in verschillende grondlagen Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Gevolgen voor momenten in de lining:

Stijfheidsverhouding tussen ondergrond en lining

Double-O-Tube tunnels Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Afkomstig uit Japan (sinds 1988) Ontwikkeld door Daiho, Obayashi en Taisei Corporation Recent ook in China en binnenkort in Taiwan

Aanbevelingen Inleiding DOT tunnels Opzet onderzoek Vijzelkrachten Ringgedrag bij grondbelasting Opdrijfmechanisme in grout Maatgevend mechanisme Gevoeligheid voor variatie van grondparameters Conclusies en aanbevelingen Onderzoeken van stabiliteit van grondwig boven DOT tunnel De invloed van stuurcorrecties op de vijzelkrachten onderzoeken De resultaten uit dit onderzoek vergelijken met praktijkgegevens Stijfheid en vervormingcapaciteit van Y-vormige sluitsegmenten onderzoeken