Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Doublet deel 1 – de basis.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Universal Design for Learning
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
Mag ik u voorstellen ....
Naar het Jaareinde toe
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wedstrijd ‘Cartoon it yourself’. WHAT ’S IN A NAME? √ Humoristisch √ Poëtisch √ Kritisch √ Ontwapenend.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
EMuziek Stand van zaken rond digitale muziek diensten voor bibliotheken Middelburg, 12, 13 en 14 december, Sander van Kempen (Bibliotheek.nl) en Margreet.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Groep Colruyt en ‘participatie’
Handvaten voor een eerste gesprek
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Onderzoek doen een methodische aanpak
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Netwerk coördinatoren VZ
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Transcript van de presentatie:

Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman

1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs Ondersteuning alle Vlaamse hogescholen en universiteiten Gelijke kansen en volwaardige participatie Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 2

3

4

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 2.Wie zijn jullie? 5

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3. Iedereen is anders 6

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3.Iedereen is anders 7

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3.Iedereen is anders Iedereen = verschillend Diversiteit en variatie in mogelijkheden = de norm 8

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 4. Universal Design 10

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 4. Universal Design? 11

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning Wetenschappelijk onderbouwd kader voor onderwijspraktijk dat: A.flexibiliteit biedt in de manier waarop:  informatie wordt aangeboden,  studenten interageren of hun kennis en vaardigheden aantonen,  studenten betrokken worden. B.barrières verlaagt in instructie, gepaste aanpassingen, ondersteuning en uitdaging biedt en hoge verwachtingen behoudt van alle studenten. 12

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Leren 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5. Universal Design for Learning 13 3 Intergerelateerde netwerken (Rose, Meyer, Hitchckock, 2005)

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning 14 Herkenningsnetwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk Principe 3: Betrokken- heid Principe 1: Informatie aanbieden Principe 2: Actie en expressie

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning 15

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Presenteer je informatie op verschillende manieren 16

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Maak je lesmateriaal toegankelijk.  Bv. ondertiteling bij video -Youtube Captions.Youtube Captions -ICT-tool:  Bv. beschrijving van afbeeldingen. . ondertiteling bij video 17

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Breng structuur aan. Bv. Structuurkolom Bv. Schema 18

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Bied je cursus op verschillende manieren aan. Bv. Papier en digitaal. Een student vertelt: ‘Ik werk met het programma Kurzweil. Dat is een programma dat mensen met een leerstoornis en slechtzienden helpt eigenlijk om toch het zo aangenaam mogelijk te kunnen maken om te lezen. Dat is een programma dat mijn cursussen voorleest. Ik heb al mijn cursussen van de VUB ook digitaal gekregen. Dus ik kan zowel volgen in mijn boek, als dat ik kan beluisteren via mijn computer. Dat programma helpt u ook bij het samenvatten, leest ook in andere talen voor, dus Frans, Engels, Spaans, noem maar op.’ 19

Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen B) Actie & expressie 20

C) Betrokkenheid 21 Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen Affectie Inspelen op interesses Doorzetting creëren.

22

E: W: Schrijf in op onze gratis nieuwsbrief! T: 0473/ Vind ons op Facebook en TwitterFacebookTwitter 23 Vragen? Opmerkingen?