Theoretische modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op stap naar het secundair onderwijs
Advertisements

Ouderavond 6 vwo 25 September 2013 Informatieavond 6 vwo Welkom.
Oriëntatie op studie en beroep
ouderavond 6 tvwo programma InleidingJaap Oudenaarden IBAnette van het Erve DecaanAlbert Wisgerhof.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Het innovatiemodel van IMEC
Later als ik groot ben.
Maak je eigen problemen
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
C RIMINOLOGIE ALS STUDIE EN BEROEP. O PLEIDINGEN Nederland Situatie België Situatie.
Het studiekeuzeproces en studentenbegeleiding
SID-IN als keuzeactiviteit
Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze.
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Januari 2013 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Januari 2014 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Oriëntatie op studie en beroep
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Kiezen op Maat Loopbaanoriëntatie en Beroepskeuze.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
W E L K O M ouderavond 5 HAVO/ 6 VWO 22 september 2014
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Van studiehuis naar studentenhuis Mondial College 2014
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
Februari 2015 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Mijn kind gaat een studie kiezen
TREINVERBINDING Bram Bravenboer Nieuwe treinverbinding Breda- Oostende.
Filmpje HvU.
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Agenda Programma decanaat/LOB Tijdpad voor keuzetraject profielkeuze Belangrijke data Vragen?
LOB 6 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode LOB=Loopbaanoriëntatie en begeleiding Digitaal systeem Portfolio opbouw Bezoeken open.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding naar het Hoger Onderwijs de praktijk.
INFO - AVOND 4 VWO Titus Brandsmalaan BS Vught Welkom op het Maurick College.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Welkom op het Maurick College
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Stappen in het keuzeproces
Stappen in het keuzeproces
Een strategie aanbevelen
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
Welkom op het Maurick College
Voorlichtingsavond AG6
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Project Luchtruimherziening
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Een strategie aanbevelen
Een strategie aanbevelen
Actieonderzoek.
Welkom Voorlichtingsavond doorstroom klas Mavo 2 naar Mavo 3
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Theoretische modellen Als laatste stukje theorie, som ik voor u de op dit moment meest gangbare theoretische modellen op ivm het keuzeproces. Ze lijken zeer verschillend maar als u tussen de (soms vele) lijntjes kijkt, merkt u toch steeds 3 grote raakpunten U krijgt ze zo meteen te zien. Voor velen misschien reeds bekend, maar ik vermeld ze als basis om de rest van de dag met een goede structuur in het hoofd te kunnen meemaken.

Cirkel-/Driehoeksmodel Het eerste model (Tiedeman, Jansen, d’Hooghe), waar u eigenlijk al de 3 antwoorden aangeboden krijgt, is het driehoeksmodel. Meestal voorgesteld in een driehoek met op elk punt een keuzepijler. Zelf opteer ik voor dit cirkelvormig model Zelfconceptverheldering: Wie ben ik, wat kan ik, wat zijn mijn talenten, interesses en competenties. Hoe zien anderen mij?... Horizonverruiming: wat zijn de mogelijkheden? Welke mogelijkheden passen bij mijn zelfconcept? Welke informatie vind ik over bepaalde mogelijkheden en waar?... Beslissingsstrategieën: Welke methodieken om keuzes te maken? Als ik voor iets kies, welke keuze laat ik dan liggen? Wat zijn de gevolgen van een keuze? Hoe ga ik kiezen?... Dit alles gebeurt cyclisch doorheen de hele levensloopbaan waarbij elke pijler steeds een invloed heeft op de andere twee. ° KS LS SO HO levenslang leren/leven Cirkel-/Driehoeksmodel

Levensloopbaan regenboog. (Super, Savickas & Super (1996)) Het levensloop, levensruimte model van Donald Super (1980, 1990). Volgens deze auteur verloopt de ganse levenslange ontwikkeling binnen een bepaalde levensruimte. Deze ruimte is gekoppeld aan een aantal belangrijke levensrollen die ieder individu in zijn leven heeft te vervullen. Super onderscheidt de rol van: kind, student, vrijetijdsmens, burger, werker, gepensioneerde, echtgeno(o)t(e), gezinsverzorger, ouder (de laatste drie vormen de rol van gezinsbouwer). Het model wordt door Super samengevat in wat hij noemt de levensloopbaan regenboog (zie figuur 3). Uiteraard zullen de rollen elkaar beïnvloeden en compenseren. Deze interactie kan minimaal of maximaal zijn. De rollen kunnen zelfs conflicteren Al deze combinaties bij elk individu, geven een beeld van de levensloopbaan ontwikkeling. Weliswaar zullen bepaalde rollen meer verschijnen in bepaalde ontwikkelingsfasen dan in andere, maar ze zullen allen steeds aanwezig zijn. Het is duidelijk dat een loopbaanbegeleiding veel meer omvat dan enkel maar het ondersteunen van de ontwikkeling in de studerende en de arbeidende rol. Begeleiden van de loopbaan is een wordt eigenlijk een levensloopbegeleiding. Levensloopbaan regenboog. (Super, Savickas & Super (1996))

Dynamisch keuzeontwikkelingsmodel Een mengvorm van de twee vorige modellen. Om de voortschrijdende evolutie te realiseren worden actief een aantal keuzeactiviteiten doorlopen m.b.t. sensibiliseren (voor het keuzeprobleem), exploreren (in de breedte), kristalliseren (in de diepte) en beslissen. De inhoud van deze keuzeacties komt in feite overeen met de inhoud van de ontwikkelingsstappen van het eerste driehoeksmodel. De koppeling met horizonverruiming en zelfconceptverheldering laat toe om de keuzeacties exploratie en kristallisatie op te delen in sub-acties naar interne factoren (zichzelf) en externe factoren (omgeving) en een derde sub-actie interactionele factoren (relatie tussen zichzelf en omgeving) toegevoegd worden. Tussen de drie onderdelen van exploratie wordt geen hiërarchie verondersteld. Er wordt uitgegaan van een intense wisselwerking tussen de verschillende sub-acties. De hiervoor beschreven acties vormen de noodzakelijke basis om te komen tot verantwoord beslissen in een keuzesituatie (mini ontwikkelingscyclus) en tot de ontwikkeling van de noodzakelijke keuzerijpheid om te groeien naar een volgende fase in de ontwikkelingscyclus. Je kan eender waar instappen in dit proces en dit is ook een steeds evoluerend proces waarbij de stappen ook steeds een invloed op elkaar hebben. De KOP-test geeft je een beeld van waar je in dit proces precies staat om zo je keuzerijpheid verder te ontwikkelen. Dynamisch keuzeontwikkelingsmodel (Van Esbroeck & Zaman, 1999)

Studiekeuzemodel, gebaseerd op TPB Enkele minder bekende modellen uit Nederland Dit model is een psychologisch model, gebaseerd op tpb: (Theory of Planned Behaviour) Verschillende achtergrondvariabelen zorgen bij een persoon voor een bepaalde attitude, subjectief normbesef en uiterlijk vertoon van gedrag. Deze drie kenmerken zorgen voor een bepaalde gedragsintentie die op zijn beurt een invloed heeft op de studiekeuze. Punt is om de achtergrondvariabelen zo aan te passen dat je een optimale gedragsintentie krijgt tov de studiekeuze Studiekeuzemodel, gebaseerd op TPB (Kemper, Van Hoof, Visser en de Jong, 2007 TPB: Theory of Planned behaviour (Ajzen, 1991)

Studiekeuzeproces volgens Universiteit Utrecht Zeer verkorte versie, te vergelijken met het driehoeksmodel Zelfconceptverheldering – interesseren Horizonverruimng – oriënteren Beslissingsstrategieën – beslissen Iets te simplistisch. Naast ‘interesseren’ zouden ook ‘competenties en talenten’ moeten betrokken worden. Geen dubbele pijlen? Model stopt ook na de beslissing (niet cyclisch) Studiekeuzeproces volgens Universiteit Utrecht

Stappenplan, gebaseerd op de vorige twee modellen waarbij: Zelfconceptverheldering - stap 1-4 Horizonverruiming – stap 5-6 Beslissingsstrategieën – stap 7-8 Ook hier weer té stappengericht, niet cyclisch genoeg. Stappenplan keuzeproces volgens Studiecentrum Hogeschool en Universiteit Utrecht