College 4: Natuurlijke Klassen eerste uur: criteria feature theorieën natuurlijke klassen en sonoriteit tweede uur: problematische processen: flapping.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gerund = WW. gebruikt als zelfstandig Nw.
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Taaltheorie en Taalverwerking Week 4: Parseer-algoritmes.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Kingsway's Thankyou Music 1/10 BECAUSE OF YOU (Paul Oakley) There’s a place where the.
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Macbeth Quotes.
Taal is macht - de macht van de taal
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
College 6: Fonologische Lengte σ σ C V C C V C C V V C C Vi Vj C μ μ μ μ μ μ μ Σ Σ.
College 5 Features & Syllabes
Criteria Segmentrepresentaties criteria feature theorieën: algemeen wetenschappelijk algemeen UG Clements’ criteria voor Feature Geometrieën Beoordeling.
Klankleer Practicum.
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
4.3 Burgerrechten: succes en frustratie
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 01 March 2006 BK8040.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Hidden Markov Models Introductie Project: 1. Initializatie 2. Training.
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Lesson 9.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
Klankleer Practicum.
Transcript van de presentatie:

College 4: Natuurlijke Klassen eerste uur: criteria feature theorieën natuurlijke klassen en sonoriteit tweede uur: problematische processen: flapping intrusive stop formation frisian nasalisation

Feature Geometry Clements contin. nasal strid. velar alveolar labial CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner c.glot. sp.glot. voice

Feature Geometry 3D CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal voice

Feature Geometry /np/ CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal voice

Feature Geometry /np/ CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal voice

Feature Geometry /np/ CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal voice

Feature Geometry /np/  [mp] CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal voice

Feature Geometry Clements contin. nasal strid. velar alveolar labial CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner c.glot. sp.glot. voice

Feature Geometry McCarthy root tier lar. tier place dorsal pharyngeal contin. nasal c.glot. coronal sp.glot. voice son cons round distr. anter. lateral labial Kritiek op Padgett

Feature Geometry Pulleyblank CV-tier root tier lar. tier supralar. tier contin.nasal sp.glot. voice sonorant tonal tier upper raised round distr. anter. labial coronal backhighlow dorsalpharyngeal ATR place

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not Model Padgett

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not Within the context of a theory of markedness, it must distinguish between more- and less-favored vowel and consonant inventories

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not Within the context of a theory of markedness, it must distinguish between more- and less-favored vowel and consonant inventories It must make use of non-abstract features, that is, features that have a core of invariant cross- linguistic acoustic and articulatory properties

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications. It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not. Within the context of a theory of markedness, it must distinguish between more- and less-favored vowel and consonant inventories It must make use of non-abstract features, that is, features that have a core of invariant cross-linguistic acoustic and articulatory properties

Natuurlijke Klasse Verzameling fonemen waarop dezelfde regels van toepassing zijn Voor de karakterisering van de klasse zijn minder kenmerken nodig dan voor de karakterisering van ieder foneem afzonderlijk

Functie Features woordonderscheidende klankverschillen aangeven: /t/ vs. /d/; /t/ vs. /s/ aanwijzing articulatie: /s/ vs. /z/ (cf. fonetiek) karakterisering natuurlijke klassen: /s/ vs. /l/

Major Class Features insertieregelverkeinwoord flapping

[sonorant] sonorant sounds are produced with a vocal tract configuration sufficiently open that air pressure inside and outside the mouth is approximately equal (Halle & Clements)

[sonorant] sonorant sounds are produced with a vocal tract configuration sufficiently open that air pressure inside and outside the mouth is approximately equal (Halle & Clements) sonorant zijn klanken die zo worden gearticuleerd dat de stembanden spontaan gaan trillen (Booij, Kerstens & Verkuyl) (echter: Hopi)

[sonorant] sonorant sounds are produced with a vocal tract configuration sufficiently open that air pressure inside and outside the mouth is approximately equal (Halle & Clements) sonorant zijn klanken die zo worden gearticuleerd dat de stembanden spontaan gaan trillen (Booij, Kerstens & Verkuyl) (echter: Hopi) sonorante klanken hebben een relatief hoge sonoriteit (Booij)

[sonorant] Def. Poging: Bij sonorante klanken passeert de luchtstroom zonder veel tegenwerking van de articulatieorganen door de mond-, neus- en/of keelholte –Obstructie is relatief: bijvoorbeeld bij vocalen minder dan bij nasalen Primaire functie: aanduiding natuurlijke klasse

[sonorant] Def. Poging: Bij sonorante klanken passeert de luchtstroom zonder veel tegenwerking van de articulatieorganen door de mond-, neus- en/of keelholte Vocalen /a,i,u,.../, glides /j,w/, liquids /l,r/ en nasalen /n,m,…/ zijn [+son] Obstruenten /p,t,k,b,d,f,s,z,x,…/ zijn [-son] Primaire functie: aanduiding natuurlijke klasse

Feature Geometry Clements CV-tier root tier lar. tier supralar. tier place manner velar alveolar labial contin. nasal c.glot. strid. sp.glot. voice sonorant

Feature Geometry McCarthy root tier lar. tier place dorsalpharyngeal contin. nasal c.glot. coronal sp.glot. voice son cons round distr. anter. lateral labial

Feature Geometry Pulleyblank CV-tier root tier lar. tier supralar. tier contin.nasal sp.glot. voice sonorant tonal tier upper raised round distr. anter. labial coronal backhighlow dorsalpharyngeal ATR place

Delinking Supralaryngeal Node Steven (2;2) target: realisation: lekkers /  / ‘tasty’ [h  ] roe /ru/ ‘birch’ [hu]

Natuurlijke Klassen

Insertieregel   [  ] / +son [-cor] $ +cons -nas data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België uitzondering: doorn, lantaarn Major Class Features

Verkleinwoorden schoolschooltjescholscholletje schaarschaartjescharscharretje steur steurtjestersterretje aalaaltjevalvalletje komkommetje ton tonnetje tongtongetje Major Class Features

Problematische beregelingen w.b. indeling natuurlijke klassen 1. flapping

Flapping flapping intervocalisch vb. Box Tops (1967) (Amerikaans) letter SPE: /t/   / V _ V

Flapping Amerikaans-Engels ? Flapping vb. Pretty Things (Engels) letter; city (1970) (geen flapping) city (1965) (flapping) SPE: /t/   / V _ V

Flapping & Stress 1 Flapping vb. Split Enz (1980) attack (geen flapping) SPE: /t/   / V _ V (V= beklemtoond)

Flapping & Stress 2 Flapping vb. Coasters (1958) sanity, vanity, yakety probleem 1: linker context onbeklemtoond, toch flapping SPE: /t/   / V _ V (V= beklemtoond) ???

Flapping & Stress 3 Flapping latex probleem 2: linker context wel beklemtoond en geen flapping SPE: /t/   / V _ V (V= beklemtoond) ???

Flapping & Context 1 Flapping & linker context vb. Stealer’s Wheel (1972), Joan Armatrading (1988) waiting (linker context [j]; wel flapping) shouting (linker context [w]; wel flapping) SPE: /t/   / V _ V linker context kan dus ook glijder zijn: [-consonantisch]

Flapping & Context 2 Flapping & rechter context vb. Dusty Springfield (1966); Faces (1969) little (rechter context [l  ]; wel flapping) button (rechter context [n  ]; wel flapping) SPE: /t/   / V _ V rechter context kan dus ook syllabische /l/ of /n/ zijn: [+syllabic] flapping data

Flapping & Context 3 Flapping & context nieuwe regel?: SPE: /t/   / [-consonantisch] __ [+syllabisch] nu wel: links vocaal of glijder; rechts vocaal of ander syllabisch segment, maar probleem beklemtoning linker context blijft bestaan (attack; latex; yakety)

Oplossing Kahn (1976) Alleen ambisyllabische /t/’s kunnen flapping ondergaan. m.a.w. lettergreepstructuur speelt hier doorslaggevende rol. Hoe gaat dit in zijn werk?

Syllabificatieregels Kahn (1976) 1 Verplichte syllabificatieregels Kahn (geparafraseerd): R1: link syllabisch segment met  -knoop R2a: associeer ter linker zijde van een  -knoop alle segmenten die samen een maximale onset kunnen vormen in de taal R2b: associeer alle nu nog niet gelinkte segmenten aan de rechter zijde van een  -knoop

Syllabificatieregels Kahn (1976) R1 C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2a C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2a C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2a C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2a C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2a C O N S C R I P T  1  2 * #nscr

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2b C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2b C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) R2b C O N S C R I P T  1  2

Syllabificatieregels Kahn (1976) 2 Optionele syllabificatieregels Kahn (geparafraseerd): R3: Associeer het initiële segment van syllabe n+1 ook aan syllabe n, wanneer syllabe n+1 onbeklemtoond is. Dit segment is dan ambisyllabisch. –Vb. /t/ in letter, maar niet /t/ in latex ( 2e  beklemtoond)

Syllabificatieregels Kahn (1976) 2 Optionele syllabificatieregels Kahn (geparafraseerd): R3: Associeer het initiële segment van syllabe n+1 ook aan syllabe n, wanneer syllabe n+1 onbeklemtoond is. Dit segment is dan ambisyllabisch. –Vb. /t/ in letter, maar niet /t/ in latex ( 2e  beklemtoond) R5: Associeer het finale segment van syllabe n ook aan syllabe n+1, als syllabe n+1 met een vocaal begint. Dit segment is dan ambisyllabisch. –vb. /t/ in beat it. Michael Jackson –vb. /d/ in nooduitgangHet Goede Doel –vb. /t/ in any time at allBeatles

Flapping volgens Kahn Een ambisyllabische /t/ kan flapping ondergaan als de linker context een [-consonantisch] segment is en de rechter context een syllabisch segment, m.a.w. stress speelt op zich geen rol meer in de beregeling van het proces (uiteraard wel in de syllabificatieregel R3) [-cons] t [+syll]  1  2 flapping data

Flapping & Context 4 Flapping & context nieuwe regel?: ambisyllabische /t/   / [-cons] __ [+syl] echter: linker context kan ook liquid [r] zijn. vb. Traffic (1968) forty vb. Lesley Gore (1963); Ricky Nelson (1972)party

Flapping & Context 5 Flapping & context ambisyllabische /t/   / [-cons] __ [+syl] linker context kan wel liquid [r] zijn, maar niet liq. [l]. vb. Rolling Stones (1969)shelter vb. Joan Armatrading (1977)shelter

Flapping & Context 6 Flapping & context linker context wel liquid [r], maar niet liquid [l]. Misschien behoort (Am.) Engelse /r/ tot de natuurlijke klasse van de glijders. cf. intervocalische r-insertie: the idea-r-is...

Flapping & Context 7 Flapping & context linker context ook [n]? Vb. Mama’s & Papa’s (1966)winter Vb. Connells (1995)seventy vgl. Gronings: “we moetn die kandop”

Conclusie Flapping & context linker context: nasaal /n/; liquid(?) /r/; glijders /j,w/ of V een vreemde natuurlijke klasse!! Major Class Features

Problematische beregelingen w.b. indeling natuurlijke klassen 2. intrusive stop formation

Intrusive Stop Formation Winsumprincecf. prints henssense cents hemddreamt tempt hangtfalse faults nimfelse walswarmth somsThomson Thompson

Intrusive Stop Formation Probleem: in de autosegmentele fonologie wil men eigenlijk af van insertieprocessen. Processen moeten verantwoord worden door een herschikking van aanwezig materiaal (dubbele associaties)

ISF Wetzels: anticipatory denasalisation segment n s [nasal] + -

ISF Wetzels: anticipatory denasalisation segment n s [nasal] + -

ISF Wetzels: anticipatory denasalisation segment n s [nasal] + - probleem: sendse ?, else, false, wals

ISF Clements: perseveratie [-continuant] segment n s [contin.] -+

segment n s [contin.] -+ ISF Clements: perseveratie [-continuant]

segment n s [contin.] -+ probleem: Thomtson ?, hemd, dreamt ISF Clements: perseveratie [-continuant]

segment l s [contin.] -+ kan alleen als /l/ = [-continuant] ISF Clements: perseveratie [-continuant]

SPE approach: insertion C C  CCC +son -son +son -son -son -cont -cont -cont place  place  place  Intrusive Stop Formation

FG approach: C Intrusive Stop Formation lar. node supralar.node place manner sonorant place manner lar. nodesonorant supralar.node

FG approach: C C C Intrusive Stop Formation lar. node supralar.node place manner sonorant place manner lar. nodesonorant supralar.node

FG approach: C C C Intrusive Stop Formation lar. node supralar.node place manner sonorant place manner lar. nodesonorant supralar.node probleem: insertie

FG approach: C C C Intrusive Stop Formation supralar.node sonorant Coleman & Local: processes involve rearrangement of material rather than insertion lar. node place manner sonorant place manner lar. node supralar.node

Feature Geometry Padgett [+son] [laryngeal][place][+nas] [vce] [spg] [cg] [cor] [dors] [lab] [-cont][-cont] [-cont]

/n/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [cor][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/n/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [cor][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/n/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [cor][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation sen[t]seaffricaat

/l/ /s/ [+son] [-son] [+lat] [cor][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/l/ /s/ [+son] [-son] [+lat] [cor] [cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/l/ /s/ [+son] [-son] [+lat] [cor] [cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation fal[t]seaffricaat

/m/ /t/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][-contin] Intrusive Stop Formation

/m/ /t/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][-contin] Intrusive Stop Formation

/m/ /t/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][-contin] Intrusive Stop Formation dream[p]tstop met dubbele plaatskenmerken

/m/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/m/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation

/m/ /s/ [+son] [-son] [+nas] [lab][cor] [-nas] [-contin][+contin] Intrusive Stop Formation Thom[p]son obstruent met dubbele plaatskenmerken

Feature Geometry Padgett [+son] [laryngeal][place][+nas] [vce] [spg] [cg] [cor] [dors] [lab] [-cont][-cont] [-cont]

Feature Geometry Padgett nadelen: elk plaatsfeature heeft [contin] als dependent vgl. criterium C.criterium C. beknoptheid?

Feature Geometry Padgett nadelen: elk plaatsfeature heeft [contin] als dependent vgl. criterium C.criterium C. beknoptheid? [lat] juist vaak afhankelijk van [cor] argument: alle [lat] zijn [cor] vgl. Model McCarthyModel McCarthy

Feature Geometry Padgett nadelen: elk plaatsfeature heeft [contin] als dependent vgl. criterium C.criterium C. beknoptheid? [lat] juist vaak afhankelijk van [cor] argument: alle [lat] zijn [cor] vgl. Model McCarthyModel McCarthy analyse kan alleen als /l/ [-continuant] is

Problematische beregelingen w.b. indeling natuurlijke klassen 3. Frisian nasalisation

Nasalisatie in het Fries nasalisatie:geen nasalisatie: ynjeanynpakke ynswartyngean oansteanoannimme ynfalleoantrekke ynwenjeoankomme oanroppe oanfleane ynlizze

Problematische beregelingen w.b. indeling natuurlijke klassen 4. S-palatalisatie in het Sanskrit /s/  [  ] / {r,u,k,i}

Sonoriteitshierarchie vocalen j w r l m n fricatieven stops flapping nasalisatie ISF  - insertie dim.

Conclusie Het lijkt erop dat per proces een andere indeling van features noodzakelijk is Als je bij een proces een bepaalde indeling van de features veronderstelt, ga dan na of dezelfde indeling ook opgaat voor een ander proces