Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
2 Inhoud n Context – Bio-energie in vloeibare vorm – Toepassingen bio-energie – Voordelen van bio-energie n Bedenkingen – Energetische efficiëntie – Kostenstructuur – Voorwaarden – Conclusie
Context n Bio-ethanol maakt deel uit van ontwikkeling van de bio-energie markt n Bio-energie is hernieuwbare energie die vrijgemaakt wordt uit biomassa n Bio-energie in vloeibare bron – Bio-diesel (door omestering, mening van plantaardige oliën met alcohol – ethanol, methanol) n Koolzaad – Bio-ethanol (door vergisting van suiker of zetmeel) n Aardappelen, suikerbiet, wintertarwe,
Context n Bio-energie kan gebruikt worden – In pure vorm n Specifieke ethanol motoren n Conventionele dieselmotoren op bio-diesel n Specifieke ETBE (ethyl tertio butyl ether) motoren – Als een ingrediënt voor brandstoffen van klassieke motoren n Tot 5% ethanol in benzine n Tot 15% ETBE in benzine n Onbeperkt meng mogelijkheden voor bio-diesel in diesel
Context n Voordelen – Een stuk Europese zelfvoorziening in energiebehoeften n Positief effect op handelsbalans – Nieuwe markten voor landbouwproductie – Milieu vriendelijk n Geen broeikaseffect n Vervanging van fossiele energiedragers door biomassa heeft een positief effect op de CO 2 balans n Minder poluerende emissies
Bedenkingen n Energetische efficiëntie (Erik Mathijs, D.Reheul) – Netto bruikbare of nuttige energie n Koolzaad is het efficiëntste proces maar gooit het akkerbouwsysteem overhoop n Bio-ethanol uit suikerriet (persen kost minder energie) is efficiënter dan uit suikerbiet n Bio-ethanol uit suikerbiet is efficiënter dan uit wintertarwe of aardappelen n In vergelijking met biodiesel uit koolzaad, is bio-ethanol uit suikerbiet, wintertarwe en aardappelen een inefficiënt proces maar het past binnen het akkerbouwsysteem
Bedenkingen n Productiekosten (Henniges & Zeddies, ) – Hypothesen n Fabriek van 2 miljoen hl/jaar – 64% wintertarwe, 36% biet ( hl) – 1hl bio-ethanol = 1 ton suikerbieten, 56 t/ha -> ha – KostenstructuurDBRAZILIE n Productiekost € 50/hl € 30/hl – Bietprijs van €15/ton n Transport en inmenging€ 10/hl€ 3/hl n Invoerrecht€ 10/hl Subtotaal € 60/hl€ 43/hl n Accijnzen€ 65/hl € 65/hl Verkoopprijs € 125/hl€ 108/hl Pro memorie : benzineprijs € 105/hl
Bedenkingen n Wat leert ons voorgaande tabel – Zonder effectieve bescherming aan de Europese grenzen, is ingevoerde bio-ethanol beterkoop n WHO onderhandelingen voorzien een daling van alle invoerrechten, dus ook van bio-ethanol n Problematiek van oorsprongsregels n Bestaande preferentiële akkoorden. Bio-ethanol uit MOL landen kan vanaf 2006 onbeperkt en aan nultarief in de EU binnen – Zonder vermindering van accijnzen, n is bio-ethanol niet concurrentieel met benzine n Merk op dat Europese bio-ethanol een grotere vermindering van accijnzen nodig heeft dan ingevoerde
Bedenkingen n Wat leert ons voorgaande tabel – Zonder verplichte inmenging van Europese bio-ethanol is er geen markt voor Europese bio-ethanol n EU Richtlijn voorziet : 2% in 2005 5,75% in 2010 n EU Richtlijn laat de oorsprong van bio-ethanol open – Zonder de ontwikkeling van een specifiek en doeltreffend Europees beleid ter promotie van een specifieke productie van landbouwgrondstoffen tbv biobrandstoffen, is de productie van landbouwgrondstoffen voor NON-FOOD toepassingen afhankelijk van de rendabiliteit van de productie van landbouwgrondstoffen voor FOOD toepassingen
Bedenkingen n Conclusie – De realisatie van de hierboven opgesomde voorwaarden voor een rendabele bietsuiker productie voor NON-FOOD toepassingen is dringend nodig, wil bio-ethanol een volwaardige alternatief zijn voor de export van bietsuiker.