Burgerschapsconcepten in Vlaanderen: Een internationale vergelijking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Welkomstwoord Josse De Baerdemaeker - voorzitter VILT.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Samenwerken in burgerschap
Hfdst 5: Politieke participatie
Hfdst 5: politieke participatie: deel 3
Hfdst 5: Politieke participatie
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
WIE BEZOEKT DE WEBSITES VAN DE POLITIEKE PARTIJEN?
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Marc Hooghe. Inhoud Wie is Marc Hooghe? Onderzoeksprojecten Publicaties: kenmerken Publicaties Thema’s Artikel: De lege schoolbank. Het Vlaams beleid.
LOOSVELDT,G., CENTRUM VOOR SOCIOLOGISCH ONDERZOEK, K.U.LEUVEN CARTON, A.,STUDIEDIENST VAN DE VLAAMSE REGERING carlo medo -1BaSw AO Surveyklimaat en de.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Politiek.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Inleiding politieke stromingen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Doel en taak van de hulpverlening
Actief burgerschap in en door sport
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
World Understanding and Peace day
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Socialisme: wij Meer gelijkheid (einde maken aan armoede en ongelijkheid) Meer sociale rechtvaardigheid De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Kritische en filosofische reflecties Stijn Rottiers
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Burgerschapsconcepten in Vlaanderen: Een internationale vergelijking Ann Carton*, Yves Dejaeghere**, Marc Callens* & Marc Hooghe** *Studiedienst van de Vlaamse Regering **Centrum voor Politicologie, Katholieke Universiteit Leuven

Inleiding Vernieuwde aandacht voor burgerschap *O.m. in Vlaams regeerakkoord 2004-2009 *grote mobilisatie-agenten worden minder prominent *Carton & Pauwels (2005): Vlaming heeft beperkt enthousiasme voor ‘actief’ burgerschap Verschilt dit echter van andere landen? Wat bepaalt verschil?

‘Burgerschap’ als concept Overkoepelend begrip dat relatie tussen individu en staat duidt Uiteenleggen in zijn dimensies: “Elementen”: identiteit, burgerlijke deugd & status “Opleiding”: kennis, attitudes, alg. vaardigheden “Niveaus”: lokaal tot internationaal Burgerschap in regeerakkoord verwijst naar “Burgerlijke deugd”

Actief burgerschap TH Marshall: citizenship & social class (1949) Kritiek: te weinig aandacht voor actief burgerschap Civic Culture (1963): eerste comparatief onderzoek. Barns & Kaase (1979): ook ‘contestataire’ vormen van actief zijn behoren tot basis repertoire burgers Hedendaags onderzoek: bredere waaier van activiteit wordt bekeken (verkiezing, buycott, petities, ...). Data wijzen op splitsing traditionele vs. niet-conventionele vormen Ook steeds meer aandacht voor relatie met democratische waarden

Normatief: wat moet? Drie grote stromingen in westerse traditie: Liberalisme: nadruk op rechten en vrijheid Communautarisme: nadruk op actief zijn in de gemeenschap (Neo)-republicanisme: burgerschap is een taak, politiek staat centraal

Burgerschapsconcepten Onderzoek: burgers zelf naar gedrag ‘ideale burger’ vragen. Gamma maatschappelijke activiteiten aanbieden Kwantitatief: European Social Survey (2002), General Social Survey (1984), Citizenship, Involvement, Democracy (2005), Cived (1996-1997), Belgian Political Panel Study (2006-2008)... Kwalitatief: Almond & Verba (1963), Conover e.a. (1991), Lister (2003), ... ISSP biedt voordelen: voldoende items, groot aantal landen

Dimensies van burgerschap in ISSP Plichten Nooit proberen belastingen te ontduiken Altijd de wetten en regelgevingen naleven Stemmen Altijd uw stem uitbrengen bij verkiezingen

Dimensies van burgerschap in ISSP Solidariteit Mensen helpen in ons land die het slechter hebben dan uzelf Mensen helpen in de rest van de wereld die het slechter hebben dan uzelf Actief De activiteiten van de overheid in het oog houden Actief zijn in sociale of politieke verenigingen

Globale resultaten op landenniveau Oeso-landen (n=26) EU-landen (n=17) Burgerschaps-dimensies Gemiddelde Plichten 8,40 8,27 Stemmen 7,99 7,77 Solidariteit 7,07 Actief 6,24 5,94

Verschillen tussen Oeso-landen – Burgerschapsdimensie stemmen

Verschillen tussen Oeso-landen – Burgerschapsdimensie plichten

Verschillen tussen Oeso-landen – Burgerschapsdimensie actief

Verschillen tussen Oeso-landen – Burgerschapsdimensie solidariteit

Een verklaring van de landenverschillen (1) Literatuuroverzicht actief burgerschap Individuele karakteristieken Kenmerken van de samenleving Multiniveau analyse integreert beide verklaringsniveaus

Een verklaring van de landenverschillen (2) Individuele covariaten Sociaal-demografische achtergrondkenmerken Geslacht, leeftijd, onderwijsniveau Sociaal-economische positie Werksituatie van het individu en ev. partner Integratie sociaal-politieke leven Participatie verenigingsleven, sociaal politiek actief Attitudevragen Vertrouwen in de overheid en in de medemens

Een verklaring van de landenverschillen (3) Landcovariaten Onderwijs Algemene welvaartsniveau Investeringen in sociale zekerheid Religieuze cultuur Kiessysteem De facto gelijkheid (analyse EU-landen)

Intragroepcorrelaties van multiniveau lege modellen Oeso-landen EU-landen Stemmen 0,088 0,093 Plichten 0,056 0,046 Actief 0,107 Solidariteit 0,110 0,109

Resultaten Oeso-landen (1) Individuele covariaten Vrouwen hechten meer belang aan elk van onderscheiden burgerschapsdimensies Hoger opgeleiden, politiek actieven en burgers met vertrouwen in de overheid scoren globaal ook hoger Participatie verenigingsleven positief effect Hoe ouder hoe hoger de lat vooraleer van een ‘goede’ burger te spreken

Resultaten Oeso-landen (2) Landcovariaten Dimensies plichten, actief zijn en solidariteit negatieve relatie met gemiddelde PISA-scores voor wiskunde Investeringen in sociale zekerheid negatief verband met dimensie plichten en dimensie actief Geen verband: PISA-scores begrijpend lezen, BBP per capita en kiessysteem

Resultaten EU-landen Individuele covariaten Landcovariaten Globaal in de lijn resultaten Oeso-landen Landcovariaten Voordeel inbrengen van economische ongelijkheid (Gini-coëfficiënt) In meer gelijke landen (zoals België – Vlaanderen) minder belang gehecht aan normen inzake actief burgerschap en solidariteit

Besluit (1) Burgers in Oeso-landen traditioneel patroon burgerschapsconcepten Vooraan prioriteitenlijstje: stemmen bij verkiezingen en gehoorzamen aan de wetten van het land Pas daarna betuigen van solidariteit voor wie daar nood aan heeft Nog verder zich actief inzetten voor de gemeenschap

Besluit (2) Effecten landvariabelen niet altijd conform verwachtingen Een goed functionerend onderwijssysteem, belangrijke investeringen voor de sociale zekerheid en een meer gelijke samenleving gaan niet noodzakelijk samen met de burgerschapsconcepten rond actieve en solidaire burgers Mogelijke trade-off tussen geïnstitutionaliseerde en individuele solidariteit

Besluit (3) Bijzondere positie Vlaanderen Voor alle onderscheiden dimensies van burgerschap, en in het bijzonder voor het naleven van wetgeving, bengelt Vlaanderen onderaan Kan implementatie van regeringsbeleid bemoeilijken Efficiënte en transparante wetgeving bijzonder aandachtspunt voor de Vlaamse overheid