26-7-2014 | 1 Antonio Muñoz Molina La noche de los tiempos (2009) De nacht der tijden (2011) Hub. Hermans, Groningen 25 april 2013 Serie Spraakmakende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De les van de graankorrel
Advertisements

Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
“Ik kan dit niet oplossen...”
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Wat mannen echt aan het huilen maakt:
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De beroemdste persoon die er is …
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
LIES werd op jaar, is reeds 13 jaar gestorven en werd dus 14 jaar oud 13 plus 14, 27 een enorm stuk van ons leven 27 jaar geleden in juni,
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Gods verborgen glans.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Wat als mijn GEKTE BETEKENISLOOS was? Open dag Stichting Weerklank 15 april 2014.
Psalm 139: 13 U was het die mijn nieren vormde,
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
EEN VERRASSING KRIJGEN
Onderwijsconferentie
Bij het kolenvuur Johannes
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Groot geloof 1.
10 nov Zoetermeer 1. jaren '70 hoofdstuk 3: "de geboorte van "de vorst der duisternis" 2.
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Hoezo ‘Hij komt spoedig!’ ?
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Romeinen 3:25b (NBV) Hij (de Vader) wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
‘Liever een open relatie?’
Interpreteren van data
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Wie is God voor jou?.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Verlangen naar licht.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De Eerste mensen en de eerste zonde. De Eerste mensen en de eerste zonde.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Woord van Leven Juni 2014.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Zondag 51 HC Franeker 9 augustus 2009
Woord van Leven Juli 2014.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Preek Jakobus 2:
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Zondag 5-6 HC Franeker 13 december 2009
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
27 okt Zoetermeer 1. voorgeschiedenis  Paulus bezoekt de tempel (21:27)  'ontwijding van de heilige plaats' (21:28)  bijna vermoord (21:31) 
28 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe Dit is hun overkomen tot een voorbeeld voor ons en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Transcript van de presentatie:

| 1 Antonio Muñoz Molina La noche de los tiempos (2009) De nacht der tijden (2011) Hub. Hermans, Groningen 25 april 2013 Serie Spraakmakende boeken

Programma 1)Achtergrond 2)La ‘memoria histórica’ 3)Het zilveren tijdperk 4)Romanstructuur: opbouw 5)Vertelinstantie 6)De personages | 2

Ad 1) Achtergrond: thema Spaanse Burgeroorlog ( ) 1. Jaren ‘30 –’40: de volwassenen a) Lovend: García Serrano, Zunzunegui, Agustí b) Kritisch: Barea, Aub, Sender, Chaves Nogales 2. Jaren ‘50-’60: de jongeren Cela, Semprún, Benet, Sales 3. Jaren ‘70-nu: schrijvers van na de ‘transición’ Cercas, Chirbes, Grandes, Marías, Méndez, Mendoza, Muñoz Molina, Rivas, Ruiz Zafón NB De in rood gedrukte namen komen in der roman voor | 3

Ad 2) Belang van de ’memoria histórica’ ›Beweging, gegroeid onder Aznar ( ) ›Benadrukt belang van ‘het historisch geheugen’ ›Tégen het afgesproken ‘vergeten’ van de ‘Transición’ ›Vóór eerherstel ballingen en anonieme doden ›Wet op historische herinnering (2007) ›Nieuw thema in Sp. literatuur (cfr. het postmoderne herschrijven van geschiedenis en de Holocaustliteratuur) ›Bij MM centraal: relatie ‘verlies’, objecten, herinnering | 4

Citaten ›p. 17 “In de werkelijkheid is niets vaag” (…) ›“Niets gebeurt in een abstracte tijd en in een blanco ruimte” ›p. 435 “Ik wil me (…) wat binnen niet al te lange tijd niemand zich meer zal herinneren net zo precies kunnen voorstellen alsof ik het zelf heb meegemaakt” › = “imaginar” > Mágina ›p. 436 (…) “Het lijkt of ik nu wel iets aanraak wat tot de materie van die tijd behoort” | 5

Ad 3) Het zilveren tijdperk ( ) Oprichting ‘Institución libre de enseñanza’ (1876) Generatie van 1898 (Unamuno, Baroja, Azorín) Stichting ‘Residencia de estudiantes’ (1910) Gastdocenten: Einstein, Stravinsky, Keanes, Gropius, Bergson, Ortega y Gasset, Juan Ramón Jiménez Deelnemers: Buñuel, Dalí, García Lorca, Moreno Villa, Salinas en andere leden Generatie van ‘27) Bouw Ciudad Universitaria (Moncloa-campus) (1928– 1936) o.l.v. D. Modesto López Otero (In vuurlinie vanaf november 1936) | 6

| 7

| 8

| 9

| 10

Ad 4 Romanstructuur: opbouw ›Geschiedenis is makkelijk na te vertellen ›Het verhaal, de vertelling is iets ingewikkelder: ›2/3 van de gebeurtenissen, verteld tijdens treinreis (eind oct. 1936: New York- Rhineberg) ›Vertelde tijd hoofdzakelijk sept nov ›Trage start, Snel middenstuk (juli 1936), traag einde ›Centraal: het begin van de BO en het einde van… | 11

Citaten p. 7: “Ik zie wat er in Spanje gebeurt als een belediging, een opstand tegen de intelligentie (…) ik zal daarom nooit een balling kunnen worden.” (Manuel Azaña, premier van de Spaanse Republiek 1931-’33 en president van ) “Zou het echt waar zijn dat ons vaderland uiteen is gevallen, het leven opgeschort, dat alles in de lucht hangt?” (Pedro Salinas, Madrid Boston 1951) | 12

Ad 5) Vertelinstantie ›Grotendeels alwetende verteller (3 e persoon) ›Maar ook verwarrende ik-verteller p. 9: “Midden in de drukte van Pennsylvania Station is Ignacio Abel blijven staan toen hij hoorde dat iemand zijn naam riep. Ik zie hem eerst vanuit de verte” (…) “Ik zag hem steeds duidelijker, opgedoken uit het niets, komend van nergens, ontstaan in een flits van mijn verbeelding” pp : “Ik kijk naar Ignacio Abel alsof ik naar mijzelf kijk” | 13

p.730: “Tussen droom en bewustzijn lossen beelden op zonder helemaal vorm te krijgen en de grens tussen herinnering en verbeelding is net zo vluchtig als die welke twee lichamen verbindt en scheidt (...) De stem van Judith die zo duidelijk zijn naam in zijn oor heeft gefluisterd zou ook geklonken kunnen hebben in een sluimertoestand of in een droom” (...) “Ik zie haar van opzij, scherper naarmate het lichter wordt (...) het eerste grijze licht van haar eerste reisdag (...) haar toekomst die onbekend is en opgaat in de grote nacht der tijden.” = Slotzin roman | 14

Dus drie soorten vertelinstanties: a)Neutraal verteller, focalisator gebeurtenissen (bijv. pp ): “Ze kende hem te goed om niet te weten dat zijn stemming niet snel om kon slaan. (…) “’Hoe dan ook, als ik ga gaan jullie mee’”. (…) “maar er was iets onoprechts in zijn stem wat Adela niet ontging.” b) Focalisator valt vaak samen met Ignacio Abel c)De ‘ik’, die vertelt, verbeeldt en observeert… (maar géén onderdeel is van de handeling: soort impliciet auteur, en dus niet de auteur) | 15

Ad 5) De personages ›Rol van ‘werkelijke’ personages in Spanje als schokkend ervaren: ›a) Republikeinse ‘helden’ vallen van hun voetstuk (Alberti, Azaña, Bergamín etc.) ›b) Herwaardering anderen: Salinas, Moreno Villa en ‘de schurk’ dr. Negrín | 16

Belangrijkste fictieve personages representeren een collectieve identiteit: Karl Ludwig Rossman Eutimio Gómez (p. 296) Adela Ponce Salcedo-Cañizares (‘van nobele stam’) Víctor en de rest van de schoonfamilie (‘overwinnaar’) Judith Biely (de Bijbelse sterke, wrekende vrouw) Ignacio Abel (innerlijk verscheurde intellectueel. De naam: pp. 720/ 728/ 730): anagram Abel – Caín) | 17

Dank voor uw aandacht Vragen en opmerkingen: | 18

| 19 Tot ziens in Groningen?