1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn? Jean Pierre Verhaeghe, 24 oktober 2003 Drie richtinggevende vragen: 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn? Jean Pierre Verhaeghe, 24 oktober 2003
1.Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid meten?
Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, … Elke leerling kan zich ten volle ontplooien = realiseren wat hij/zich in zich heeft Effect van belemmerende factoren wordt geneutraliseerd / gecompenseerd
Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, … Realisatie van initiatieven ter compensatie van belemmerende factoren Effecten op de ontwikkeling van leerlingen Preventie en remediëring Taalvaardigheidsonderwijs Intercultureel onderwijs Sociaal-emotionele ontwikkeling Participatie van leerlingen en ouders Doorstroming en oriëntatie Toegang tot onderwijs
Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen?
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel Leerpotentieel
Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten
Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel
Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten Verschillen in leerwinst Verschillen in realisatie van leerpotentieel
Moet het verkleinen van verschillen in leerresultaten op zich een doel zijn? Neen, omdat: er verschillen in leerpotentieel (kunnen) zijn, de beste aanpak van achterstand goed onderwijs is, daarvan profiteert iedereen en de sterksten nog het meest
Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent
Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent
2. Is er geen limiet aan gelijke kansen?
3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Het onderzoek... Is tegenstrijdig: heterogene klassen beter voor zwakkeren, niet slechter voor sterkere leerlingen sterkere leerlingen presteren beter in sterkere groep Is onvolmaakt plafond-effecten bij toetsen? interactie-effect met “didactische ondersteuning”?
Het onderzoek... Is onvolledig: Impact van houding van leerkrachten, directie? Impact van de communicatie met en houding van ouders: Komt er na een witte vlucht wel steeds een zwarte vlucht?