Musicale Acustica en Sonologie Prof. Dr. Marc Leman
Praktische gegevens Cursusmateriaal: http://minerva.ugent.be/
Structuur van cursus Theorie: Akoestische grondslagen Sonologie Trillingen faser-model Geluidsvoortplanting Sonologie Fysische parameters van muziek Spectraal-analyse
Structuur van cursus Praktijk: Omgaan met fasers Geluidsanalyse en -synthese in Matlab Geluidsanalyse en -synthese in Pure Data Toepassing met muziek en sensoren Toepassingsprogramma’s: Cool Edit, AnaloogBox, Praat, Sndan, Toolboxen
Waarom deze cursus Grondslag van muziek is geluid Muziekanalyse (extraheren van kenmerken uit klank) Muzieksynthese (compositie, sound design) Grondslag voor verdere studies: Muziekpsychologie (Masters) Ethnomusicologie (Masters) Systematische muziekwetenschap (Masters)
Doel van deze cursus Theoretisch inzicht bijbrengen in het materiaal waaruit muziek bestaat Praktische oefeningen in omgaan met computer en geluid/muziek Maken van een toepassing rond muziek en beweging
Historisch Pythagoras: 580-496 Onderzoek naar toonverhoudingen Belang van wiskunde Harmonie der sferen Grondslag van de geluidsleer
Historisch Mersenne: 1588-1648 Traité d'harmonie universelle (1627) Descartes: 1596-1650 Compendium Musicae (1618) -> Isaak Beekman Belang van experimenten en wiskunde Muziek kan worden geanalyseerd en rationeel verklaard Geluid is beweging ipv substantie Beschrijft deeltonen van een tooncomplex Opvattingen over consonantie/dissonantie Ars combinandi automatische generatie van muziek
Historisch Huygens: 1629-1695 Rameau: 1683-1764 Helmholtz: 1824 –1894 Lord Rayleigh: 1842-1919
Onderzoeksdomeinen Indeling: Acoustical Society of America Architecturale Toegepaste Wetenschappen Ruiscontrole Fysische acustica Spraak en gehoor Onder water Medische Bio Structurele Muzikale
Relatie met musicologie Acustica van muziekinstrumenten Tonometrie Modelering “physical modelling” Psychoacustica en Muziekpsychologie Waarneming, interpretatie, emotionele beleving Muziek en technologie Interactieve multimedia Modelleren van muziekperceptie Muziekzoekmachines
Praktische schikkingen Theorie: donderdag 17u00-18u30 Praktijk: maandag 8u30-10u00
Les 1:
Trillingen Enkelvoudige Vrije Trilling Demping Superpositie Resonantie Beschrijving van de EVT via parameters: Periode, Frequentie, Hoektoename, Amplitude, Fase Demping Superpositie Resonantie Modulatie
Trillingen: inleiding Elastische vormveranderingen Uitrekking, samendrukking, torsie, buiging, trilling Uitwendige krachten
Periodische beweging Etienne Jules Marey (1830-1904)
Vleugelbewegingen
Eigenschappen van de EVT meest eenvoudige trilling symmetrische beweging rond een evenwichtspositie periodisch verbonden met een cirkelbeweging geïdealiseerd geval Demo: spring and wave
Analytische beschrijving van de enkelvoudige trilling Sin = a/r Cos = b/r Als r = 1 sin = a cos = b b
Sinus en cosinus b
Periode en Frequentie P = periode, de tijd die een punt op de cirkel nodig heeft om : één rotatie uit te voeren één cyclus af te leggen één volledige trilling uit te voeren Eenheid: s/p f =frequentie, het aantal periodes of trillingen per seconde Eenheid: p/s Verband tussen P en f f = 1/P
Periode en frequentie: sinustoon Sinustoon van 440 Hz Karel Goeyvaerts: nr 4, 1953 K.H. Stockhausen: Studie II, 1953
Electroakoestische muziekproductie aan het IPEM Productie wereldwijd (Berlin-catalogue, Hein & Seelig, 1996) IPEM productie http://www.ipem.ugent.be/about/LouisDeMeester/~ldm_ned.html
Toename van de hoek de hoekverandering: toename van de hoek over de duurtijd T (t = 0 T)
Toename van de hoek (2) Op en neer gaande beweging van de trilling Maximale uitwijking als y(t) = 1 Maximale uitwijking als de hoek = /2
Amplitude Uitwijking van de trilling A is maximaal als sin (2ft) = 1
Een voorbeeld in Matlab
Fase verplaatsing van een golfvorm in de tijd gemeten als een hoek toename van de hoek: (t) = 2ft + o de trilling wordt als volgt beschreven: y(t) = Asin (t) y(t) = Asin(2ft + o)
Faserelaties tussen trillingen Demo: SHM/Phase Faserelaties
Demping y(t) = e-kt Asin(2ft) wrijving amplitude neemt geleidelijk af periode blijft constant amplitudeverval y(t) = e-kt Asin(2ft) spring and wave b=0.1
Demping: grafisch Dalende exponentiële curve Vrije enkelvoudige trilling Gedempte trilling
Les 2
Superpositie I: Optelling van 2 signalen met dezelfde frequentie Het resultaat is een signaal met dezelfde frequentie
Superpositie II: optelling van signalen met verschillende frequentie Bij sinusoïdale signalen kan dit aanleiding geven tot periodieke amplitude variaties, genaamd zwevingen of beats beats
Voorbeeld van beats
Hoe superpositie voorstellen vanuit generatief oogpunt? Grafisch Mathematisch
Grafisch: het faser-model
Het faser-concept phasor demo Phasor (3-Dimensional)
Complexe getallen Elegante manier om signalen te noteren Gemakkelijk om signaal als roterende vectoren (fasers) voor te stellen
Basiskennis complexe getallen
Voorstelling van complexe getallen Im j*1.3 1,3+1.3j -1.3+j j 1,3+j Re -1 = j*j 1 1.3 -j = j*j*j
Rekenen met complexe getallen Optellen: (2 + j3) + (4+j5) = 6 + j8 Vermenigvuldigen: (2 + j3) * (4 + j5) = 2*4 + j10 + j12 -15 = -7 + j22
Faser model Im j 1 Re -1(=j2) -j (= j3)
Amplitude Im r Re
Positieve en negatieve frequenties Im ??? Re ??
j is draai-operator Im j 1 Re -1 -j
j is draai-operator Im j 1 Re -1 -j
Positieve en negatieve frequenties Im Re (complex geconjugeerde)
Complexe getallen Model voor cosinus Opdracht: - Teken het grafisch faser-model voor de imaginaire sinus
Cosinus en sinus uitgedrukt als fasers
Opdracht
De mooiste formule (Euler) Toon aan dat dit inderdaad het geval is
Spelen met fasers Fasers optellen: Fasers vermenigvuldigen: Conventie: om de tijd voor te stellen zullen we afspreken:
Toepassing: fasers met dezelfde frequentie optellen
Toepassing: fasors met verschillende frequentie optellen geeft beats Gegeven: En reken uit:
Toepassing: fasers vermenigvuldigen
Van complex naar reëel Opgelet: Merk op dat j weg is.
Van reëel naar complex (analytisch signaal) Hilbert transformatie: alle frequenties worden 90° verschoven tegenwijzerzin
Les 3
Resonantie Inwerking uitwendige kracht: impuls periodiek willekeurig Verschil in trillingsfrequentie voorwerp en uitwendige kracht groot: demping klein: zwevingen geen verschil: resonantie maximaal
Muziekinstrumenten bestaan uit: generator: voert energie toe onder de vorm van impuls of periodieke trilling resonator: trillingsgevoelig object of luchtruim
Generator en Resonator: schema input output
Impulsrespons reson: input = impulssignaal output = gedempte enkelvoudige trilling eigenfrequentie
Impulsrespons Voorbeeld 3 resonatoren en hun impulsrespons
Frequentierespons Input = sinussignaal Output = sinussignaal met gelijke frequentie maar verschillende amplitude
Frequentierespons Voorbeeld Respons van een reson op een sinusoïdale input
Voorbeeld: de Helmholzresonator animatie http://www.phys.unsw.edu.au/jw/Helmholtz.html
Xylofoon didibadimba
Tshokwe Xylofoonspeler
Tacoma Narrows Bridge
Modulatie Amplitudemodulatie (AM) Frequentiemodulatie (FM) Vibrato en Tremolo
Amplitudemodulatie Modulator Drager Gemoduleerd signaal Gemoduleerd signaal in zoom
Frequentiemodulatie Drager Verandering van modulatieindex en modulatiefrequentie
Vibrato en Tremolo Vibrato = frequentiemodulatie Tremolo = amplitudemodulatie Combinatie
Voorbeelden van frequentie- en amplitudemodulatie
Les 4
Golftypes: verplaatsing van partikels energieoverdracht
Golflengte en Golfsnelheid afstand in één periode Golfsnelheid/Geluidsnelheid de afstand per seconde v = f
Medium en geluidsnelheid gassen water vaste stoffen vacuüm
Golftypes Longitudinale Trillingen Transversale Trillingen
Transversale golven loodrechte verplaatsing Wavemotion Lopende transversale golf (LTG) Staande transversale golven (STG)
Lopende en staande transversale golven
Lopende transversale golven Komen tot stand door een enkelvoudige trilling De beweging wordt doorgegeven
Lopende transversale golf in het basilair membraan http://www.uni-tuebingen.de/cochlea/tschechisch/cochlea_scaled_cz.htm Georg von Békésy (1899-1972)
Staande transversale golven Bij terugkaatsing (tegengestelde richting) Knopen: punten die steeds in rusttoestand verkeren op /2 van elkaar verwijderd Buiken: punten die een maximale uitwijking hebben
Longitudinale trillingen Trillingsrichting = Voortplantingsrichting Wavemotion
Links http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/soucon.html Algemeen: http://www.gmi.edu/~drussell/Demos.html http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/soucon.html Golven: http://physics.nad.ru/Physics/English/wav_ref.htm Interferentie: http://129.13.103.40/shop/evaluation/10/demo_uk/Wellen/Interfe/Interfe.htm Weerkaatsing: http://129.13.103.40/shop/evaluation/10/demo_uk/Wellen/Reflex/Reflex.htm
Lopende Longitudinale Golven Op en neergaande bewegingen komen overeen met plaatsen van hoge en lage druk
Staande Longitudinale Golven In een open buis In een gesloten buis
Zaalakoestiek Berlijnse Filharmonie, 1963, H. Sharoun
Systemen met meerdere trillingsmodes Vier vrijheidsgraden Meerdere Trillingsmodes
Trillingen in luchtpijpen Staande longitudinale golven in een open buis Staande longitudinale golven in een halfopen buis
Trillingen in staven (inharmonische modi) InharmonischeTrillingsmodi
Trillingen membranen (inharmonische modi) Rectangular Membrane Circular membrane
Trillingen in Staven en Platen Staven : Gender
Chladni - patronen Trillende platen: Chladni platen Viool Vergelijking
Chladni – patronen via hologram interferometrie Klokken :Chladni patroon van een handbel
Trillingen in gitaren Gitaren
Geluidsvoortplantingsfenomenen Golffront Dopplereffect Diffractie Reflectie Impedantie
Links: http://www.phys.unsw.edu.au/music/
Golffront Meetkundige plaats van alle punten van een trillingsbron die voor het eerst in beweging komen. sound radiation
Dopplereffect Christian Doppler 1842 Toonhoogteverandering Afhankelijk van de beweging van de bron Doppler
Diffractie Buiging om een hindernis
Reflectie Echo Reverberatie reflectie van golven
Echo Herhaling Langer dan 0,1 sec later (17 m.)
Reverberatie Veel echo’s Korter dan 0,1 sec Reverberatietijd 0,8 1,5 0,8 1,5 2,5 5
Impedantie transmitted pulse Actie-reactie verhouding in verschillende systemen
Impedantieovereenkomst Impedantieovereenkomsttransformator
Les 5
Sonologische Analyse Frequentie Fase Intensiteit Duur en Transiënte Eigenschappen Spectrale Samenstelling
Frequentie Sinustonen: aantal pieken per seconde Tooncomplexen: meerdere enkelvoudige trillingen tonen = deeltonen of partialen Frequentie --- Toonhoogte
Tooncomplexen Harmonisch tooncomplex: deeltonen van het tooncomplex zijn veelvouden van de grondtoon Inharmonisch tooncomplex: niet alle deeltonen van het tooncomplex zijn veelvouden van de grondtoon
Harmonisch tooncomplex Grondtoon = fundamentele Deeltonen = veelvouden van de grondtoon Fundamentele = eerste harmonische Deeltonen = harmonischen
Veelvouden van de grondtoon Harmonischen Frequenties = f, 2f, 3f, 4f, … 1ste harmonische: E4 = 330 Hz 2 de harmonische: E5 = 660 Hz (octaaf) 3 de harmonische: B5 = 990 Hz (octaaf + kwint) 4 de harmonische: E6 =1320Hz (2 octaven) 5 de harmonische: Gis6=1650 Hz (2 oct.+grote terts) Tooncomplex van 1 tot 5 Toevoeging van harmonischen
Intervallen Frequentie van tweede noot gedeeld door die van de vorige Interval tussen eerste en tweede harmonische 2f / 1f = 2:1 bvb. 660 Hz / 330 Hz = 2*330/1*300
Intervallen Interval tussen tweede en derde harmonische 3f / 2f = 3:2 Bvb. 990 Hz / 660 Hz = 3*330/2*330
Toonschaal
Diatonisch (witte toetsen) Chromatisch (wite en zwarte toetsen)
Intervallen interval stappen halve stappen ratio Prieme Kleine Secunde 1 1:1 (Grote)Secunde Kleine terts 2 21 3 9:8 Grote terts 22 4 5:4 Kwart Tritonus 221 222 5 6 4:3 Kwint Kleine Sext 2212 22121 7 8 3:2 Grote Sext Kleine Septiem 22122 221221 9 10 5:3 Grote Septiem 221222 11 15:8 Octaaf 2212221 12 2:1
Toonschaal: afstanden tussen tonen Onderverdeel het octaaf in 12 gelijke stappen, zodat f * (a*a*…) = 2f 12 a12 = 2 a = 21/12
Gelijk-getemperde schaal fk = fr * 2k/12
Harmonischen
Subharmonischen
Frequentie van een Harmonisch Tooncomplex Grootste gemene deler van de deeltonen Virtuele toon virtual pitch
Periodiciteit van een harmonisch tooncomplex Voorbeeld van een tooncomplex met 20 harmonischen. De afstand tussen de grootste pieken komt overeen met één periode van de fundamentele.
Relatie frequentie - toonhoogte Frequentie = technische term Toonhoogte = muzikale term Relatie = niet lineair (MEL schaal)
Frequentiebereik Menselijk gehoor Infrasound: onder 20 Hz Lage frequenties: 20 – 200 Hz Midden frequenties: 200 – 5000 Hz Hoge frequenties: 5000 – 20000 Hz Infrasound: onder 20 Hz Ultrasound: boven 20000Hz
Toonschalen Gelijk-getemperd:
Fase Willekeurige fase Gelijkgestelde fase
Fasegevoeligheid directiviteit
Intensiteit Intensiteit is de hoeveelheid energie die per tijdseenheid voorbij een gegeven punt van een medium getransporteerd wordt. Concepten van intensiteit: Akoestische Intensiteit (I) Geluidsdruk Intensiteit (p) Evenredigheid: Ip²
Decibelschaal Van Pascal naar Bell Een vergelijking tussen: Gemeten kwantiteit I Referentiekwantiteit Io Gehoorsdrempel
Referentiewaarde referentiewaarde voor het akoestische intensiteitenniveau Ir 10-12 Watt/m² geluidsdruk niveau Pr 2 x 10-5 Newton/m² = 20 µPa
Akoestisch Intensiteitenniveau IL verhouding tussen gemeten intensiteit (I) en de referentiewaarde (Ir) IL = 10log10 I/Ir I/Ir = p²/p²r
Geluidsdrukniveau SPL Verhouding tussen: gemeten druk (p) en referentiewaarde (pr) SPL = 10log10 (p²/p²r) SPL = 20log10(p/pr)
Effectieve waarde Relatie tussen amplitude en intensiteit Effectieve waarde (hor. lijn) berekend op basis van één periode.
RMS amplitude Tijdsvenster Effectieve waarde of RMS Traag = van 1000 ms Snel = 125 ms Impuls = 35 ms Effectieve waarde of RMS Kwadraat Gemiddelde over de tijd Vierkantswortel
Optelling van twee gelijke geluidsbronnen Er is geen lineair verband Verdubbeling van het intensiteitenniveau komt overeen met een toename van ca 3 dB
Intensiteit afname (1) Afname van intensiteit met afname van afstand Verdubbeling afstand = afname van 6.02 dB
Intensiteit afname (2) Afhankelijk van de afstand tot de bron
Duur en Transiënte eigenschappen Duur = tijd: in seconcen, in samples Bepalen van begin en einde: Zero crossing Transiënte eigenschap
Zero Crossing als criterium Een signaal met ruis Een signaal zonder ruis
Transiënte eigenschap Trillingen ondergaan veranderingen in de tijd Overgangsgebieden van trilling naar rust Aanzet Stabiele toestand Verval Amplitudecurve (omhullende)
Tijdskarakteristiek Toon met tijdskarakteristiek Toon zonder tijdskarakteristiek
Gebieden Aanzet (aangroeien, attack) Stabiele toestand (aanhouden , sustain) Verval (wegsterven, decay)
Les 6
Spectrale samenstelling Superpositie van sinusoïdale signalen Tijdsdomein – Frequentiedomein
Decompositie als projectie Decompositie van een vector
Decompositie
Phasors Phasor als een vector
Complex getal
Complex getal Complex getal als som van cos en sin
Amplitudespectrum en fasespectrum Geluidsprisma http://www.jhu.edu/~signals/index.html
Tijdsdomein - Frequentiedomein Amplitudespectrum en fasespectrum
Voorstelling in TD en FD 1kHz Beats Amplitudemodulatie Frequentiemodulatie Harmonisch tooncomplex
Gefilterde ruis Voorstelling in tijdsdomein en frequentiedomein Witte ruis , gekleurde ruis, banddoorlaatfilter
Effect van resonantie op een spectrum Opeenstapeling van filters Eerste 200 samples Amplitudespectrum Gefilterde spectrum
Klankkleur van klinkers (1) Klinker i
Klankkleur van klinkers (2) Klinker a
Formanten van klinkers Voorstelling in spectrale domein en tijdsdomein
Fourier Synthese Demo: Fourier Series
Spectrogram Glissando als voorbeeld
Glissandospectrogram STDFT
Spectrogram: conceptuele voorstelling Parameters met effect: Vensterlengte, Venstertype, Hop factor, Zero padding
Klokken Synthese van een klokkenklank