De eigen persoon (hfdstk 10)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2. Beïnvloedingsstijlen
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
De leerstijlen van Kolb.
“Een reis naar Licht”.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Talenten boven water krijgen
John Vaupell Justin van der Steen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Ludo Daems.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Herfst Kleuren-& Vruchten
Ik heb iets van autisme of zo
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Mindfulness.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
C. Molmans SOD-Opleidingen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kwaliteit van de hulpverlening
REFLECTEREN Wat is dat?.
 Toetsonderdeel 2) eindverslag / eind kwartaal 4  Kwartaal 4 wordt afgesloten met een eindverslag. Dit is een evaluatie waarin je terugblikt en reflecteert.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
gespreksvaardigheden
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Psychologieles 7 lesweek 7
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
KERNKWADRANTEN.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Communicatie 7e les.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Communicatie 3e les.
Communicatie 7e les.
TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken
Transcript van de presentatie:

De eigen persoon (hfdstk 10) Centrale vragen: Wat is ‘groei en ontwikkeling’ Zicht op mezelf: wie ben ik en wat heb ik te ontwikkelen? Hoe ontwikkel ik mezelf: leren en leerstijlen? De ‘kernkwadranten’ als ontwikkelingsmodel Een (te ontwikkelen) beroepshouding

Groei en ontwikkeling Op het grensgebied tussen binnen-en buitenwereld Is in wezen het gevolg van interactie met je omgeving: ‘wie’ en ‘wat’ kom ik tegen en wat doet dat (met) mij? Balans tussen open staan én grenzen stellen Op het snijpunt tussen verleden en toekomst

Tussen continuïteit en discontinuïteit Een kwestie van balans, verbinding, integratie en acceptatie Via these en antithese naar synthese Antithese is nog geen echte ontwikkeling Niet blijven hangen: in uitersten in zich afzetten tegen

Zicht op jezelf Gekend door zichzelf Mijn zelfbeeld-in-ontwikkeling Niet gekend door zichzelf Gekend door anderen Beeld van jou VRIJE RUIMTE ontwikkeling BLINDE VLEK Feedback Niet gekend door anderen VERBORGEN GEBIED Zelfonthulling ONBEKENDE ZELF ‘de schaduw’

De leercyclus van Kolb concrete ervaringen experi- menteren observeren reflecteren theoretiseren

Leerstijlen en de leercyclus concrete ervaringen activist denker observeren reflecteren experi- menteren pragmaticus theoreticus theoretiseren

Activisten er in vliegen graag (en goed) improviseren nieuwe uitdagingen aangaan open, spontaan en snel enthousiast graag experimenteren en leren door doen neiging tot impulsiviteit snel `verveeld` risico: geen beklijvende ‘verankering’ van concrete ervaringen

Denkers moeite met tijdsdruk nemen graag afstand soms een gebrek aan spontaniteit en improvisatievermogen te behoedzaam / blijven hangen in observeren nemen graag afstand bedachtzaam en verdraagzaam voorkeur voor onderzoeken goed in analyseren, afwegen en beschouwen

Theoretici rationeel en logisch denken synthetisch vermogen (samenhang zien) goed in principes, concepten en modellen moeite met emoties, tegenstrijdigheden en ambivalente situaties ‘geven’ zichzelf niet totaal weinig tolerantie voor subjectieve oordelen

Pragmatici gericht op aanpakken en uitproberen focus op: wat levert het op en wat kan ik ermee? snelle vertaling van ideeën en concepten te ongeduldig aversie tegen: dingen afwegen, genuanceerd denken, iets van verschillende kanten bekijken

Kernkwadrant Kernkwaliteit Valkuil Allergie Uitdaging te veel van het goede Valkuil negatief tegenover- gestelde positief Allergie Uitdaging

Kernkwadrant Daadkracht Doordrammen Passiviteit Geduld te veel van het goede Doordrammen negatief tegenover- gestelde positief Passiviteit Geduld Sonia is erg pragmatisch (cfr leerstijl) ingesteld. Snel denken en ideeen uitvoeren (dorpakken / geen woorden mar daden). Wil dat anderen haar ideen overnemen en wordt dan pusherig en drammerig (gaat haar niet snel genoeg). Uitdaging is geduld.

Kernkwadrant Idealistisch Goedgelovig Cynisch Nuchter te veel van het goede Goedgelovig negatief tegenover- gestelde positief Cynisch Nuchter

Kernkwadrant Empathie Sentimenteel Koelheid Beschouwend te veel van het goede Sentimenteel negatief tegenover- gestelde positief Koelheid Beschouwend

Kernkwadrant Zorgvuldig Pietluttig Nalatig Flexibel te veel van het goede Pietluttig negatief tegenover- gestelde positief Nalatig Flexibel

Kernkwaliteiten Positieve eigenschappen die tot je wezenskern behoren Geven een bepaalde ‘kleur’ aan iemand Dat is nou echt typisch ... Mieke Aangeboren en ofwel verder ontwikkelt ofwel verwaarloost! (in potentie aanwezig) Opdracht: Je kwaliteiten leren kennen Een (werk-)omgeving opzoeken/creëren waar je die kan inzetten

Vervorming en valkuil kernkwaliteiten raken soms vervormd effect van opvoeding / socialisatie (afwijzing /aanpassing als overlevingsmechanisme) angst leidt tot ‘maskergedrag’ ontkennen en verdringen (bijv. ik heb niemand nodig) overstemmen (bijv. stoer doen) projecteren op anderen: polarisatie (wij zijn altijd lief en zij zijn altijd agressief)

Uitdaging Positief tegenovergestelde van een valkuil Kan samengaan met de kernkwaliteit: denken in termen van en-en i.pl.v. of-of Balanceren

Allergie Is een ‘te veel’ van de uitdaging Lokt je in je valkuil (uit balans) Zegt evenveel over jou als over die ander

Zelfontwikkeling Het afleren van een ‘te veel’ vraagt meer energie dat het aanleren van een kwaliteit Fixatie op een valkuil leidt eerder tot een negatief zelfbeeld Stappenplan: Je bewust worden van je vervorming en je behoefte aan verandering Aanvaarding dat het zo is / ophouden met energie te stoppen in het verzet Een kernkwaliteit zoeken die in potentie aanwezig is / bijpassende vaardigheden oefenen

Een beroepshouding 2 sleutelbegrippen Consistentie: innerlijke samenhang tussen denken, voelen en doen (zeggen en handelen) Authenticiteit: in overéénstemming met jezelf Het gaat over ‘heel’ zijn en ‘echt’ zijn Het vermogen om te balanceren en om te gaan met dilemma’s

Professionele dilemma’s Tussen ideaal en werkelijkheid Tussen afstandelijkheid en nabijheid Tussen zekerheid en onzekerheid Tussen te veel en te weinig assertiviteit Tussen proces en product