Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’ Dag van de Cultuureducatie – 18 januari 2010
Wie zijn we? Kunsteducatieve impulsen aan scholen Kinderen, jongeren en begeleiders in contact brengen met kunst en kunstenaars Keuze voor onderwijs Provincie Antwerpen Workshops, projecten en navorming Centraal: creativiteitsontplooiing en kunstbeleving ‘Je Creatief Quotiënt verhogen’ als basismethodiek Eigen methodiek zorgt voor profilering Eigen methodiek maakt kwaliteitscontrole mogelijk
Het Creatief Quotiënt Intelligentiequotiënt (IQ), Emotioneel Quotiënt (EQ) en Creatief Quotiënt (CQ) CQ = vermogen aan creatieve inzichten, vaardigheden en attituden die elk van ons bezit Hoe kan je het CQ verhogen? Cyclisch leerproces opgebouwd uit vier elementen gebaseerd op leertheorie van D. Kolb
4 elementen van het Creatief Quotiënt
4 elementen van het Creatief Quotiënt Zintuiglijk waarnemen: met een open blik naar de wereld kijken d.w.z bewust leren waarnemen met alle zintuigen. Creatief denken: waarneming kan leiden tot het stellen van vragen, het samen nadenken over de dingen die ons verwonderen en het bedenken van nieuwe, ongewone ideeën. Actief experimenteren: ideeën ongeremd omzetten naar muzische acties a.h.v een diversiteit aan media en materialen. Vormgeven: het kiezen van de vorm waarin je je creatieve gedachten het best tot uitdrukking kan brengen en presenteren.
Het Creatief Quotiënt 4 elementen van het Creatief Quotiënt Via zintuiglijke waarneming inspiratie opdoen Inspiratie uitwerken tot creatieve ideeën Creatieve ideeën uitproberen Een creatief idee vormelijk uitwerken (eindproduct) Het CQ = “Het vermogen waarover je beschikt om via vormen en materialen uit te drukken (vormgeven) wat je waargenomen (zintuiglijke waarneming), bedacht (creatief denken) en uitgeprobeerd hebt (experimenteren).”
Enkele karakteristieken Het Creatief Quotiënt Enkele karakteristieken Cyclisch leerproces 4 elementen zijn verweven Kunst als vertrekpunt en inspiratiebron 5 muzische domeinen als instrumenten, niet als doelen Proces centraal Aandacht voor persoonlijke leerstijl = differentiatie in talentontwikkeling Specifieke didactiek Muzische attitude als doel = talentontwikkeling
Praktijkvoorbeeld Kunstoppad Actieve, muzische workshop met oeuvre van Koen Vanmechelen als bron van kunstzinnige inspiratie Combinatie van kunstbeschouwing, muzische actie en eigen creatie Concept: eigen werkelijkheid creëren met eigen wezens thema’s uit het werk van Vanmechelen als inhoudelijke rode draad Geënt op CQ-methodiek
Praktijkvoorbeeld Kenmerken CQ Relatie kunstbeleving en creativiteitsontplooiing Vier elementen van het CQ als kapstok voor opbouw, opdrachten en werkmateriaal Muzische geïntegreerd werken Inbreng en eigenheid van deelnemer centraal
Kunst in Zicht Voor meer informatie en vragen: Kunst in Zicht Warandestraat 42 2300 Turnhout 014 – 47 23 35 kiz@warande.be www.kunstinzicht.be Afbeeldingen © Koen Vanmechelen / DEWEER ART GALLERY Afbeeldingen © Sven van Baarle