Inhoud Introductie Wachtrijtheorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Advertisements

DE REGENBOOG Nederlands Oudste Nationale Eenheidsklasse heden.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Workshop fotografie Arjan Geurts.nl 4/4/2017.
Evolutie van de Rabobank architecturen Waarom een vernieuwing? Hoe op weg van het Office Paradigma naar Model Driven Design? Adrie Rozendaal Dinsdag 15.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Operations Research Hoorcollege week 4 Deel 2
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Perspectief op Rijpelberg
Veiling 3 juni 2012 Veilingmeester dhr. F. Baerveldt Opbrengst t.b.v. inventaris nieuwe clubhuis en terras.
Onderwerpen van deze presentatie
Samenvatting Newton H2(elektr.)
VVP - BePLA bijeenkomst te Utrecht Karakteristieken van en verschillen tussen het Nederlandse en Belgische pensioensysteem 7 december 2010 Alexander Vandenbergen.
BiO-M Wiskundig Modelleren
Operational Research (OR)
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Roncalli groepenmodel
In het verkeer.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Media en creativiteit Mail:
Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
Prof.dr.ir. Alexander Verbraeck Sectie Systeemkunde
Betrouwbaarheidsanalyse
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Bogerman Hemdijk 47 TEAM C
LED’s.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Open de luiken! Over de noodzaak van (regionale) samenwerking
Practicum I&M College deel 1
Ouderavond 5 VWO uur Leerjaar 5 O. Westers uur Studie en beroep S. Fortuin uur Naar de mentor Dhr. C. Beerling Dhr. R. Bosshardt Dhr.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Waarom statistiek in wiskunde D? Wiskunde B12 tot uur Wiskunde B vanaf uur Vaardigheden.  informatievaardigheden  onderzoeksvaardigheden.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Boom rooien in de binnentuin van de Ostreaflat op 14, 15, 20 en 21 december 2011.
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Team Awesome.  Ouderejaars  Realistisch beeld van verkeer  Maken van ‘groene golven’
Hoe gebruik je de VOLT-meter(meet-range instellen)
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienstgeschiedenis van de antieke wereld Hoorcollege september-december 2009 Dr. F.G. Naerebout
Simulatie dynamisch busstation
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
FWG CONTACTDAGEN 2009 VAN FUNCTIE NAAR MENS.
Data Acquisition & Control System
Omgevingsdienst Midden- en West- Brabant
Modelleren 4 7 mei 2002 (tussenpresentatie). Wat is de vraag? Welke aannamen hebben we gedaan? Wat is ons model daarbij? Hebben we al concrete resultaten?
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
Teylingen samen groen Informatieavond voor bewoners Kagerbuurt 13 januari 2013.
Inhoud college Bespreken opdracht Lijnbalancering: TPM
Inhoud college Lijnbalancering Comsoal Random Sequence Generation
Inhoud college Functionele indeling Defunctionalisering
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
Hoorcollege 2 Enkele statistische verdelingen ED: Het experiment atoom Labels De empirische distributie.
Hoorcollege 4 Bespreking casus 2 (supermarkt).
TirPrs06: Wachttijdtheorie & simulatietechniek
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Besturingssystemen Ga verder met een muisklik..
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

Waarom wachten voor verkeerslichten? Marko Boon Docentendag 21 juni 2011

Inhoud Introductie Wachtrijtheorie Eenvoudig model: een opengebroken weg Ingewikkeldere kruispunten Praktijksituatie

Introductie Eerste verkeerslicht: 10 december 1868, Londen Eerste kruispunt met meerdere verkeerslichten: 1914, Cleveland Oranje licht toegevoegd in 1920 Verkeersafhankelijke verkeerslichten (±1940) Leuk: eerste verkeerslicht ontplofte op 2 jan 1869, waarbij de bedienende politie agent gewond raakte. The earliest known traffic signal dates to London in 1868, well before automobiles made an appearance. The signal, actually a revolving lantern that flashed red lights (for stop) and green lights (for caution), was illuminated by gas and operated by hand. The original exploded on Jan. 2, 1869, injuring the policeman-operator.

Introductie Welke prestatiemaat hanteren we? Gewogen gemiddelde wachttijd (hoe weeg je dan?) Kans dat een individuele wachttijd groter is dan … (gemiddelde) Rijlengte  Wachtrijtheorie

Wachtrijtheorie Waarom wachten? Voorbeeld: 1 bediende

Wachtrijtheorie Waarom wachten? Voorbeeld: 1 bediende, 1 wachtrij

Wachtrijtheorie Modelparameters: Gem. Bedieningstijd: Aankomstintensiteit:

Wachtrijtheorie Gem. Bedieningstijd: Aankomstintensiteit: Stabiliteitsconditie: Bezettingsgraad van het systeem: Rho = fractie van de tijd dat het systeem aan het werk is.

Wachtrijtheorie Prestatiematen: Gemiddelde wachttijd Gemiddeld aantal wachtende klanten Formule van Little: Geldt alleen met FCFS!!!! De juistheid van Little's formule is snel in te zien met het volgende geldargument, beschreven in een fraai boek van mijn collega Tijms. Stel dat de caissière een gulden per minuut wachten moet betalen aan iedere wachtende klant; dat kost haar gemiddeld EL gulden per minuut. Maar omdat ze een willekeurige klant gemiddeld EW gulden moet betalen, en er gemiddeld lambda klanten per minuut arriveren, kost het haar gemiddeld ook lambda EW gulden per minuut.

Wachtrijtheorie als l ≤ m als l > m Deterministische tussenaankomsttijden Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden als l ≤ m als l > m Deterministische aankomsten met E(A) = 1.1 Deterministische aankomsten met E(A) = 0.9 Poisson aankomsten met E(A) = 1.1 Bij Poisson aankomsten: E[W] = 10/2=5, dus E[L] = 20/11 = 1.8

Wachtrijtheorie Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden Algemeen verdeelde bedieningstijden:

Wat is een residuele bedieningstijd? Wachtrijtheorie Exponentieel verdeelde tussenaankomsttijden: formule van Pollaczek-Khintchine Wat is een residuele bedieningstijd?

Gem. residuele periode = 10 min De busparadox Deterministische periodes 20 20 20 20 Stel dat om de twintig minuten een bus bij de bushalte hoort aan te komen. U kent de dienstregeling niet, maar gaat op goed geluk naar de bushalte. Hoe lang wacht u gemiddeld? De helft van 20 minuten, dus 10 minuten? Dat is juist als de bussen precies om de twintig minuten bij de halte arriveren, dus zonder enige fluctuatie, zonder enige stochastiek. Anders is het niet juist, en is uw gemiddelde wachttijd altijd groter dan 10 minuten. Stel dat bussen de helft van de keren na 10 minuten komen, en de helft van de keren na 30 minuten. Dan is uw gemiddelde wachttijd niet ½  5 + ½  15 = 10 minuten, maar ¾  15 + ¼  5 = 12½ minuten. U zal immers 3 van de 4 keer in een lang interval van 30 minuten arriveren, en slechts één van de 4 keer in een kort interval van 10 minuten. Dit verklaart waarom u in het gewone busleven gemiddeld langer wacht dan u verwacht: u heeft een relatief grote kans te arriveren in een relatief lang interval, en dan wacht u relatief lang. Zo is het ook bij de kassa: met relatief grote kans arriveert u tijdens een relatief lange bediening. Gem. residuele periode = 10 min

Residuele periode = ¼ x 5 + ¾ x 15 = 12,5 min De busparadox Stochastische periodes 10 30 10 30 Stel dat om de twintig minuten een bus bij de bushalte hoort aan te komen. U kent de dienstregeling niet, maar gaat op goed geluk naar de bushalte. Hoe lang wacht u gemiddeld? De helft van 20 minuten, dus 10 minuten? Dat is juist als de bussen precies om de twintig minuten bij de halte arriveren, dus zonder enige fluctuatie, zonder enige stochastiek. Anders is het niet juist, en is uw gemiddelde wachttijd altijd groter dan 10 minuten. Stel dat bussen de helft van de keren na 10 minuten komen, en de helft van de keren na 30 minuten. Dan is uw gemiddelde wachttijd niet ½  5 + ½  15 = 10 minuten, maar ¾  15 + ¼  5 = 12½ minuten. U zal immers 3 van de 4 keer in een lang interval van 30 minuten arriveren, en slechts één van de 4 keer in een kort interval van 10 minuten. Dit verklaart waarom u in het gewone busleven gemiddeld langer wacht dan u verwacht: u heeft een relatief grote kans te arriveren in een relatief lang interval, en dan wacht u relatief lang. Zo is het ook bij de kassa: met relatief grote kans arriveert u tijdens een relatief lange bediening. Residuele periode = ¼ x 5 + ¾ x 15 = 12,5 min

Verkeerslichten

Een opengebroken weg

Een opengebroken weg – Model 1 Model 1: vaste cyclustijd Stabiliteitsconditie: Eendimensionaal probleem. Cyclustijd c = r + g Merk op dat roodtijden van de twee stromen elkaar zullen overlappen om te wachten totdat het tussenstuk leeg is. c

Een opengebroken weg – Model 1 Benadering met vloeistofmodel l m-l

Een opengebroken weg – Model 1 Benadering met vloeistofmodel Gemiddeld aantal auto’s Uit Little volgt dat de gem. Wachttijd: W=L/lambda Je kunt nu de gem. Wachttijd als functie van groen1 en groen2 minimaliseren.

Een opengebroken weg Model 1: vaste cyclustijd Conclusie: ééndimensionaal probleem Model 2: groen totdat rij leeg is → tweedimensionaal probleem (lastiger)

Kruispunten met vaste afstellingen Wachttijd- en rijlengte-analyse ééndimensionaal probleem Hoe kies je de optimale cyclustijd, en bijbehorende groentijden? 1958: formule van Webster Optimaliseren op basis van deze formule … De eerste term is wat we hadden gevonden bij opengebroken weg, door vloeistof model aan te nemen De tweede term wordt verklaard door fluctuaties in tussenaankomsten. De derde term is een correctie term en is op een verstandige manier experimenteel bepaald, zodat de benadering voor de gemiddelde wachttijd nog iets beter is. De derde term is in het algemeen klein ten opzichte van de andere twee, en daarom hebben we deze term maar weggelaten.

Kruispunten met dynamische afstellingen Moeilijk: Meerdere stromen tegelijk groen Maximale groentijd Aankomsten vaak in groepen Afhankelijke bedieningstijden

Programma practicum vanmiddag Demonstratie simulatieprogramma TrafficJam http://www.win.tue.nl/cow/ Zelf aan de slag: vind optimale instellingen voor de kruising van de Kennedylaan met de binnenring