Prof. dr. Martin Valcke Universiteit Gent Seminarie AUgent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificaties op EQF niveau 5
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
De benutting van Peer Review resultaten
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Ubicomp / Pervasive computing
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Hoe kunnen leermiddelen bijdragen aan het optimaliseren van leerprocessen? Prof. dr. Martin Valcke Ghent University
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
OHT 3.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Hoe marketingcommunicatie werkt In dit hoofdstuk.
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
AOPA KNVvL 1 Safety Management System (SMS) The Basics Paul van den Berk AOPA KNVvL Lelystad.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
EML en IMS Learning Design
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
International Primary Curriculum
Werken met scripts en rubrics
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Evidence-Based Medicine
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Transcript van de presentatie:

Beoordelen van papers, presentaties en groepstaken aan de hand van een indicatorenstelsel Prof. dr. Martin Valcke http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Universiteit Gent Seminarie AUgent 20 januari 2009

Structuur Advance organizer Trends in toetsing en beoordeling (assessment & evaluation) Assumpties m.b.t. trends Onderzoek Praktijk Stellingen

Achtergrond Voorzitter vakgroep Onderwijskunde Innovatie hoger onderwijs Onderzoek m.b.t. Toetsing en evaluatie Self- en peer assessment Indicatorenonderzoek (bijv. Lerarenopleiding) Competentieprofielen Leeromgevingen voor ontikkelen complex gedrag (bijv. Mondelinge presentatie vaardigheden)

Advance organizer

Advance organizer

Trends in evaluatie Competenties

Trends in evaluatie Stiggins (1987): performance assessment Performance assessment is expected to be geared in a better way to assess complex behavior in medical, legal, engineering, … and educational contexts (Sluijsmans, et.al., 2004).

Trends in evaluatie Performance assessment

Trends in evaluatie Self- en peer assessment

Trends in evaluatie Gemeenschappelijke elementen: Focus op “gedrag” Focus op “authentiek” gedrag Aandacht voor “complex” gedrag Explicietheid gehanteerde “criteria” Explicietheid van “standaarden” Noodzaak voor zeer concrete feedback Nadruk op “consequential validity” Gielen, Dochy & Dierick (2003)

Trends ~ nieuwe toetsingsaanpakken Fant et al., (1985): Assessment centres 360° feedback aanpakken Portfoliotoetsing Logboeken, dagboeken … Rubrics

Rubrics

http://web.njit.edu/~ronkowit/teaching/rubrics/samples/rubric_apa_research.pdf

Rubrics Rubric: scoringstool voor een kwalitatieve inschatting van het niveau van een authentieke of complexe activiteit. Een rubriek bouwt verder op criteria die verrijkt worden met een schaal waarop beheersingsniveaus zijn aangegeven Per beheersingsniveau worden standaarden aangegeven die die niveau weerspiegelen. Een rubric geeft zowel voor de lesgever als de student aan wat concreet verwacht wordt. Rubrics worden voor “high stake assessment” gebruikt en voor “formatieve toetsing” (in functie van leren). (Arter & McTighe, 2001; Busching, 1998; Perlman, 2003). Rubrics focus on the relationship between competencies-criteria, and indicators and are organized along mastery levels (Morgan, 1999).

Rubrics Holistisch – Analytisch Taakspecifiek - Generiek

Assumpties m.b.t. rubrics Grotere consistentie in scores (betrouwbaarheid). Meer valide beoordeling van complex gedrag. Positieve invloed op vervolgens leergedrag.

Performance assessment Rubrics focus on the relationship between competencies-criteria, and indicators and are organized along mastery levels (Morgan, 1999).

Twijfels Aanpak wordt doorkruist door beliefs van lesgevers over evaluatie (zie bijv. Chong, Wong, & Lang, 2004); Idem dito student beliefs (Joram & Gabriele, 1998) Validiteit criteria en indicators (Linn, 1990), Betrouwbaarheid, bij gebruik door meerdere evaluatoren (Flowers & Hancock, 2003).

Onderzoek rubrics Review article 75 studies m.b.t. rubrics: Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2, 130–144. (1) the reliable scoring of performance assessments can be enhanced by the use of rubrics, especially if they are analytic, topic-specific, and complemented with exemplars and/or rater training; (2) rubrics do not facilitate valid judgment of performance assessments per se. However, valid assessment could be facilitated by using a more comprehensive framework of validity; (3) rubrics seem to have the potential of promoting learning and/or improve instruction. The main reason for this potential lies in the fact that rubrics make expectations and criteria explicit, which also facilitates feedback and self-assessment.

Voorwaarden effectief gebruik Grondig inzicht in raamwerk van specifieke rubriek. Training in gebruik Interrater gebruik

Aanpak ontwikkeling rubric Kies criteria voor verwacht gedrag 4 tot 15 statements die criterium beschrijven Bepaal bandbreedte die verschil in bereiken criterium weergeven Bijv. 0-5 of kwalitatieve termen Werk een beschrijving uit voor elke waarde in de bandbreedte Concreet observeerbare/vaststelbare kwalificaties

http://www.teach-nology.com/cgi-bin/presentation.cgi/

http://teachers.teach-nology.com/cgi-bin/research.cgi

Critical thinking rubric http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/Designingrubricsassessingthinking.html

Informatieve websites Uitgebreid overzicht tools, voorbeelden, theorie, achtergrond, onderzoek: http://school.discoveryeducation.com/schrockguide/assess.html Critical thinking rubrics: http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/Designingrubricsassessingthinking.html Rubric generators: http://www.teach-nology.com/web_tools/rubrics/ Intro op interessante rubric sites: http://web.njit.edu/~ronkowit/teaching/rubrics/index.htm Rubric APA research paper: http://web.njit.edu/~ronkowit/teaching/rubrics/samples/rubric_apa_research.pdf Veel voorbeelden K12: http://school.discoveryeducation.com/schrockguide/assess.html Algemene intro en overzicht: http://web.njit.edu/~ronkowit/teaching/rubrics/index.htm

Stellingen Studenten moeten gestimuleerd worden om zelf rubrics te ontwikkelen. Lesgevers werken best samen bij het ontwikkelen van rubrics voor formeel gebruik. Door rubrics krijgen lesgevers een beter inzicht in de eigen focus van leer- en instructieprocessen.

Beoordelen van papers, presentaties en groepstaken aan de hand van een indicatorenstelsel Prof. dr. Martin Valcke http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/rubrics.htm Universiteit Gent Seminarie AUgent 20 januari 2009