Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Autonomie in de derde graad
BattleBots The school battle.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Stimuleren van creativiteit
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Workshop creatief brainstormen
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
De rijkdom van de arme kunst
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
Wie zijn wij? Oprichters: Tarik en Fatima Begeleiders Juniorbegeleiders Deelnemers.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Vaardigheid onderwijs
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
De gezonde school en genotmiddelen
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
verhoogt het Creatief Quotiënt
MedMec01-2 Les schema per week
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Toekomstgericht onderwijs
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Leven met water in Leiden Praktische opdracht voor 4e klas gymnasium
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
23 maart 2017 profilering.
LOB Waar ben je trots op?.
Commissie voor vrijwilligerswerk
De juiste route naar het juiste doel
Experimentele modevormgeving
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Art & Design Productvormgeving.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’ Dag van de Cultuureducatie – 18 januari 2010

Wie zijn we? Kunsteducatieve impulsen aan scholen Kinderen, jongeren en begeleiders in contact brengen met kunst en kunstenaars Keuze voor onderwijs Provincie Antwerpen Workshops, projecten en navorming Centraal: creativiteitsontplooiing en kunstbeleving ‘Je Creatief Quotiënt verhogen’ als basismethodiek Eigen methodiek zorgt voor profilering Eigen methodiek maakt kwaliteitscontrole mogelijk

Het Creatief Quotiënt Intelligentiequotiënt (IQ), Emotioneel Quotiënt (EQ) en Creatief Quotiënt (CQ) CQ = vermogen aan creatieve inzichten, vaardigheden en attituden die elk van ons bezit Hoe kan je het CQ verhogen? Cyclisch leerproces opgebouwd uit vier elementen gebaseerd op leertheorie van D. Kolb

4 elementen van het Creatief Quotiënt

4 elementen van het Creatief Quotiënt Zintuiglijk waarnemen: met een open blik naar de wereld kijken d.w.z bewust leren waarnemen met alle zintuigen. Creatief denken: waarneming kan leiden tot het stellen van vragen, het samen nadenken over de dingen die ons verwonderen en het bedenken van nieuwe, ongewone ideeën. Actief experimenteren: ideeën ongeremd omzetten naar muzische acties a.h.v een diversiteit aan media en materialen. Vormgeven: het kiezen van de vorm waarin je je creatieve gedachten het best tot uitdrukking kan brengen en presenteren.

Het Creatief Quotiënt 4 elementen van het Creatief Quotiënt Via zintuiglijke waarneming inspiratie opdoen Inspiratie uitwerken tot creatieve ideeën Creatieve ideeën uitproberen Een creatief idee vormelijk uitwerken (eindproduct) Het CQ = “Het vermogen waarover je beschikt om via vormen en materialen uit te drukken (vormgeven) wat je waargenomen (zintuiglijke waarneming), bedacht (creatief denken) en uitgeprobeerd hebt (experimenteren).”

Enkele karakteristieken Het Creatief Quotiënt Enkele karakteristieken Cyclisch leerproces 4 elementen zijn verweven Kunst als vertrekpunt en inspiratiebron 5 muzische domeinen als instrumenten, niet als doelen Proces centraal Aandacht voor persoonlijke leerstijl = differentiatie in talentontwikkeling Specifieke didactiek Muzische attitude als doel = talentontwikkeling

Praktijkvoorbeeld Kunstoppad Actieve, muzische workshop met oeuvre van Koen Vanmechelen als bron van kunstzinnige inspiratie Combinatie van kunstbeschouwing, muzische actie en eigen creatie Concept: eigen werkelijkheid creëren met eigen wezens thema’s uit het werk van Vanmechelen als inhoudelijke rode draad Geënt op CQ-methodiek

Praktijkvoorbeeld Kenmerken CQ Relatie kunstbeleving en creativiteitsontplooiing Vier elementen van het CQ als kapstok voor opbouw, opdrachten en werkmateriaal Muzische geïntegreerd werken Inbreng en eigenheid van deelnemer centraal

Kunst in Zicht Voor meer informatie en vragen: Kunst in Zicht Warandestraat 42 2300 Turnhout 014 – 47 23 35 kiz@warande.be www.kunstinzicht.be Afbeeldingen © Koen Vanmechelen / DEWEER ART GALLERY Afbeeldingen © Sven van Baarle