Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman
1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs Ondersteuning alle Vlaamse hogescholen en universiteiten Gelijke kansen en volwaardige participatie Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 2
3
4
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 2.Wie zijn jullie? 5
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3. Iedereen is anders 6
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3.Iedereen is anders 7
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 3.Iedereen is anders Iedereen = verschillend Diversiteit en variatie in mogelijkheden = de norm 8
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 4. Universal Design 10
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 4. Universal Design? 11
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning Wetenschappelijk onderbouwd kader voor onderwijspraktijk dat: A.flexibiliteit biedt in de manier waarop: informatie wordt aangeboden, studenten interageren of hun kennis en vaardigheden aantonen, studenten betrokken worden. B.barrières verlaagt in instructie, gepaste aanpassingen, ondersteuning en uitdaging biedt en hoge verwachtingen behoudt van alle studenten. 12
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Leren 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5. Universal Design for Learning 13 3 Intergerelateerde netwerken (Rose, Meyer, Hitchckock, 2005)
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning 14 Herkenningsnetwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk Principe 3: Betrokken- heid Principe 1: Informatie aanbieden Principe 2: Actie en expressie
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen 5.Universal Design for Learning 15
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Presenteer je informatie op verschillende manieren 16
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Maak je lesmateriaal toegankelijk. Bv. ondertiteling bij video -Youtube Captions.Youtube Captions -ICT-tool: Bv. beschrijving van afbeeldingen. . ondertiteling bij video 17
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Breng structuur aan. Bv. Structuurkolom Bv. Schema 18
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen A) Informatie aanbieden Bied je cursus op verschillende manieren aan. Bv. Papier en digitaal. Een student vertelt: ‘Ik werk met het programma Kurzweil. Dat is een programma dat mensen met een leerstoornis en slechtzienden helpt eigenlijk om toch het zo aangenaam mogelijk te kunnen maken om te lezen. Dat is een programma dat mijn cursussen voorleest. Ik heb al mijn cursussen van de VUB ook digitaal gekregen. Dus ik kan zowel volgen in mijn boek, als dat ik kan beluisteren via mijn computer. Dat programma helpt u ook bij het samenvatten, leest ook in andere talen voor, dus Frans, Engels, Spaans, noem maar op.’ 19
Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen B) Actie & expressie 20
C) Betrokkenheid 21 Inhoud 1.Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs 2.Wie zijn jullie? 3.Iedereen is anders 4.Universal Design 5.Universal Design for Learning A) Informatie aanbieden B) Actie & Expressie C) Betrokkenheid 6.Eigen praktijk 7.Kritische opmerkingen Affectie Inspelen op interesses Doorzetting creëren.
22
E: W: Schrijf in op onze gratis nieuwsbrief! T: 0473/ Vind ons op Facebook en TwitterFacebookTwitter 23 Vragen? Opmerkingen?