ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
WIJ ZIJN ZELFBEDRUIPEND IN ONS HOME WIJ KWEKEN ONZE GROENTEN EN FRUIT WIJ GEBRUIKEN REGENWATER VOOR KOKEN EN BADEN ZONNEPANELEN GEVEN ONS WARMTE EN LICHT.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
User Centred Development
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
This title must precisely present your idea
Transcript van de presentatie:

ontwik idee - keling dag 3

goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this Give you some tips about turning ideas into a concept Feedbackgesprek

maandag dinsdag woensdag donderdag hoofdst. 6 hoofdst. 4 hoofdst. 5 feedback!

divergeren feedbackgesprek conver. 100 ideeën 3-5 veelbelovende ideeën 1 idee exp. criteria int. criteria

again creativity about something om te convergeren moet je minstens zo creatief zijn als om te divergeren ! you define (deels) criteria !

One view of “product” development

Idea to concept (ideal)

Intuitive selection (15 minutes) Try to choose 20 ideas or clusters of ideas that are intuitively attractive You may rely on “gut-feel” You may want to set some simple criteria such as: – Interesting – Innovative or new – Inspiring or challenging – Elegant or simple

Inventorising ideas (15 minutes) For the +/- 20 ideas/clusters you have try the following technique PMI (from Edward de Bono) – Plus – what are the plus points of each idea/cluster? – Minus – what aspects of each idea/cluster might need to be improved – Interesting – what is interesting about each idea/cluster Do the whole PMI idea/cluster and then move on to the next – Write them on a new Post-it

Elaborating ideas (15 minutes) For the +/- 20 ideas/clusters you now have work as a team to elaborate each idea so that you all agree what it involves (make it more explicit

Developing criteria (15 minutes) Work as a team to develop explicit (not intuitive) criteria to evaluate your ideas – Specifications What criteria does the briefing give you (time, cost, technology, brand values, etc., etc.) that could allow you to evaluate your ideas? – Requirements What requirements other than those in the briefing would lead you to a yes/no decision about an idea (innovation, cultural fit, feasibility) – Wishes What do you as a team want to achieve (innovation, learning, experience, graduation project)? Write these down to make them your “Spec list”

Selection based on explicit criteria Alternative 1: Use your “spec list” to evaluate each idea – If it fails but your gut instinct says this is wrong, try to elaborate the idea further Alternative 2: C-Box – Try the C-Box and then do alternative 1

C-Box Feasibility EasyDifficult Innovation Very Not very

WC 3 (150 min)Technieken uit Tassoul Hoofdstuk 5 10 minIntro 75 minEvaluatie & selectie lost het idee probleem op? toetsen aan criteria 10 min Intuïtieve selectie (blz 82-84) gut feel + 3iii / elegant, simple 10 minPMI (blz 83) voor elk cluster ideeën 30 sec‘What is fun idea om uit te werken?’ 10 min feedbackgesprek met docent zorg voor aantal veelbelovende ideeën + visuals, en bereid vragen vor 10 min Expliciete evaluatie & selectie: C-Box (blz 88) 10 min Expliciete evaluatie & selectie: criteria briefing, wishes, andere criteria (eerst bedenken) 10 mindots devil’s advocate, angel’s advocate (pleidooi!) these are suggestions:feel free to choose any technique from chapter 5 (andere volgorde is ook prima) 20 minClustering 20 minCreative folder bijwerken toon oa. je besluit nav feedbackgesprek, toon oa. gekozen idee Outro

3 meest veelbelovende ideeën 3 visuele schetsen bereid enkele vragen voor neem initiatief, wees pro-actief Feedbackgesprek neem iets mee om over te praten 10 min superkort gesprek aan begin van werkgroep: als je ingedeeld bent aan eind van de werkgroep, ben je misschien al iets verder: keuze idee etc.