Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een inleiding
Alice - Een Inleiding2 Wat is ALICE? Een moderne programmeeromgeving –Visuele voorstelling, opgebouwd uit drie- dimensionele elementen Animatie –Maak je eigen filmpjes of spelletjes Maakt gebruik van “objecten” –Wat is een object?
Alice - Een Inleiding3 Objecten Een object is “uniek” –heeft een naam –heeft een aantal eigenschappen –kan dingen doen Kan bestaan uit meerdere onderdelen In ALICE heeft een object –drie dimensies –zes vrijheidsgraden –een centrum, op drie manieren Alice beschikt reeds over een ruime collectie objecten die je kan gebruiken
Alice - Een Inleiding4 De onderdelen van ALICE Wat is er zo allemaal nodig?
Alice - Een Inleiding5 De Onderdelen Een “object tree” – een overzicht van alle objecten Een ruimte voor details van objecten Een editor voor programma’s Een ruimte waar je gebeurtenissen kan omschrijven Een afspeelknop Een knop om acties ongedaan te maken Een zicht op je creatie!
Alice - Een Inleiding6 De “Object Tree” Alles start vanuit een wereld Je hebt ook steeds een camera Klikken om te selecteren Onderdelen zijn te bekijken Meer informatie in de details-ruimte –eigenschappen –methodes
Alice - Een Inleiding7 Editor Creëer hier je eigen methodes Drag ‘n Drop – Slepen en plaatsen Ruimte voor Gebeurtenissen Nodig voor het creëren van eigen events
Alice - Een Inleiding8 “Play” Activeer de opeenvolging van ingegeven opdrachten “Undo” Maakt voorgaande stappen ongedaan
Alice - Een Inleiding9 “World View” Geeft je een up to date overzicht van je wereld Gebruik je om objecten toe te voegen uit de collectie/galerij –vanop eigen pc –vanop internet Positioneer objecten met je muis Je kan het camera-standpunt aanpassen met je muis
Alice - Een Inleiding10 Het file-menu Nieuwe wereld aanmaken – “new world” Bestaande wereld openen – “open world” Een bewerkte wereld opslaan – “save world” Een wereld opslaan als een HTML-pagina, als een filmpje, als code 3D-tekst toevoegen Een “uithangbord” aanmaken
Alice - Een Inleiding11 Vingeroefening 1 Maak een nieuwe wereld Plaats er minstens drie verschillende objecten in, waarvan één van de internet-galerij Laat elk object minstens twee acties ondernemen, maar niet onmiddelijk na elkaar Geef je wereld een naam en sla hem op Sluit af
Alice - Een Inleiding12 Bespreking oefening 1 Is alles duidelijk
Alice - Een Inleiding13 Vingeroefening 2 Laad je eigen wereld terug op Beweeg de camera rond en bekijk je objecten vanuit verschillende standpunten Bestudeer via de object tree de verschillende objecten in je wereld, en bestudeer ook hun onderdelen Verwijder een object Maak je actie ongedaan Experimenteer nog even met wat we gezien hebben
Alice - Een Inleiding14 Eventjes herhalen ALICE Objecten De onderdelen van de user interface