Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Twee vliegen in één klap?
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Van kartonnen dozen tot USB-stick
COP Documentbeheer en archivering IV: Materieel archiefbeheer - centraal depot 4 juni 2009.
Papiermand of archiefdoos?
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
COP documentbeheer en archivering: Digitalisering Dinsdag 22 april 2008 Auditorium Boudewijngebouw.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Basisprincipes van een efficiënte informatiehuishouding
23/05/2006 Eindresultaat Business Consulting Services Voorstudie van de implementatie en organisatie van een kennisbeheersysteem voor de FOD Financiën.
Orde en structuur in de schooladministratie
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 van 13 7 september 2006 CORVE DigiFlow Briefing donderdag, 7 sept. 2006, 14u Auditorium - Conscience.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
WIE KLASSEERT, DIE VINDT HEDENDAAGS DOCUMENT- EN ARCHIEFBEHEER IN BESTUREN EN ORGANISATIES S TUDIEDAG M ECHELEN DINSDAG 5 MEI 2009.
Bouwen op sterktes! Wij willen alle entiteiten van de Vlaamse overheid maximaal ondersteunen door het aanbieden van ICT- en e-governmentdiensten, -producten.
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Informatiebeheer en Het Nieuwe Werken
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
For your eyes only Omgaan met vertrouwelijke informatie
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Laat je netwerk werken.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Proces- en personeelsplanning Beslissing VR 4 juni 2004 : méér geresponsabiliseerde werkwijze Kader : Managementcode P&O –(Principe 2) Structuren, taken,
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
6Voorkomen en handelen tegen de gevolgen van de overstromingen 6.1 Presentatie van de grote lijnen van het ontwerpplan inzake preventie tegen overstromingen.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Master in de bedrijfscommunicatie
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Welkom!.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
Debat over slimme subsidies Panelleden: Jeroen Van Nieuwenhove (Raad van State) Peter Van Humbeeck (SERV) Bart Verhaeghe (Verenigde Verenigingen) Bart.
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
Doelstellingenmanagement
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Digitale duurzaamheid binnen de VO COP Documentbeheer en archivering
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Veldenmodel Selectielijst
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Optimaal digitaal Informatiebeheer op school Ria Christens en Sarah Macquoy Woensdag 17 februari 2016 Navorming “Optimaal digitaal Informatiebeheer op.
Dries Vandaele Quincy Oeyen Data: 14 & 19 april 2016 Workshop Informatiebeheersplan.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
De opbouw van een digitaal klassement Jochen Vermote.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Hulpmiddelen voor uw overheidsopdrachten
Documentbeheer op een fileserver: simpel en efficiënt
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Tessenderlo, in de neus van limburg
Transcript van de presentatie:

Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving Toelichting t.a.v. VAC’s Gebouwen 5 & 6 december 2007 Bart Severi/ Sam Alloing/ Ilse Baert Coördinerende Archiefdienst Afdeling Proces- en Informatiebeheer, DBZ Korte toelichting van de stappen die moeten ondernomen worden om tot een efficiënt archiefbeheer te komen

Coördinerende archiefdienst VO Oprichting: op basis van beslissing Vlaamse Regering d.d. 14/9/2007 Situering: in de schoot van PIB (departement Bestuurszaken) Samenstelling: 4 informatie-analisten (nog 1 vacature in te vullen) Opdracht: ondersteuning van VO-entiteiten bij documentbeheer en archivering Starten met voorstelling Ondersteunen bij het uitbouwen en optimaliseren van documentbeheer en archivering

Stappenplan (1) Aanduiden coördinatoren Opmaak selectielijst (SL) Overzicht van document- en dossiertypes Indeling procesgebaseerd (weerspiegeling taken) Aanduiding bewaartermijn (administratief en juridisch) Periodieke organisatie trash day (schoningsactie) Basis voor selectie (wat te bewaren/ vernietigen?) = selectielijst Compact stappenplan Coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het opzetten en opvolgen van acties ter optimalisatie van het document- en archiefbeheer 1ste belangrijke taak is de opmaak van een SL Overzicht van alle document- en dossiertypes die circuleren binnen een entiteit Indeling is gebaseerd op de processen v/d entiteit en moet maw de taken weerspiegelen Voor elk dossiertype wordt de bewaartermijn aangeduid. Voor sommige is die juridisch, gebaseerd op de relevante wetgeving. Voor de meeste dossiers geldt een administratieve bewaartermijn, gebaseerd op het nut voor de werking Selectielijst geeft overzicht op de samenstelling van archief en maakt het mogelijk snel een selectie te maken in het archief Ideale hulpmiddel om een schoningsactie vlot te doen verlopen. Best periodiek (bv. jaarlijks) zo’n opkuis organiseren om het archief ‘proper en gezond’ te houden.

Vb. selectielijst Per document-/ dossiertype één lijn 1e stuk: omschrijving document-/ dossiertypes 2e stuk: aanduiden bewaartermijn, opgesplitst in dynamisch en semi-statisch gedeelte 3e stuk: definitieve bestemming (vernietigen of overdragen naar AR voor permanente bewaring)

Stappenplan (2) Inrichten groepsklassement structuur procesgebaseerd (cf. structuur SL) = structuur voor fysieke en digitale klassement bij voorkeur = opbouw bij alle ‘collega-afdelingen’ met gelijkaardige opdracht Valideren afspraken voor beheer en gebruik van het klassement door lijnmanagement Volgende belangrijke stap is het inrichten van een groepsklassement Vooral in een AW omgeving belangrijk, want daar is er minder plaats voor opslag v/h archief en daarom aangewezen om overtollig archief te verwijderen en de rest te concentreren in één gemeenschappelijk klassement. Voordelen groepsklassement: Neemt minder plaats in (geen dubbele opslag) Geef overzicht en voor alle betrokkenen toegankelijk Vereenvoudigen van het beheer -> Geldt zowel voor het digitaal klassement als het papieren klassement: ook digitaal zoveel mogelijk samenwerken Laatste belangrijke stap is het laten bekrachtigen van de afspraken voor beheer en gebruik klassement door lijnmanagement. Zoniet risico dat slechts éénmalig inspanningen worden geleverd en binnenkort de oefening opnieuw moet gebeuren

Ondersteuning Coördinerende archiefdienst Vorming: methodologie opmaak SL en archiefbeheersplan, richtlijnen voor inrichten groepsklassement, … Specifieke infosessies, bv. workshop m.b.t. organisatie trash day Contact + Algemeen Rijksarchief voor officiële goedkeuring SL Focus momenteel op uitbouw methodologie voor digitale archivering Op welke manier kan CA ondersteuning bieden bij uitvoer stappenplan? 1st en vooral is er de vorming die wij aanbieden (ism AGO). Die is vooral gericht op coördinatoren. Geeft o.a. inzicht in de methodologie voor de opmaak van ABP en SL. Ook worden richtlijnen aangereikt voor het inrichten v/e groepsklassement. Het is mogelijk om deelaspecten toe te lichten in aparte infosessies, bv. work shop mbt organisatie van een trash day Wij kunnen optreden als tussenpersoon optreden bij de contacten met het AR

Contact Ilse Baert Bart Severi Sam Alloing E-mail: ilse.baert@bz.vlaanderen.be Tel: 02 553 54 23 Bart Severi E-mail: bart.severi@bz.vlaanderen.be Tel: 02 553 01 76 Sam Alloing E-mail: sam.alloing@bz.vlaanderen.be Tel: 02 553 20 27 Website: bz.vonet.be/proces&informatiebeheer