25-01-01College 31 College 3 Dix: Hoofdstuk 4 en deel 5 Groepspresentatie Voorbeeld: CREDIT Jacobijn Sandberg 25/01/01.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Advertisements

Use Case Modelling.
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Woningfinanciering een inleiding
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
Systems Engineering 24 april 2007.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Voorlichting: Informatica
 Een standalone server is een server die zelf geen domeincontroller is en geen lid is van een domein.  Indien een server is opgenomen in een werkgroep,
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Oriëntatie Databases en Hypermedia prof. dr. P.M.E. De Bra dr. A.T.M. Aerts.
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
Workshop Testen 18 februari.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Computers en Visueel Gehandicapten
1 Beslissingsondersteuning Marakas H12 t/m H16 Robert de Hoog 8 november 2000.
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Applicatiegericht optimaliseren van telecommunicatienetwerken Architectuur Principes voor Programmeerbare Netwerk Optimalisatie Rudolf Strijkers.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Informatieanalyse.
PRESENTATIE 4 CallCtrl Jurrian Tromp.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Joost van Dijk Web Technology
Eindhoven Technische Universiteit Ondersteuning van het Ontwerpproces Bauke de Vries.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Operating Systems Informatica.
CSA, week 31 CSA week 3. CSA, week 32 Terugblik opdracht (client)  Stub creëren uitgaande van IOR ( string_to_object ) of stub creëren uitgaande van.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Determining user interface semantics using agents Lein Ton.
Game Design Document Florian & Maurice Flints Project.
Minicollege Service Oriented Architecture
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Productflexibilisering en standaardisatie binnen Pensioen en Leven.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Welke veranderbaarheids requirements kan je distilleren uit de Literatuur voor veranderbaarheid van Elearning systemen? Peter van Vorstenbosch 29 januari.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Besturingssysteem Vaak wordt de Engelse term gebruikt: Operating System ( OS ) Plaats van het OS in een computersysteem: Hardware Applicatie Operating.
Over de fabels en feiten van applicatiebouw en de invoering van het Spring Framework 16 december 2014 Ferdy du Chatenier / Gilbert van den.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Operating Systems Informatica.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
5 dingen die je moet weten voor je start met Fluid projecten
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Introductie Daan Haeyen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Besturingssysteem.
Transcript van de presentatie:

College 31 College 3 Dix: Hoofdstuk 4 en deel 5 Groepspresentatie Voorbeeld: CREDIT Jacobijn Sandberg 25/01/01

College 32 DBAF: Hoofdstuk4 n Geschiedenis van interactie paradigma’s (vgl. Video-presentatie Dr Alan Kay) n Principes voor bruikbaarheid

College 33 Paradigma’s en Principes n Paradigma’s: (voorbeeldmatig) afgeleid uit goed functionerende applicaties: bottom-up n Principes: (afgeleid vanuit de theorie): top- down n Paradigma’s vloeien vaak voort uit technologische ontwikkelingen n Principes zijn technologie-onafhankelijk

College 34 DBAF: Hoofdstuk4 n Voorbeelden van Paradigma’s ä Time-sharing ä Direct manipulation ä Metaforen ä Hypertext ä CSCW ä WWW ä Agents ä Invisible Computer

College 35 Direct manipulation  visibility of objects  incremental action and rapid feedback  reversibility encourages exploration  syntactic correctness of all actions  replace language with action DM is niet altijd de beste oplossing

College 36 Hypertext n Oud idee (1945) n Niet lineaire documenten n Verwijzingen tussen elementen of tussen documenten n HTML n Hypermedia

College 37 Multimodality n Een “mode” is een menselijk communicatiekanaal n Nadruk ophet gelijktijd gebruik van verschillende communicatiekanalen voor zowel input als output n De mens is goed in het gelijktijdig verwerken van informatie via verschillende kanalen, tenzij er informatie-conflicten zijn.

College 38 CSCW n Computer Supported Cooperative Work n Meerdere gebruikers voeren gezamenlijk een taak uit n ICT medieert bij de uitvoering van de taak n en bij het organiseren van de werkzaamheden (“articulation”) n Voorbeelden: delen van “document ruimte”, gezamenlijk schrijven, electronisch vergaderen

College 39 Paradigma’s: modelllen van interactie voor verschillende typen gebruikers n Timesharing vs. PC, vs. CSCW, Agents ä Wie zijn de actoren in een ICT omgeving? ä Welke eigenschappen hebben die actoren? ä Volgens welke protocollen interacteren de actoren?

College 310 Agents n Zijn software componenten die: ä een begrip hebben van het doel dat ze moeten zien te bereiken; ä in dienst van een gebruiker of gebruikersgroep werken; ä autonoom zijn; ä interacteren met de omgeving; ä reactief of proactief zijn.

College 311 Waar gaan we naar toe? n Overal computers (“ubiquitous computing”), vgl. de electromotor n Onzichtbaar (“invisible computer”) n “Information appliances” (D. Norman) in plaats van PC’s

College 312 Paradigma’s n Geven illustraties hoe mens-machine- interactie vorm gegeven kan worden n Creativiteit speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van nieuwe paradigma’s n Technologie is vaak meer een “enabeler” dan de bron van nieuwe paradigma’s n Toepassing duurt vaak vele jaren (ca. 20) n Andere inspiratiebronnen?

College 313 Principes n Leerbaarheid (learnability) n Flexibiliteit n Robuustheid (robustness)

College 314 Learnability n Voorspelbaarheid (mentaal model) n Synthethiseerbaarheid (verklaren ter construtie van mentaal model) n Familiariteit n Generaliseerbaarheid n Consistentie

College 315 Flexibiliteit n Dialog initiative n Multi-threading n Task migratability n Substitutivity n Customizability

College 316 Robuustheid n Observability n Recoverability (vooruit en achteruit) n Responsiveness (duur en stabiliteit) n Task conformance

College 317 Hoofdstuk 5 The design process

College 318 Software Life Cycle n User requirements n Architectuur ontwerp n Gedetailleerd ontwerp n Coderen en testen n Integreren en testen n Operationeel en onderhoud

College 319 Interactive System Design n Software Lyfe Cycle Model doet geen recht aan interface-aspecten n Ongeveer de helft van de code van een applicatie beschrijft de interface! n Daarom: User centered design

College 320 User-centered design n De gebruiker en niet de techniek staat centraal in alle stappen in het ontwerpproces n De gebruiker kan participeren in het ontwerpproces (‘participative design’)

College 321 Standards en Guidelines n Standaarden betreffen vaak de fysieke kant (hardware, knoppen, buttons, muis, toetsen) n Standaarden zijn vaak heel specifiek n Guidelines: algemene richtlijnen n Bijvoorbeeld: de gebruiker en niet het systeem initieert en controleert alle acties

College 322 Ontwerp-richtlijnen n Presenteer functionaliteit met behulp van een vertrouwde metafoor. n Presenteer eenduidige actie-sequenties voor het uitvoeren van dezelfde soort operaties n Organiseer de functionaliteit zodat de meest voorkomende gebruikerstaken worden ondersteund n Maak systeem-objecten en processen zichtbaar voor de gebruiker