1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Golfbeweging in de maatschappij
Advertisements

Educational model for assessment
STRATEGISCHE PLANNING
Zaakgericht Werken.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
BAG - WOZ, planning en commitment
Systems Engineering 24 april 2007.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Goed geregeld?; Het recht als ontwerpvraagstuk Prof. dr. Tom M. van Engers
Standard Business Reporting Presentatie voor Financial Systems 6 juni 2012.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Tussentijdse presentatie
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Standaards in Samenwerking Alex Stroom – 06/04/2004.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Informatiemanagement: ratio & gevoel
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
Informatieplattegrond
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Wendbare wetsuitvoering
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
POWER Programma Ondersteuning Wet- En Regelgeving Prof. dr. Tom M. van Engers
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Project Proceshuis Road show
ArchiValue: de APG-Case
Business Intelligence
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD Filozofická fakulta UK Bratislava Juridisch vertalen op nationaal en supranationaal niveau.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Certificering van assetmanagement
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
AgroConnect Leidraad Berichtontwikkeling Land- en tuinbouw, di27mrt12.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Uitdagingen en oplossingsrichtingen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Beleid en regelgeving Les 1.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment

2 Kennismodellen van wet- en regelgeving: voorwaarde voor een geïntegreerde overheid? MAKE RULES WORK

3 Even voorstellen…. Missie RuleWise: Producten (methode en tools) en diensten ontwikkelen om te komen tot meer toegankelijke en beter uitvoerbare consistente wet- en regelgeving Onze roots ExpertiSZe (SZW) Materie-analyse ABP POWER (Belastingdienst) E-POWER (EU project)

4 Indeling presentatie Resultaat dienstverlening RuleWise: Objectgeoriënteerde kennismodellen van W&R Inzet kennismodellen t.b.v. inter- operabiliteitsvraagstukken

5 RuleWise/POWER methode Een methode voor de vertaling van regelgevende tekst naar een formeel logische beschrijving (kennismodel). Hetgeen betekent: De logica (syntax en semantiek), die impliciet in regelgeving besloten ligt, wordt expliciet en daarmee beheersbaar gemaakt. Regelgevende tekst Kennismodel Van Wet- en Regelgeving Analyse en modellering samen met de expert

6 Stappen in de methode Wet- en regelgeving / juridisch document Stap 2 Taal- analyse Volzin 1: De aanvrager dient te voldoen aan de vereisten conform besluit Kennismodel van wet- en regelgeving Stap 3 Integratie Stap 1 Structuur- analyse Hoofdstuk 1 Artikel 1 Lid 1 Volzin 1 Volzin 2 Verwijz. Artikel 2 …. Terugkoppeling naar beleidsmakers Begrip: Begrip: Dit betekent dat en heeft relaties met …. Producten Geauto- matiseerde systemen Proces- ontwerp Glossary Etc. (Elke stap wordt afgestemd met materiedeskundigen)

7 Kennismodel van wet- en regelgeving: eigenschappen consistent duidelijk inzicht in benodigde gegevens herleidbaar naar de bron éénduidige interpretatie herbruikbaar samenhangend volledig kennismodel van wet- en regelgeving begrippen kenmerken relaties Beslis- en rekenregels (constraints)

8 Weergave van RuleWise kennismodellen: UML/OCL (heden) UML/OCL – UML (Unified Modeling Language)/OCL: Specificatietaal waarin met behulp van inzichtelijke diagrammen en een constraint language een domein eenduidig wordt gedefinieerd – Standaard: in de IT en binnen het informatica- onderwijs – Voornamelijk gebruikt voor het modelleren van software specificaties; door ons gebruikt voor het modelleren van begrippen, kenmerken begrippen, relaties en constraints uit W&R OMG (standaardisatiegroep)

9 Waarom UML/OCL? Voldoet aan onze representatievoorwaarden: – Mogelijk om begrippen, kenmerken van begrippen, relaties en constraints in te representeren – Object georiënteerd (intuïtief) – Relatief snel aan te leren Zijn tools voor beschikbaar Is een wijdverbreide standaard in de IT Naar onze mening op dit moment beste alternatief voor representatie van kennis over W&R

10 Kennismodellen en interoperabiliteit: samenwerking op drie niveau’s Aansluiting regelgeving op processen (voornamelijk intra-organisationeel) Aansluiting binnen de regelgevingsketen (inter- organisationeel) Aansluiting tussen overheden (supra-organisationeel)

11 Aansluiting regelgeving en processen Processen en taken Analyse & modelleren Procesanalyse & modellering Realisatie/ Generatie Wet- en regelgeving Toepassingen Kennis- en procesmodellen

12 Aansluiting binnen de regelgevings- keten (Maatschap- pelijk) Probleem Beleid / regelgeving Uitvoerings- richtlijnen Uitvoerings- beleid UitvoeringKLANT (bedrijf/ burger) Administratieve lasten Zelfsturing door burger Kennisoverdracht W&R Hoezo andere overheid?

13 Aansluiting tussen overheden (nationaal en internationaal) Back office Front office Regulations/ Business rules Processes and Systems Services Social environment Back office Front office Regulations/ Business rules Processes and Systems Services Social environment Back office Front office Regulations/ Business rules Processes and Systems Services Social environment Client Level III Level II Level I Overheid 1Overheid 2 Land ALand B

14 Kanteling in denken en doen RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger Begripsgeorienteerde Wetgevingsarchitectuur Regelgeving per domein Vraag op levensmoment