Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en golven Sessie 4.
Advertisements

Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Muziek in de moderne tijd
Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Bepaling van het referentieniveau
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Informatica klas 4 Hoofdstuk 1
Informatieverwerkende systemen
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Geluid Een beknopt overzicht.
MP3 Compressie van geluid.
LICHTORGEL Jana Dobbelaere.
Bits en Bytes
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Vibrato. Wat is vibrato Regelmatige modulatie (verandering) van de toonhoogte en luidheid Ongeveer 6 cycli per seconde.
Waarneming.
Geluid Biologie 3ASO-3TSO.
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Musicale Acustica en Sonologie Prof. Dr. Marc Leman
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
4K130 Signaalanalyse (vdMolengraft/Kok)
8C120 Inleiding Meten en Modelleren 8C120 Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny Faculteit Biomedische Technologie Biomedische Beeld Analyse
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
ZW : trillingen 6 WW.
Samenstellen van trillingen
Toonhoogte en frequentie
De FFT spectrumanalyzer
Meet-, stuur- en regelsystemen
Newton - HAVO Trillingen Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Geluid Een beknopt overzicht.
Inhoud (2) Netwerkanalyse Signalen als dragers van informatie
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
Les 6.
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Inleiding telecommunicatie = info overbrengen transmissiemedium
G0Q55A – Multimedia: modelleren en programmeren 2007/2008 Martin Wolpers & Erik Duval 16 November
Van Pal naar HD. Wat zijn de verschillen? HD 5 maal scherper als PAL Aanzienlijk rustiger beeld Mogelijkheid om een “thuisbioscoop” te realiseren Aanzienlijke.
Analoog en Digitaal. Geluid ToonToonhoogteFrequentie.
Trillingstijd en frequentie bepalen uit een oscilloscoopbeeld
Eindwerk Basiskennis Digitale Muziek.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 6 - onderwerpen Uitleg.
Opdracht techniek Soorten Microfoons
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  Een (vaste) melodie spelen op de PC speaker 
DMT Echo cancellatie Jan-Pieter Jacobs Devy Widjaja Assistent: Jan Vangorp.
Geluid.
Samenvatting.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
PO Periodieke functies
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
Hoofdstuk 2 Golven.
Informatieverwerkende systemen
Frequentie en trillingstijd
Systeemanalyse in 8 domeinen Dr. ir. Mark Van Paemel.
Akoestiek en geluidshinder LES 3
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Akoestiek en geluidshinder LES 1
Frequentie en trillingstijd
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Bemonstering en reconstructie
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
vwo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Transcript van de presentatie:

Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr. Michiel Demey michiel.demey@ugent.be

Les 10 Overzicht van de geziene leerstof

Analoog / Digitaal Een analoog geluid is afkomstig van een continue voltageverandering met een bepaalde frequentie en een bepaalde sterkte Voltage stuurt een magneet in een speaker aan die het membraan doet bewegen, dit creëert een drukgolf die wij waarnemen als geluid.

Analoog / Digitaal Om dit signaal in de computer op te slaan wordt er op vaste tijdsintervallen samples genomen van dit continu signaal, dit is de bemonsteringsfrequentie Om CD kwaliteit te bekomen moet je 44100 keer per seconde een meting doen van dit signaal. De bemonsteringsfrequentie is dus 44100Hz

Analoog / Digitaal De hoogte van het signaal wordt bepaald op elk van deze tijdsintervallen De nauwkeurigheid van de hoogte hangt af van hoeveel onderverdelingen de geluidskaart van je PC kan maken 1byte = 8 bits = 0 – 256 (28) 2bytes = 16 bits = 0 – 65536 (216) (CD = 16 bits) 16 onderverdelingen 32 onderverdelingen

Analoog / Digitaal Dit wil dus zeggen dat een stereo geluidsfragment van 60 seconden aan CD kwaliteit een grootte heeft van: Horizontale resolutie 44100 [samples/seconde] * 60 [seconden] * 2 [bytes/sample] * 2 [stereokanalen] = 10’584’000 [bytes] = 10,6 [Megabytes] Verticale resolutie

Audacity Eenvoudige toon en stilte genereren Knippen & plakken Amplitude aanpassen (in/uit-faden) Eenvoudige spectraalanalyses

enkelvoudige vrije trilling amplitude [] de grootte van het signaal periode [rad/P] frequentie [P/s = Hz] de herhaling per seconde tijd [s] Check dimensies!

Overzicht Enkelvoudige vrije trilling Superpositie Beats, harmonisch tooncomplex Demping Timbre, duur van een toon Amplitude-modulatie Tijdsdomein, tremolo Frequentie-modulatie Frequentiedomein, vibrato

Amplitude / dB Akoestische intensiteitenniveau (IL) Geluidsdrukniveau (SPL) RMS-amplitude maat voor p

Spectraalanalyse Enkelvoudige frequentie Harmonisch tooncomplex Bepaling in het tijdsdomein Bepaling in het frequentiedomein met spectrum Harmonisch tooncomplex Bepaling in het frequentiedomein in de tijd met sonogram Meer complexe geluidsvoorbeelden Bepaling van de spectraalcompositie met het sonogram

Amplitude-modulatie Het blijft een enkelvoudige trilling dus frequentiebepaling in tijdsdomein f = dragerfrequentie = snelle verandering g = modulatiefrequentie = trage verandering

Frequentie-modulatie Amplitude verandert niet dus in het tijdsdomein bepalen Frequentie verandert in de tijd dus sonogram Bepaling van g

Voorbeelden van sonogrammen Ruis Glissando Viool Klok Piano