Medmec04 les 1 Game called life
Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen (co-creatie) Zomer–ontwerpen met jezelf en anderen in de wereld Jaar 1
Engagement: betrokkenheid op de wereld Je bent “in de wereld”. Door je beslissingen geef je betekenis aan je leven. –Je bent een lafaard en je vrijheid niet waard als je anderen volgt en niet zelf beslist. ( vrij naar J.P. Sartre) Creativiteit: Spelend in de wereld Homo ludens (de spelende mens) Het leven is een spel
Homo ludens Proeve eener bepaling van het spelelement der cultuur. Johan Huizinga (1938): Spel is noodzakelijk voor de vorming en ontwikkeling van een cultuur. Constant (ca 1955): Nieuw Babylon. Een nieuwe habitat voor de homo ludens
Nieuw Babylon Nieuw Babylon is een plaats waar de mens is bevrijd van lichamelijke arbeid. De mens kan zich dan uitsluitend wijden aan het ontwikkelen van creatieve ideeën.
Habitat van de homo ludens
Spelenderwijs: Onderzoek: –Wat is jouw betrokkenheid op de wereld, waar ligt je passie
Spelenderwijs Onderzoek: Wat is jouw betrokkenheid op de wereld, waar ligt je passie Maak: –Een spel met behulp van moderne communicatiemidelen.
Niet zomaar een spel Een spel waarmee je een boodschap of een stellingname overbrengt. Een combinatie van je passie en je creativiteit Engagement en homo ludens
Opdracht 1 Vooronderzoek, individueel, Hoe sta jij in de maatschappij?
Opdracht 1 Vooronderzoek, individueel, Hoe sta jij in de maatschappij? Mindmap maken Essay schrijven Drie voordelen en drie nadelen noemen
Opdracht 2 Vooronderzoek, individueel, onderzoek en speel een game gedurende een week!
Opdracht 2 Vooronderzoek, individueel, onderzoek en speel een game gedurende een week! Visuele voorbeelden van meaningful play Hoe is het spel verloop? Wie behoord tot de doelgroep?
Opdracht 3 Het spel, groepsopdracht
Opdracht 3 Het spel, groepsopdracht Het spel De spelregels Een procesmap: Planning, takenlijst, urenverantwoording, onderzoek, aangepaste feedbackformulier, evaluatie en conclusies
Opdracht 3 Het spel, groepsopdracht - informatief, - educatief of - preventief
Opdracht 3 Het spel, groepsopdracht Het spel wordt gespeeld in de openbare ruimte
Opdracht 3 Het spel, groepsopdracht internet, mobiele telefonie, gps enz.
Opdracht 4 Dummy
Opdracht 4 Dummy KwantiteitMinimaal 30 items KwaliteitDe dummy geeft blijk van een kritische blik met inhoudelijk commentaar. DiversiteitMinimaal vijf verschillende soorten bronnen zijn aangesproken over minimaal vier verschillende onderwerpen. OriginaliteitSpecifieke, persoonlijke, vakgerelateerde interesses zijn aanwezig. Er is sprake van verrassende vondsten die een ander niet heeft.
afsluiting Spelen van de gemaakte spellen op locatie jullie doelgroep is: cmi-studenten. Eten en bal na.