Wetenschappelijke revoluties:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
VERWONDER U !.
Albert Einstein
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
TIJD EN RUIMTE DR HEIN VAN DONGEN TIJD EN RUIMTE ‘Wat dan is tijd? Zolang niemand het me vraagt, weet ik het, maar als het me gevraagd wordt weet.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Evolutionair Denken Inhoud en opbouw van de cursus.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Keuze scheikunde.
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Wetenschappen 2e en 3e graad
Ruimtetijd David Atkinson
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Kunstmatige Intelligentie
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Pruiken en revoluties – 1700 tot Aanloop naar de Franse Revolutie - De Franse revolutie - Napoleon grijpt de macht - Bataafse revolutie in de.
Einstein Telescope Het Einstein Observatorium (ET) is een zogenaamde derde-generatie-gravitatiegolf-detector, die honderd keer gevoeliger is dan de huidige.
Vermenigvuldigen met 10 ..
De schaal Hoe bereken je die?.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Welkom in de wereld op zijn kop Deel 2
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Natuurkunde Paragraaf
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Fysica van het Dagelijks Leven
VWO-2: Taal analyse.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
De geschiedenis van de geneeskunde
Materie Nanotechnologie
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Automatische PPS Presentatie met muziek
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
De 2e wetenschappelijke revolutie
Nanoscience Inleiding in de Filosofie en de Ethiek 9e bijeenkomst 30 November 2004.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
LEERLING ACTIVITEITEN
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Michiel Doorman Freudenthal Instituut
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
1 millimeter dik 6 millimeter regen? 4 millimeter groot 2 millimeter groot.
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Jacob Roelandslyceum Boxtel
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Atlas- en kaartvaardigheden
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
De wetenschappelijke revolutie
Profiel- en vakkenkeuze
De WEtenscHappelijke revolutie
Cellen Bouwstenen van het leven
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijke revoluties: Eerste wetenschappelijke revolutie 400 v Chr.; Griekenland Tweede wetenschappelijke revolutie 1543 – 1800; Europa Derde wetenschappelijke revolutie 1900 – Nu; Globaal

Schaal Voor-wetenschappelijke wereld Alledaagse dimensies: centimeters (waarneembaar met het blote oog), meters (menselijk lichaam), kilometers (afstand tot de horizon); jaren (leeftijd) 1e wetenschappelijke revolutie Van “waarneembaar” naar “voorstelbaar” 2e wetenschappelijke revolutie De ruimte is onvoorstelbaar groot, schaalvergroting tijd en ruimte (Van Copernicus tot Darwin); miniaturisering (microscopie etc.) 3e wetenschappelijke revolutie De wereld wordt nog groter en nog kleiner: de atomaire wereld, de nanowereld

Route van een wetenschappelijke revolutie: Wiskunde (Newton, Leibniz) Natuurkunde (Newton, Boyle) Scheikunde (Lavoisier) Levenswetenschappen (Leeuwenhoek) Filosofie (Kant)

3e Wetenschappelijke revolutie Wiskunde: niet-euclidische meetkunde Natuurkunde: - Planck: quantumconcept 1900 - Einstein: relativiteitstheorie 1905 - Bohr: quantumfysica 1927 Scheikunde: Linus Paulin: macromoleculen (1934-1954) Biologie: biotechnologische revolutie 1975 ICT Biotechnologie Nanotechnologie

Tools 1e wetenschappelijke revolutie: Denken zonder instrumenten 2e wetenschappelijke revolutie Optische instrumenten Meetinstrumenten Het laboratorium 3e wetenschappelijke revolutie De computer als product en als mogelijkheidsvoorwaarde Uiterlijke verschillende tussen wetenschappelijke praktijken / disciplines verdwijnen

Niels Bohr (1885 – 1962) Als physicus: quantumfysica Als filosoof: complementariteit

Nanotechnologie Richard Feymann 1959 There’s plenty of room at the bottom Eric Drexler (1981): “Building devices able to move molecular objects and position them with atomic precision"