1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Welkom bij Leefstijl.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Omgaan met diversiteit in het onderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Leren ondernemen en ondernemend leren
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
Zorgvisie van RP2.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Diversiteit & Discriminatie
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Gelijke kansen op school: het kan!
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
het katholiek basisonderwijs
Verschillen in onderwijskansen
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Lokaal loket kinderopvang
Doubleren.
INTRODUCTIE academiejaar
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Doubleren.
Drie richtinggevende vragen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn? Jean Pierre Verhaeghe, 24 oktober 2003 Drie richtinggevende vragen: 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn? Jean Pierre Verhaeghe, 24 oktober 2003

1.Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid meten?

Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, … Elke leerling kan zich ten volle ontplooien = realiseren wat hij/zich in zich heeft Effect van belemmerende factoren wordt geneutraliseerd / gecompenseerd

Gelijke onderwijskansen voor iedereen, ongeacht herkomst, sekse, … Realisatie van initiatieven ter compensatie van belemmerende factoren Effecten op de ontwikkeling van leerlingen Preventie en remediëring Taalvaardigheidsonderwijs Intercultureel onderwijs Sociaal-emotionele ontwikkeling Participatie van leerlingen en ouders Doorstroming en oriëntatie Toegang tot onderwijs

Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen?

Toetsresultaten in functie van leerpotentieel Leerpotentieel

Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten

Leerpotentieel Toetsresultaten in functie van leerpotentieel

Bereiken we de gewenste effecten? Bereikt iedereen de eindtermen? Zijn de verschillen tussen sociale groepen verdwenen? Verschillen in leerresultaten Verschillen in leerwinst Verschillen in realisatie van leerpotentieel

Moet het verkleinen van verschillen in leerresultaten op zich een doel zijn? Neen, omdat: er verschillen in leerpotentieel (kunnen) zijn, de beste aanpak van achterstand goed onderwijs is, daarvan profiteert iedereen en de sterksten nog het meest

Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent

Hoe achtergesteld zijn Vlaamse / Belgische jongeren met een lage SES? De Meyer, De Vos & Van de Poele (2002), Wereldwijd leren op 15. De eerste resultaten van PISA Vakgroep Onderwijskunde - UGent

2. Is er geen limiet aan gelijke kansen?

3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?

Het onderzoek... Is tegenstrijdig: heterogene klassen beter voor zwakkeren, niet slechter voor sterkere leerlingen sterkere leerlingen presteren beter in sterkere groep Is onvolmaakt plafond-effecten bij toetsen? interactie-effect met “didactische ondersteuning”?

Het onderzoek... Is onvolledig: Impact van houding van leerkrachten, directie? Impact van de communicatie met en houding van ouders: Komt er na een witte vlucht wel steeds een zwarte vlucht?