Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMEC01 Het Creatieve Proces, creative tools jaar 1 VT, modulewijzer en alles slides van de afgelopen les onder mijn naam Aanwezig: woensdag en vrijdag postvakjes tegenover de portiersloge
Huishoudelijke mededelingen Telefoon stil/uit, Laptops dicht bij theorie Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist en vooral storend. Meer dan 2 lessen gemist betekent vak volgend jaar opnieuw mits toelichting SLC of Decaan Opdrachten op afgesproken datum en tijd inleveren Alle onderdelen (deelopdrachten) inleveren, anders herkansingsopdracht Herkansingsopdracht niet gedaan dan vervalt recht op herkansen en moet de hele module het volgend studiejaar opnieuw gevolgd worden
Creativiteit eng modewoord? Creatieve vakantie, kaarten maken van theezakjes, creatief met kurk? Creativiteit meer dan alleen artistiek zijn, zit in speels denken, jezelf openstellen, vooroordelen laten vallen, nieuwe dingen mee willen maken,, in herkennen van problemen, bereid zijn alles te onderzoeken, als een spons alles in je opnemen, een kind van je tijd zijn. Creativiteit zit in iedereen
Creativiteit kan je trainen In dagelijkse dingen Door je open te stellen voor iets wat je normaal nooit zou interesseren Door kleine problemen te signaleren en er een oplossing voor te bedenken Door je altijd af te vragen: waarom? Door jezelf te dwingen in meerdere richtingen te denken en nooit tevreden te zijn met 1 idee Door straks de oefeningen uit het boek serieus te maken Door een dummy bij te houden
Medmec in studiejaar 1 4 Modules elk met eigen thema –10 weken, 8 weken les Herfstmodule: Creative tools –Studiebelasting 2 CP = 56 klokuren, dus naast de wekelijkse colleges 40 uur zelfstudie –Hoorcollege –Inzicht krijgen en het je eigen maken van verschillende creatieve technieken –Inzicht krijgen en het je eigen maken van onderzoeksvaardigheden
Leerdoelen Student is in staat creatieve technieken toe te passen. Student is in staat visueel te communiceren zonder gebruik van tekst. Dit uit zich in een opdracht om een gebruiksaanwijzing te maken waarin de handeling, en ook de gebruiker centraal staat. Student kan werken met een (digitale) dummy, waar visuele en textuele waarnemingen in vastgelegd worden. En is in staat deze van inhoudelijk commentaar te voorzien.
Deliverables (de opdrachten) 20% Opdracht 1 - Dummy 20% Opdracht 2 - Vooronderzoek 40% Opdracht 3 - Gebruiksaanwijzing 20% Opdracht 4 – Reflectie Alle onderdelen dienen aanwezig te zijn, de uitkomst van de onderdelen levert één eindcijfer op. Wanneer je één of meer van de onderdelen niet hebt ingeleverd kan je niet beoordeeld worden en kom je in aanmerking voor een herkansingsopdracht zie toelichting in modulewijzer
Voorbeeld voor vooronderzoek Gebruiksaanwijzingen zonder tekst Welke is beter waarom?
Wat is een Dummy, wat hoort erin? Een zoveel mogelijk visueel logboek van je ontwikkeling, je persoonlijke reis die begint bij deze nieuwe opleiding. Noteer waarom je iets de moeite waard vindt Indrukken, dingen die je gaan opvallen op straat, in de media, losse ideeën en gedachten, schetsen, websites, vormgeving, letters, inspiratiebronnen, citaten, nieuwtjes, artikelen, eigen foto’s, documentaires, kleurencombi’s. Laat zien dat je om je heen kijkt en dat je openstaat om geïnspireerd te worden. Het vastleggen van zomaar ideeën die je krijgt, die losstaan van een opdracht. Alles dat op de een of andere manier met je nieuwe vakken hier te maken heeft, van techniek tot vormgeving tot psychologie tot marketing.
Dummies
Huiswerk Bestuderen modulewijzer (wiki) Aanschaffen en beginnen met Dummy, gekozen motto voorin, voorzie beelden van commentaar. Dummy mag digitaal maar pas op niet alleen van internet uploaden ook scannen! Verzamelen van minimaal 30 pictogrammen en minstens 10 gebruiksaanwijzingen (waarvan 5 puur beeldtaal mogen zijn) zo divers en visueel mogelijk. Uitgeprint in snelhechter meenemen naar les 2! (Zie modulewijzer) Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo!
Hierboven voorbeelden van pure beeldtaal, mag naast gebruiksaanwijzingen ook verzameld worden. Zorg er wel voor dat je voorbeelden zo visueel mogelijk zijn dus zo min mogelijk tekst bevatten, jij moet immers straks ook zonder tekst een gebruiksaanwijzing maken! Het gaat hierbij dus om de zeggingskracht, de helderheid van het beeld.