Terugblik Terugblik op de vorige les (kastelen) en het doeblad. Waar ging de vorige les over? Wat hebben ze geleerd / gedaan? Feedback op het gemaakte Doeblad. - Wat ging er goed, wat ging er minder goed. 1
Bloei van steden Iedere les begint met een introductie van de taak door de leerkracht en uit de volgende fasen: Introductie (klassikaal) Bijvoorbeeld: Wat is een stad? Wie kent er stad in de buurt? - Is Wildervank een stad? 2
Het ontstaan van steden Presentatie lesstof In de vroege Middeleeuwen zag Nederland er ongeveer zo uit. Er waren maar weinig steden zoals Utrecht, Tiel, Nijmegen, Zutphen, Deventer en Groningen. Maar rond het jaar 1000 begon dat te veranderen. Er kwamen veel steden bij. Kooplieden verkochten overal hun spullen op markten. De kooplieden maakten vaak lange reizen. Dat waren gevaarlijke reizen. Er lagen veel rovers op de loer, die hun waardevolle spullen wilden stelen. Ze waren niet altijd op reis. Dan woonden de kooplieden met hun spullen het liefst op een veilige plaats. Bijvoorbeeld bij een kasteel of een kerk. En op die plaatsen ontstonden ook nieuwe steden. Bij een kasteel, vooral als die bij een rivier stond. Of een stad ontstond op een kruising van wegen. Of waar een weg de rivier kruist. Op zulke plaatsen werd het steeds drukker.
Markten Presentatie lesstof Markten Mensen ontmoeten elkaar om spullen te kopen en te verkopen. Er kwamen markten. Mensen gingen er wonen en werken. Er ontstond een dorp en dat dorp groeide vaak uit tot een stad. Zoals Zutphen. Vragen: Wat verkochten ze op de markt denk je? Zouden ze dat nu ook nog op een markt verkopen? Wie kan een verschil / overeenkomst opnoemen tussen een markt van nu en een markt in de middeleeuwen? (overeenkomst bijv: Kraampjes / Verschil: verschillende spullen).
Stadsrechten Presentatie lesstof Stadsrechten De kooplieden die in deze dorpen woonden wilden dat er regels en wetten kwamen. Bijvoorbeeld over de betaling van spullen: Wat moest je doen als er iemand niet betaalde. Ook wilden ze hun eigen bestuurders en ze wilden het recht om week- en jaarmarkten te organiseren. En dus vroegen ze de kasteelheer (eerste stand) of de bisschop (tweede stand) of ze hun eigen wetten daarvoor mochten maken. En als hij dat goed vond, kreeg het dorp stadsrechten. In ruil daarvoor moesten de kooplieden belasting (geld) betalen aan de eigenaar van de grond.
Carcasonne Presentatie lesstof Carcasonne Carcasonne ligt in het zuiden van Frankrijk. De stad is gebouwd op een hoge heuvel. Carcasonne is het mooiste voorbeeld van een laat middeleeuwse stad in Europa. De huizen en gebouwen staan er nog net zo bij als vroeger. In de middeleeuwen vielen vijandige legers en rovers de stad vaak aan. Om de stad daartegen te beschermen, bouwden de mensen er zware muren om heen. Vanaf de hoge torens konden stadswachters de hele omgeving in de gaten houden om aanvallers op tijd te ontdekken. Vragen: Waaraan kan je zien dat dit een middeleeuwse stad is? (muren / torens)
Werkblad bij les 4 Ontstaan van steden Waarom waren lange reizen voor kooplieden gevaarlijk? …………………………………………………………………………………………………….. Waar ontstonden steden vaak? Wat deden de mensen op een markt? Waarom werden er hoge muren om een stad gebouwd? ? ? ? Begeleid (in)oefenen Neem met de kinderen de vragen door en laat ze daarna de opdrachten maken. Deze sheets kunnne ook gebruikt worden om de opdrachten te bespreken nadat ze gemaakt zijn.
? ? ? Werkblad bij les 4 Ontstaan van steden Begeleid (in)oefenen Waar werden de huizen in een stad van gebouwd? …………………………………………………………………………………………………….. Waar bewaarden kooplieden hun spullen? Waarom duurde het soms erg lang voordat de spullen van kooplieden aankwamen? ? ? Begeleid (in)oefenen