Boek versus web. De literaire blog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Social media in het MBO Vraagstuk:
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
verenigings- communicatie
1. Inhoud les 4 berichten versturen en ontvangen.
BLOGGEN Op School.
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
Social Media Presentatie verzorgd door de ouderraad,
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Project Roemenië via ThinkQuest.
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Innovatief leren met behulp van ICT
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
wiki’s opzetten en implementeren
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
WordPress les 3.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Literatuur en social media
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Het gezicht van een ondernemer. Mathys van Abbe blog:
Cultuurparticipatie bij jongeren
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
Les Informatica 02/03/2004 Yperman Hans
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Tips voor de blogger in spé.
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Een klasblog … een beknopte inleiding
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Inbound Marketing Plan
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Tto: de laatste ontwikkelingen
Internet Standaarden WG5 “ Examinations are formidable even to the best prepared, for the greatest fool may ask more than the wisest man can answer. ”
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
 Blogs  Toepassing  Goede/slechte blogs  Kosten  Samenvatting.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Maak je website beter vindbaar!
Vwo 6 – week
Kluwer The end of Publishing
Vwo 6 – literatuur Week
Prikkelpresentatie Kunnen goede vertalingen ook gratis worden gemaakt?
De schrijver mee op Reis
Help, ik ben een influencer!
Transcript van de presentatie:

Boek versus web. De literaire blog Steven.Vanhooren@Ugent.be Andre.Mottart@Ugent.be

Inhoud De weblog De literaire blog Literaire blogs en de literaire cultuur Weblogs en onderwijs

1. De weblog

Definitie Blood (2003): Persoonlijke webpagina’s (of webpagina’s van een organisatie) Reeks berichten (de recentste berichten staan bovenaan) + links, media, commentaren, persoonlijke gedachten, essays, papers,…

Term Jorn Barger (1997): weblog Peter Merholz (1999): (we) blog De blogosfeer

Geschiedenis 1994: de eerste ‘echte’ bloggers 1995: blogtools: online dagboeken diarists / escribitionists Justin Hall Wearable Wireless Webcam 1995: blogtools: WordPress, Movable Type, LiveJournal

1999: bloghosts gratis webruimte en gratis blogsofware Open Diary, Pitas.com, Diaryland Blogger: - Evan Williams & Meg Hourihan - Pyra Labs → Google - vandaag: host van miljoenen weblogs

2001: blogs van politieke commentatoren en politici - problematiseren van politieke besluitvormingen - bewijslast voor corruptie - o.a. Andrew Sullivan en Ron Gunzburger politici: - propaganda persoonlijke verhalen o.a. Bert Anciaux

2002: nieuwsberichtgeving via weblogs de zgn. ‘kleine’ verhalen Salam Pax 2004: blogs zijn ‘mainstream’

sinds 2007: wat kan en wat kan niet? O’Reilly: code of conduct copyright + citaatrecht: “Gisteren googelde ik ‘Huiverinkt’. […] In deze google-actie belandde ik op de NTGent-site en merkte verbaasd op dat ze mijn schrijfsel van twee maanden geleden integraal geplaatst hebben, tussen andere ‘recensies’ van het stuk ‘Vergeten Straat’. […] Leuk dat deze blogstraat niet vergeten wordt, het maakte me best een beetje trots. Beetje vreemd echter dat mijn achternaam niet vermeld wordt. Daarnaast had ik geen flauw benul van deze link en is mijn tekst niet in het overzicht terug te vinden. Konden ze me niet even mailen?” Pieter De Crem / Bert Anciaux

Kenmerken geen vaste criteria contouren worden vastgelegd: binnen blogcommunities via wedstrijden: o.a. de Bwards, The Dutch Bloggies

Formele kenmerken homepage blogbericht

De homepage - archief - e-mailadres - blogroll - reclame / advertenties - badges - zoekfunctie - afbeeldingen - kalender - feedback - gastenboek

Het blogbericht Structuur: kop (header): titel + datum tekstvak: inhoud voet (footer): naam auteur + tijd Lengte: onbepaald → variatie naargelang van de gebruikte software

Inhoudelijke kenmerken Geen specifieke inhoudelijke kenmerken

Updatefrequentie Geen vaste criteria Blood (2003): dagelijks in praktijk: variabel (zowel binnen 1 en dezelfde blog als tussen blogs onderling)

De blogauteur Herring et al. (2004/2010): Mediappro typische blogger = een hoger opgeleide man tussen 20 en 25 jaar jongeren vormen een minderheid Mediappro Europese jongeren tussen 12 en 18 jaar: 18% Belgische jongeren tussen 12 en 18 jaar: 38%

Populair medium gratis geeft iedereen ‘een stem’ laagdrempelig ‘community-gevoel’

Bezwaren trivialisering foutieve informatie verheerlijking van het amateurisme Lovink (2008): “Blogs are a gift to humankind that no one needs”

De blog als genre Retorica: een genre = een categorisering van communicatieve handelingen - gemeenschappelijke communicatieve doelen - analoge inhouden, structuren en stilistische kenmerken de categorisering wordt erkend door de gemeenschap waar ze ontstaat

Yates & Orlikowski (1991): toegepast op blogs: ook elektronische communicatiehandelingen kunnen gecategoriseerd worden tot een genre toegepast op blogs: steeds meer gemeenschappelijke structurele kenmerken gemeenschappelijke communicatieve doelstelling (iedereen krijgt een stem) blogcommunities bloggers schrijven bloggeschiedenissen → blogtraditie

Subgenres:

Verhouding weblogs tegenover traditionele off- en online genres: Blood (2002): behoren exclusief toe aan het internet geavanceerde vormen van de ‘hotlist’ en van de digitale krant Lovink (2008): - digitale voortzetting van de traditionele genres - uitholling

Bedenkingen: gemeenschappelijke kenmerken met online genres: - de homepage - het online discussieforum gemeenschappelijke kenmerken met (traditionele) offline genres: - brieven - reisverhalen een nieuw genre dat een tussenpositie inneemt tussen de off- en online genres

tussenpositie op het net: - internetgenres: continuüm tussen twee polen (de synchrone en de asynchrone CMC) - tussenpositie met betrekking tot: a. updates b. relatie auteur-lezer c. verwerken van andere media

2. De literaire blog

Term Almond (2005)

Inhoudelijke kenmerken Onderwerpen die betrekking hebben op de literaire cultuur Verschillende soorten: Strikt literaire content Persoonlijke reflecties over literatuur Benadering vanuit een specifiek perspectief: leesgroepen, bibliothecarissen… Platform om over literatuur te discussiëren

Bezwaren Amateurisme Producten van gefrustreerde schrijvers en critici Green (2010): Litblogs vs. Critblogs

3. Literaire blogs en de literaire cultuur

veranderingen op alle niveaus van de literaire communicatie/cultuur: (naar een model van Schmidt 1980) grotere inspraak van de lezer

Blogfictie Iedereen auteur Verschillende vormen: fictief dagboek, roman… 3 types van nabij bekeken: 1. de roman-in-progress 2. micro fictie 3. blooks

De roman-in-progress niet-professionele auteurs cliffhanger blovel (blog + novel) ~ feuilleton komen tot stand, in interactie met de lezer

(Alexandra Erin, www.365tales.com) Micro fictie Microfiction, also called ‘flash fiction’, is essentially an ultrashort story, usually written with a specific word count target in mind. It’s the literary equivalent of a snack, yet is often strangly satisfying. (Alexandra Erin, www.365tales.com)

Blooks uitgegeven blogfictie in boekvorm book + novel populariteit van de blog + algemene literaire kwaliteit Lulu Blooker Prize / Dutch Bloggies

4. Weblogs en onderwijs

Edublogs blogs die worden ingezet in een educatieve context aanwezig in de verschillende onderwijsgeledingen: kleuteronderwijs lager / secundair onderwijs hogescholen universiteiten NT2-onderwijs

Soorten edublogs: leerkrachtenblogs actieve ‘teaching tools’ reflectie (over lessen en het lerarenambt) feedback leerlingen- en studentenblogs klasblogs

En het literatuuronderwijs? Beperkt gebruik van blogs (niet op leeslijsten, nauwelijks in schoolboeken) Mogelijkheden: alternatief leesmateriaal alternatief voor de klassieke boekbespreking variant van het leesportfolio kennismaking met het socio-culturele veld Aan de slag!