Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers
Logo : Inleiding De bedoeling van deze les is om een probleem op te splitsen in deelproblemen Deze deelproblemen coderen in hulpprocedures. Deze hulpprocedures gebruiken in een hoofdprocedure. Wat is de link met java? Met wat kunnen we hulpprocedures vergelijken?? Stapsgewijze benadering van het tekenen van een huis
Logo : Stapsgewijze verfijning Bij het opsplitsen van deelproblemen krijgen we een boomstructuur waarbij een kind een deelprobleem is van de ouderprobleem Oefening : maak boom voor tekenen van vierhoek
Logo : Stapsgewijze verfijning TO VIERKANT :LENGTE REPEAT 4[ FD :LENGTE RT 90] END
Logo : Stapsgewijze verfijning TO LIJN :LENGTE :HOEK FD :LENGTE RT :HOEK END TO VIERKANT :LENGTE REPEAT 4[LIJN :LENGTE 90] END
Logo : Stapsgewijze verfijning De procedure : Veelhoek TO VEELHOEK :LENGTE :HOEK :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE :HOEK] END Oproepen gebeurt door VEELHOEK VEELHOEK
1ste oefening Herschrijf deze procedure zodat enkel de lengte en het aantal moet worden meegegeven
Logo : voidprocedures Gebruik van subroutine void methode zonder parameters TO PROCEDURE HULPPROCEDURE END TO HULPPROCEDURE FD 50 END
Logo : voidprocedures met parameters TO PROCEDURE :LENGTE HULPPROCEDURE :LENGTE END TO HULPPROCEDURE :LENGTE FD :LENGTE END
Logo : voidprocedures met parameters TO VIERKANT : LENGTE :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE] END TO LIJN :LENGTE FD :LENGTE RT 90 END
Logo : methoden met behoud van informatie TO PROCEDURE HULPPROCEDURE END TO HULPPROCEDURE MAKE "LENGTE 100 END
Logo : methoden met behoud van informatie TO MAKEVAR :LENGTE1 MAKE "LENGTE sqrt ((:LENGTE1 * :LENGTE1)/2) END TO PROCEDURE :LENGTE1 MAKEVAR :LENGTE1 END
Logo : methoden met behoud van informatie Voer deze procedure uit, wat is veranderd in de editor? Verander in hulpprocedure 100 door 150 en voer de methode terug uit. Wat is er nu veranderd in editor?
Logo : methoden met behoud van informatie Oefening… Maak een huis waarbij je een driehoek op een vierkant staat. Eerst boomstructuur maken Voor het dak : gebruik stelling van Pythagoras
Logo : methoden met behoud van informatie Oef. herschrijf de procedure huis zodat je ook een raampje in het vierkant kan tekenen. + maak boom En ook een deur…
HULPPROCEDURES Maak gebruik van volgende procedures : TO VEELHOEK :LENGTE :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE 360/:AANTAL] END
HULPPROCEDURES TO POSITIE :XPOS :YPOS penup SETXY :XPOS :YPOS pendown END