VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
VAC Brugge Veel veranderingen! 1) Verhuizen - 7/12 2) Tesamen in 1 gebouw = nieuwe “bewoners” + Innovatiecentrum = nieuwe huisregels AFM + AFM organiseert later nog infosessie 3) Anders werken Bereid u voor!
Waarom anders werken ? Ministeriële beslissing voor de VAC’s Evolutie naar tijd- en plaatsonafhankelijk werken Vorm van flexibel en efficiënt werken Niet: landschapsbureau Niet: telewerken
Wat is anders werken ? Delen van werkplekken Keuze van werkplek naar gelang werk Clean desk Groepsklassementen, op papier en digitaal Digitalisering Open feedbackcultuur
Anders werken : werkplekken Open werkruimte Half-open werkruimte Stillewerkplek = concentratiewerkplek 1 of 2 persoonsruimte Teamruimte Lounge werkplek Touchdown werkplek
Aan de hand van dit plan kunnen werkplekken aangeduid worden, De vergaderzalen (24 pers. en 10 personen) kunnen ook gereserveerd worden door andere entiteiten 4 werkplekken : 1 à 2 personen 3 teamcockpits (kunnen ook als werkplek gebruikt worden) 4 touchdown werkplekken (aan het onthaal) Wachtruimte kan eventueel ook gebruikt worden als werkplek (= loungewerkplek)
Werkplek in de open ruimte, vrije of groepsopstelling is mogelijk Open werkplekken Werkplek in de open ruimte, vrije of groepsopstelling is mogelijk Clean desk-principe 7
Concentratiewerkplekken Werkplek in een afgesloten ruimte voor geconcentreerd werk Individuele Cockpit 8
Werkplek om rustig alleen of met 2 te werken, intern of extern overleg Lounge werkplek Werkplek om rustig alleen of met 2 te werken, intern of extern overleg Elke plek is een werkplek 9
Touch down werkplekken Werkplek voor kort gebruik bvb. raadplegen van mailbox Kan ook gebruikt worden door externe personeelsleden van AO Bij Agentschap Ondernemen voorzien ? Enkel te voorzien in organisaties die dit soort jobs hebben, bv. adviseurs. 10
(kleine vergaderzaal) Teamcockpit Afgesloten ruimte waarvan een team altijd gebruik kan maken voor het intern overleg (kleine vergaderzaal) Te reserveren intern Kan eventueel gebruikt worden als werkplek wanneer cockpit niet werd gereserveerd. 11
Gesloten vergaderzalen Afgesloten ruimte voor (vertrouwelijke) vergaderingen en presentaties Te reserveren zalen bij centraal onthaal 12
Ruimte voor printer, fax, kopieermachine,... Serviceruimte Ruimte voor printer, fax, kopieermachine,... Verschillende printers naar gelang van gebruik Aanvullend: papierversnipperaars 13
Post- en telefoonmeubel Persoonlijke postvakjes en laadwand voor draadloze telefoontoestellen Afspraken over postbedeling: In- en Uitgaande post. 14
Halfhoge dossierkasten Regelmatig geraadpleegde dossiers Opstelling in open ruimte Bekijken van dossiers op bovenblad Bovenblad: ook opletten: rommel verplaatsen van clean desk. 15
Archiefruimte Opslagruimte voor dossiers met een semi-statisch karakter Archiefruimte = in de kelderverdieping 16
Anders Werken: zones Zones in functie van het type werk studie telefoneren besprekingen … Zones voor speciale groepen directie GIS – “zittenblijvers” …. OPDRACHT: welke taken? Welke zones?
Anders werken: Afsprakenkader Welke afspraken zijn nodig? Leefbaarheid zalengebruik keukengebruik stilte/praten telefoneren persoonlijke situaties: vb rouwproces ….. Gebruik vergaderzalen GSM Koffiepauzes Clean desk Rommel opruimen Eten aan bureau ? Discreet / respectvol Hoofdtelefoon gebruiken bij beluisteren radio ,,,
Anders werken: afsprakenkader Samen tot een afsprakenkader komen op de werkvloer: werkplekspel 29 april tekst VAC Leuven als voorzet ideeenbus bespreking op interactieve sessies bespreking op EOC / directiecomite aftoetsen buurbewoners verdiep
Dank u wel voor de open feedback! Vervolgtraject Laten bezinken / persoonlijke voorbereiding 29 april 10u – 12u : werkplekspel Afsprakenkader ontwerp zomer 2011 Verhuistraject Infosessie AFM faciliteiten gebouw Dank u wel voor de open feedback!