Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De actualiteit in de GGZ-NL
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Dual processing en het ervaren risico op hart-en vaatziekten
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Angst en angststoornissen
Petra Couffez - 1 Ba MV.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
Nadelige effecten van pogingen tot controle van oncontroleerbare pijn.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Gecontroleerde en automatische processen
Cognitieve neurowetenschappen Neurale basis van cognitieve functies Theoretische integratie van bevindingen uit -Gedragsonderzoek -Neuraal onderzoek (fMRI,
Psychologie van de beweging: afspraken
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Premeting LSCI-onderzoek
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Diabetes en Neurologie
Evelyne Louis Cluster oncologie
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
ASS in de levensloop: onderzoek
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE.
Symptoom van falende ziekenhuiszorg aan ouderen?
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Lidy van der Worp (RENN4)
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Vroegsignalering van psychosociale problemen
Cue reactiviteit en craving bij probleemgokkers en rokers: hersenactivatie patronen Anneke Goudriaan, PhD onderzoeker AMC.
Verslaving Behandeling Mechanisme Introductie
FADO Maartje Luijten Aandachtscontrole gebieden in het brein zijn betrokken bij aandachtsbias in rokers: een fMRI studie FADO Maartje.
Reshmi Marhe 1 Andrew Waters 2 Ben van de Wetering 3 Ingmar Franken 1 1 Erasmus Universiteit Rotterdam, Instituut voor Psychologie 2 USUHS, Dept of Medical.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Psychologische gevolgen van ICD-therapie - Dr. Krista van den Broek Center of Research on Psychology in Somatic diseases.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Psychologische gevolgen van ICD-therapie - Dr. Krista van den Broek Center of Research on Psychology in Somatic diseases.
Selectie en validatie van interne controles voor immuunhistochemie
Predictie van knieartrose en kniepijn in de 1 e lijn MLA Landsmeer, J Runhaar, M van Middelkoop, D Vroegindeweij, EHG Oei, PJE Bindels, SMA Bierma-Zeinstra.
Marianne Littel FADO Instituut voor psychologie Erasmus Universiteit Rotterdam Impliciete en expliciete selectieve aandacht voor rookgerelateerde.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Premeting LSCI-onderzoek
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Transcript van de presentatie:

Aandachts- en interpretatiebias bij agressieve kinderen: een experimentele analyse Doctorandus: Melanie Hendrickx Promotor: Prof. Dr. G. Crombez Co-Promotor: Prof. Dr. H. Roeyers Begeleidingscommissie: Prof. Dr. A. Vandierendonck Prof. Dr. C. Braet Prof. Dr. P. Bijttebier Dr. B. Orobio De Castro

Overzicht presentatie Theoretisch kader Vraagstelling Operationalisering Implicaties

Situering Prevalentie agressie bij kinderen: 4%-9% Geen systematisch experimenteel onderzoek naar affectieve en cognitieve processen bij agressieve kinderen

Uitgangspunt Sociaal-cognitieve model (Crick & Dodge, 1994) 5 fasen: Encodering van cues Interpretatie van cues Doelstelling Response selectie Response evaluatie

Differentiatie proactieve & reactieve agressie Definiëring PA - RA Dodge: PA en RA vertonen bias in SC-processen, maar in verschillende fasen: Encodering van cues RA Interpretatie van cues Doelstelling Response selectie PA Response evaluatie

Vraagstelling Experimenteel onderzoek van het sociaal-cognitieve model (Crick & Dodge) op volgende terreinen: 1.Aandachtsprocessen in de selectie van agressie-relevante cues (facale stimuli) in normale en agressieve kinderen 2. Interpretatiebias in normale en agressieve kinderen 3. Experimentele validatie van het onderscheid tussen PA - RA

Operationalisering aandachtsbias Model Posner & Petersen (1990): 3 aandachtscomponenten Attentional shift Engagement Disengagement Cueing paradigma Posner Fixatiekruis cue target cue = bedreigende en neutrale gezichten

X

X

 X

X

X

X 

Hypothesen aandachtsbias Aandachtsbias voor dreiging: modellen uit exp. psychopathologie vs. evolutionair perspectief iedereen besteedt selectief aandacht aan agressie-relevante cues klinische populatie: moeilijkheid om aandacht van dreiging los te maken (Fox, 2001)

Hypothesen aandachtsbias Alle kinderen reageren sneller op valiede trials met bedreigende gezichten dan op trials met neutrale gezichten Agressieve kinderen maken aandacht moeilijker los van bedreigende gezichten en zijn dus trager op invaliede trials + controleren voor externaliserende variabelen (ADHD) internaliserende variabelen (angst)

Operationalisering interpretatiebias Evidentie: angstige en agressieve kinderen maken negative interpretaties van ambigue stimuli Dodge: interpretatiebias gebaseerd op voorbarige en snelle informatieverwerking

Operationalisering interpretatiebias Paradigma: modificatie Bradley & Lang (1999) Categorisatie van visuele beelden met positieve of negatieve valentie als positief of negatief gelaatsexpressies van kinderen categoriseren in blije en kwade gezichten

Hypothesen interpretatiebias Agressieve kinderen zullen geneigd zijn neutrale/ambigue gezichten te categoriseren als kwade gezichten Agressieve kinderen categoriseren kwade gezichten sneller dan neutrale en blije gezichten

Validatie onderscheid PA - RA Nood aan betrouwbaar en valied instrument om te differentiëren tussen PA - RA  kritische beschouwing van bestaande instrumenten (Dodge & Coie, 1987; Brown et al., 1996)  validering Dodge-vragenlijst en VIRA (Van Goozen & Matthys, 2001

Klinische implicaties Vroegtijdige opsporing en preventie van gedragsproblemen Subtypering agressie: verfijnde screening en diagnostiek