Open Dag op Locatie Fonologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U krijgt zo meteen 4 vragen voorgeschoteld.
Advertisements

1. Epigrafie van de oudheid
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
Grafeem-foneemomzetting voor spraaksynthese
Verdeel het woord in lettergrepen
Klankleer 1 College 3 Transcriptiepracticum
Variatie in betekenis Werkgroepopdracht 1b.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
Marokko.
Fonologie 1.
Fonologie 2.
Klanken 1.
Klinkerverstaanbaarheid
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Inleiding in de Klankleer
Klankleer I Proeftentamen bespreking
College 2: Autosegmentele fonologie
College 5 Features & Syllabes
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
Klankleer Practicum.
College 3: Syllabe .
Corpus Steven ( ) 6 wk 3:2000 keelklanken: [  ] 7 wk 3:2001 [  ] 11 wk 3:2002 articulatiebewegingen mond en geluid nog niet synchroon.
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
College Historische Fonologie 1
Transcripties Klankleer college 2.
De verwerving van het Nederlands meervoud
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Grote Anna leert lezen en rekenen
Een taalopdracht maken (e-ee/ u-uu/o-oo/a-aa)
Wanneer gebruik je ied of ies Wanneer verdubbeld de klinker
16 januari 2014 Martijn Hoeksema. Vowelmatching Steve Hall Vowels: klinkers Vowelmatchting: klanksynchronisatie Klankproductie voor in de mond Klankproductie.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
De Topklas.
Do you speak English?. Een Nederlands koppel gaat op verlof naar Londen en neemt aan de luchthaven een taxi naar hun hotel.
Wanneer een woord met een klinker (klank) begint (a,e,o,u,i) dan gebruik je ‘an’: an apple an egg an orange an umbrella an idea let op:an hour (je hoort.
10 dingen die waarde geven aan je leven dingen die waarde geven aan je leven...
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
La pronunciación De uitspraak
w e b wat moet ik doen r i b b ie b b e d h oe d g oe d ik stop.
m a s t v l ie g v l a g z ei l t ou w w ie s h oe d aa p ik stop wat moet ik doen.
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 RADIO JEFKEN 75 A Thousand Kisses Deep 6’28’’ Benedectine Monks 4’39’’ E Tu 4’45’’ Exaltation de la Croix.
OT & LabPhon Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based.
CG04 Project: Inhoud Doel Middelen Fonologie: Oei!
Optimaliteitstheorie in de fonologie Dirk-Bart den Ouden 19 februari 2004.
Spaans.
Transparantie in taal Kees Hengeveld. Introductie Theoretische taalwetenschappers streven naar een universeel model van taal, d.w.z. een model waarmee.
Stage & Zakaria Oulkadi K3DA.
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
Past simple Als je over iets wilt praten dat in het verleden is gebeurd en ook is afgelopen, dan gebruik je de past simple.
Past Simple Deel 2: Onregelmatige werkwoorden
Het belang van voorlezen
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Trappen van vergelijking
Past Simple (v.t.) onRegelmatige werkwoorden allesvoorengels.nl.
Spelling woorden met lange klank
Present Continuous (T.T.)
Mol en beer.
Spelling Klinkers en medeklinkers
Klankleer Practicum.
Dactylische Hexameter
Mol en beer.
Internasionale Moedertaal dag!
Hoe herkennen mensen klanken?
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Groep 4 blok 1 Weet je het nog?.
Vokale, konsonante en diftonge
Coördineren of commanderen?
Transcript van de presentatie:

Open Dag op Locatie Fonologie Wat onderzoekt een fonoloog? Voorbeeld: hoe leert een kind de lettergreepstructuur van zijn taal? Dicky Gilbers

Definitie Fonologie Fonologie is de tak van taalwetenschap die zich bezighoudt met de functie en organisatie van klanken in klanksystemen

Taken fonoloog welke klanken komen er in de taal voor?

Medeklinkers                              bilabial labiodental dental alveolar postalveolar retroflex palatal velar uvular pharyngeal glottal plosive              nasal        trill    tap or flap   fricative                       lateral fricative   approximant (w)      lateral approximant    

Taken fonoloog welke klanken komen er in de taal voor? vb. Nederlands kent geen interdentalen

Taken fonoloog welke klanken komen er in de taal voor? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? fonemen allofonen vb. Russisch: pal : paal Japans: las : ras

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? fonemen allofonen vb. Russisch: pal : paal Japans: las : ras Nederlands: head [] : had []

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? wat zijn mogelijke combinaties van klanken in de taal? Brvar, Ndour, Nkomo

Taken fonoloog welke klanksegmenten heeft de taal? welke klankverschillen hebben een woordonderscheidende functie in de taal? wat zijn mogelijke combinaties van klanken in de taal? welke regelmatigheden doen zich voor? vb. ‘my dog was killed by a car’ Q65 1966 vb. ‘this is my life of sadness, this is the life I live’ Q65 1966

Eenvoudig Lettergreepmodel rijm onset kern coda

Eenvoudig Lettergreepmodel rijm onset kern coda b  l

Uitgewerkt Lettergreepmodel syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. Nederlands: peak alleen klinkers; margin core en coda alles behalve klinkers Satellites: alleen sonorante medeklinkers; extra-syllabische posities: s, t (p, k)

Minimale Lettergreep syllabe rhyme nucleus peak

Optimale Lettergreep syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak (1;2)

CVC-Lettergreep syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak coda Lettergreepmodel voor veel talen

Satellietposities syllabe onset rhyme margin nucleus m.core satellite peak satellite coda b r a n d

Sonoriteitshiërarchie Echte medeklinkers: obstruent /p,t,k../ /f,s,x../ Sonorante medeklinkers: nasaal /n,m../ liquid /l,r../ glijder /j,w../ klinker /i,u../ Echte klinkers: /a/ Zitten een beetje tussen klinkers en medeklinkers in

Model Nederlandse Lettergreep syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. b l o k k n a p s t oe p s t r a n d

Stadium Steven (1;3) syllabe onset rhyme margin nucleus (pre-m) m.core (satellite) peak (satellite) (coda) (app) b a l

Data Steven syllabe onset rhyme margin nucleus m.core peak b a (l) (1;3)

Data Steven syllabe onset rhyme margin nucleus (1;9) (pre-m) m.core (satellite) peak (satellite) coda ( app) k (l) o k b (r) oo d (s) t oe l (s) ch aa p (1;9)

Data Steven syllabe onset rhyme margin nucleus (1;9) m.core peak coda k (l) o k b (r) oo d (s) t oe l (s) ch aa p (1;9)

Data Steven syllabe onset rhyme (2;1) margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. s t r a n d (2;1)

zeg eens “Steven” (2;1)

Positionele gemarkeerdheid en segmentele gemarkeerdheid (2;2) /l/  [w] in margin core (3;10) /l/  [w] in coda